#1 12.05.2008 09:22:28

bwr5
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 12.05.2008

Olkapääystävälliset kahvakuulaliikkeet

Hei.

Ongelmani on AC-nivel-oireyhtymä oikeassa olkapäässä. Ongelma ilmestyi viime joulukuussa. Lisäsin tuolloin punttailun määrää rutkasti, ja otin mukaan kahvakuulaharjoittelun. Luulen että liiallinen harjoittelu ja liian vähäinen lämmittely aiheuttivat ongelman. Ongelmaa hoidettiin totaalitauolla, lääkekuureilla ja fysioterapialla.

Nyt kuitenkin alkaa näkyä jo hieman valoa tunnelin päässä, ja olen pystynyt aloittamaan varovaisen punttailun. Kovat penkkipunnerrussarjat ja raskaat olkapäätreenit ovat kuitenkin vielä mahdottomia.

Haluaisin aloitella varovasti myös kahvakuulaharjoittelua, koska lyhyen kokemukseni perusteella se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja monipuoliselta tavalta treenata.

Kysymykseni kuuluu, että mitkä ovat olkapääystävällisiä kahvakuulaliikkeitä? Haluaisin treenata aluksi koko kropan kerran viikkoon kahvakuulilla. Myöhemmin, jos paikat kestävät, on tarkoitus jatkossa treenata koko kroppa läpi läpikahvakuulalla kahdesti viikossa, samoin punteilla.

Olisin kiitollinen avusta, vaikeuksien jälkeen olisi mukava jälleen päästä pikkuhiljaa treenaamaan.

-b

Kirjautunut ulos

#2 12.05.2008 13:00:54

Jani
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: HML
Rekisteröity: 18.12.2006

Re: Olkapääystävälliset kahvakuulaliikkeet

Heilautus, rinnalleveto, erilaiset kyykyt, maastanostot jne.. Eli mikä tahansa jossa olkapäät ei juuri tee töitä.. Kuntoutusmielessä esim heilautukset voi olla hyviä, koska niissä olkapä joutuu hiukan töihin, mutta ei kuitenkaan ole se pääasiallinen lihasryhmä joka tuossa työskentelee. Jotkut on saaneet hyviä tuloksia olkapäiden kuntoutukseen tekemällä TGU:ta, mulla ei kuitenkaan ole riittävästi kokemusta sanomaan että se kaikilla toimisi.
Kannattaa varmaan tehdä pienillä kuulilla aluksi sitten kun olkapäät kestää. Mulla olis hiukan vaivaa ennen joulua, mutta sain olkapäät kuntoon ja vahvistumaan tekemällä työntöjä 12 kg kuulilla. Tein ensin 4 x 20 sarjoja ja siitä sitten pikuhiljaa 4 x 30 jne.. Eli paljon toistoja oli se joka mulla poisti kivut.

Kirjautunut ulos

#3 12.05.2008 13:09:53

Teemu Jantunen
Administrator
Rekisteröity: 02.02.2008

Oon Janin kanssa tuosta TGU:sta (=turkkilainen ylösnousu) täsmälleen samaa mieltä.Sen teho on yleensä vähintäänkin hyvä juuri siksi että olkapäätä ympäröivät vakauttavat lihakset saavat hyvää treeniä.

Kirjautunut ulos

#4 12.05.2008 14:26:38

bwr5
Rekisteröity käyttäjä

Kiitoksia vastauksista!

Pikkuhiljaa alkaa muodostumaan suunnitelma, johon sisältyy aluksi TGU:ta ja heilautuksia sekä  kyykkyjä ja maastanostoja. Myöhemmin lisäilen mukaan rinnallevetoja ja kulmasoutuja ja windmillejä olkapäiden ehdoilla.

En malta olla vielä kysymättä, että miten lämmittelette ennen kahvakuulatreenejä kotioloissa? Tuntuu, ettei uskaltaisi alkaa heti kylmiltään treenaamaan, vaan ainakin olkapäihin pitäisi saada kunnon lämmöt alle.

Kirjautunut ulos

#5 12.05.2008 14:34:14

Kukka
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.10.2006

bwr5 kirjoitti:

En malta olla vielä kysymättä, että miten lämmittelette ennen kahvakuulatreenejä kotioloissa? Tuntuu, ettei uskaltaisi alkaa heti kylmiltään treenaamaan, vaan ainakin olkapäihin pitäisi saada kunnon lämmöt alle.

Olen aika lintsari tässä asiassa, joten aina ei tule tehtyä mitään ennen kuulaan tarttumista. Toisaalta silloinkin aloitan tekemällä muutaman "kuivaliikkeen" esim. 4 kg kuulalla. smile

Yleensä otan lämpöjä hyppimällä vaikka normaalia haara-perushyppyjä, ne toimii aina. Muutama aurinkotervehdys, ehkä heilautuksia pienellä kuulalla. Käsien pyörittelyä, lantion pyörittelyä, siinäpä se. smile

Kirjautunut ulos

#6 12.05.2008 14:34:58

Jani
Rekisteröity käyttäjä

No mä lämmittelen näin:
- käsien pyörittelyä suuntaan jos toiseen parikymmenta toistoa
- 4 kg "voimatangolla" tai jollain muulla pikkupainolla punnerruksia parikymmentä
- lopuksi treenipainoa pienemmällä kuulalla jokunen (5-10) toistoa sitä liikettä millä on treenit aloittamassa

Niin siis olkpäät lämittelen noin, muulle kropalle sitten jotain lisää vastaavasti.

Viimeksi muokattu Jani (12.05.2008 14:36:04)

Kirjautunut ulos

#7 12.05.2008 21:58:06

Tumppi-W
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 04.05.2006

Lämmittelyksi hyppynarua, kunnes tulee hiki. Sitten availen liikeratoja pyörittelemällä niveliä - poksunat pois. Lopuksi vielä heilautuksia ja kyykkyhyppyjä ja ready to go. Omalla kohdalla kunnon lämmittely parantaa treeniä kummasti, aiemmin uskoin Pavelia ja tein minimalistisen lämmittelyn, mutta kun treenivolyymi nousee niin jotenkin lämmittely ja venyttely muuttuivat vaan pakollisiksi kuvioiksi.

Kirjautunut ulos

#8 12.05.2008 22:45:37

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Lämmittelyä: syväkyykkyjä, tangossa roikkumista ja siinä vääntelehtimistä, joogan koiraliikettä, olkapäiden pyörittelyä, tempausvalaa harjanvarrella, jne.. Vähän riippuu jumin asteesta kuinka paljon ennen treeniä tulee tehtyä, joskus jopa useita minuutteja, joskus ei yhtään.

Kirjautunut ulos

#9 12.05.2008 22:49:04

marks
Rekisteröity käyttäjä

Traktiovenytys JS-nauhoilla on auttanut mulla olkapäävaivoihin. Eli lenkki johonkin kiinteään kiinni ja sitten nauha ranteen ympäri, niin että nauha venyttää olkapäätä pois kuopasta hieman. Siinä sitten liikettä kädellä ja kropalla kaikkiin mahdollisiin suuntiin, ei kuitenkaan kipua kohti. Tsekkaa youtubesta jumpstretch, siellä jossain on Dick Hartzellin kokoelma eri kuntoutus- ja jumppaliikkeitä nauhoilla.

Kirjautunut ulos

#10 13.05.2008 14:58:09

bwr5
Rekisteröity käyttäjä

Hyviä vinkkejä satelee. Itse olen lämmitellyt hyppynarulla, pyörittämällä käsiä ja pienellä keppijumpalla. Jatkossa voisi lisätä lämmittelyihin olkapääjumppaa pienillä käsipainoilla.

Tuo marksin mainitsema traktiovenytys JS-nauhoilla on minulle uusi juttu. Pitää googlailla ja ottaa siitä selvää. Kiertäjäkalvosimia on tullut kyllä harjoiteltua vamman jälkeen kuminauhalla, mutta lähinnä liikkeet ovat rajoittuneet ulko- ja sisäkiertäjäkalvosimien harjoitteluun.

TGU vaikuttaisi pikaisen tiedonhaun perusteella olevan erittäin hyvä kuntoutusliike olkapäälle, ainakin muutaman linkin perusteella:
http://www.impact-your-fitness.com/turkishgetup.html
http://www.fitfiend.com/blog/turkish-get-up/
http://www.tacticalathlete.com/tguarticle.htm

Ehkä kuitenkin kokeilen ensin TGU:ta pienehköllä käsipainolla (esim. 7.5kg) ennen kuin alan tekemään toistoja tuolla 16 kilon kuulallani.

Kirjautunut ulos

#11 13.05.2008 15:36:39

marks
Rekisteröity käyttäjä

Kirjautunut ulos

#12 14.05.2008 09:09:22

bwr5
Rekisteröity käyttäjä

Vaikuttaa hyvältä!

marks, käytätkö tällaisia nauhoja:
http://www.harjoittelu.net/compact-vast … p-213.html

Jos käytät, niin mikä vahvuus sopii tuollaiseen olkapääjumppaan?

Kirjautunut ulos

#13 14.05.2008 09:53:56

marks
Rekisteröity käyttäjä

Mä tilasin omani suoraan Jumpstretchiltä ja Ironwoodyltä mutta kai noi on samaa kamaa pääosin. Käytän traktioon lightia tai miniä. Teemu osaa kertoa varmaan mikä C-pact kumi on hyvä tuollaiseen käyttöön? Itse veikkaan että toi ykkönen toimisi, koska sillä voi tehdä dislocateja tms myös. Jos pääset johonkin testaamaan ensin niin aina parempi. GPP:llä on noita ainakin, en tiedä onko muillakin saleilla.

Kirjautunut ulos

#14 14.05.2008 10:09:45

Teemu Jantunen
Administrator

Yeah , number one .Sillä saa olkapäät tehokkaasti sijoiltaan smile

Kirjautunut ulos

#15 16.05.2008 10:57:14

torsten
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.05.2008

marks kirjoitti:

Mä tilasin omani suoraan Jumpstretchiltä ja Ironwoodyltä mutta kai noi on samaa kamaa pääosin. Käytän traktioon lightia tai miniä. Teemu osaa kertoa varmaan mikä C-pact kumi on hyvä tuollaiseen käyttöön? Itse veikkaan että toi ykkönen toimisi, koska sillä voi tehdä dislocateja tms myös. Jos pääset johonkin testaamaan ensin niin aina parempi. GPP:llä on noita ainakin, en tiedä onko muillakin saleilla.

Mites muuten jenkeistä tilatessa - tuliko tullin kautta vai suoraan postiin?
Muuten hommaisin kumit Suomesta, mutta ajattelin tommoista settiä...

Kirjautunut ulos

#16 16.05.2008 11:24:53

Teemu Jantunen
Administrator

Totean sikamaisen kaupallisesti/kuriositeettina että uusien sivujen( jotka SIIS aukeavat su klo 23.59 mennessä ) kaupassa on vetokumisetti 140 egua jossa on yksi kutakin vahvuutta eli yht. 5 gummia....

Kirjautunut ulos

#17 16.05.2008 11:32:08

Jani
Rekisteröity käyttäjä

Teemu Jantunen kirjoitti:

Totean sikamaisen kaupallisesti/kuriositeettina että uusien sivujen( jotka SIIS aukeavat su klo 23.59 mennessä ) kaupassa on vetokumisetti 140 egua jossa on yksi kutakin vahvuutta eli yht. 5 gummia....

Uusille sivuille tuleepi, aukeaa la mennessä tai lupaan syödä 24 kg kuulan Youtubessa.

Hei tarkkana nyt niiden päivien kanssa... Mennekö kuulansyönti päällekkäin Suomen matsien kanssa?

Kirjautunut ulos

#18 16.05.2008 11:50:24

Teemu Jantunen
Administrator

Menee..elämä on valintoja smile

Kirjautunut ulos

#19 16.05.2008 14:18:40

torsten
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.05.2008

Toihan kuulostaa hyvältä tarjoukselta - sivuston aukeamista odotellen.

Kirjautunut ulos

#20 20.05.2008 16:06:13

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

bwr5 kirjoitti:

Hei.

Ongelmani on AC-nivel-oireyhtymä oikeassa olkapäässä. Ongelma ilmestyi viime joulukuussa. Lisäsin tuolloin punttailun määrää rutkasti, ja otin mukaan kahvakuulaharjoittelun. Luulen että liiallinen harjoittelu ja liian vähäinen lämmittely aiheuttivat ongelman. Ongelmaa hoidettiin totaalitauolla, lääkekuureilla ja fysioterapialla.

Nyt kuitenkin alkaa näkyä jo hieman valoa tunnelin päässä, ja olen pystynyt aloittamaan varovaisen punttailun. Kovat penkkipunnerrussarjat ja raskaat olkapäätreenit ovat kuitenkin vielä mahdottomia.

Haluaisin aloitella varovasti myös kahvakuulaharjoittelua, koska lyhyen kokemukseni perusteella se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja monipuoliselta tavalta treenata.

Kysymykseni kuuluu, että mitkä ovat olkapääystävällisiä kahvakuulaliikkeitä? Haluaisin treenata aluksi koko kropan kerran viikkoon kahvakuulilla. Myöhemmin, jos paikat kestävät, on tarkoitus jatkossa treenata koko kroppa läpi läpikahvakuulalla kahdesti viikossa, samoin punteilla.

Olisin kiitollinen avusta, vaikeuksien jälkeen olisi mukava jälleen päästä pikkuhiljaa treenaamaan.

-b

Kokeile niin että kiinnität vastuskumin ovenkahvaan ja teet toisesta päästä lenkin jonka kiinnität ranteeseen, ja annat vedon tulla suoraan sivulta. Rentouta käsi ja anna  kumin vetää juuri se verran että tunnet olkaluun irtoavan kevyesti kuopasta. Pidä käsi suorana ja piirrä sillä ilmaan pientä ympyrää samalla kun rentoudut...hyvin pientä ympyrää :-). Käytä aikaa n. noin 2 min. Suoraan AC- niveleen on aika hankala päästä käsiksi mutta tämäkin auttaa välillisesti jonkin verran vaivaan.

Toinen keino on taittaa käsi selän taakse ja nostaa kämmen lapaluiden väliin.....ja jos AC-nivel on kovin kipeä nyt saattaa tuntua kipua. Testaa kummatkin kädet....

Kirjautunut ulos

#21 20.05.2008 16:15:35

Martti Nappari
Administrator

...ja sitten vastuskumi pitäisi kiinnittää ylävistoon selän takaa ja saada aikaan kevyt venytys joka on juuri ja juuri kipurajalla http://www.harjoittelu.net/compact-vastuskumit/p/213 löytyy muuta sopivat kumit. Punainen sopii yleensä parhaiten kuntoutukseen.

Kirjautunut ulos

#22 20.05.2008 16:20:35

Martti Nappari
Administrator

...ja tuo  TGU on periaatteessa hyvä, mutta  kannattaa jättää vaiheeseen jossa olkapää on täysin oireeton....muussa tapauksessa AC saattaa ärtyä pahemman kerran....

Kirjautunut ulos

#23 21.05.2008 10:35:09

bwr5
Rekisteröity käyttäjä

Kiitoksia Martti ohjeista! Todella hienoa, että avuliaita ihmisiä löytyy näin paljon. 

Kun vien käden selän taakse, niin oikeassa etuolkapäässä tuntuu epämiellyttävää kireyttä. Ei varsinaista kipua, mutta sellaista kuitenkin, että ei tee mieli pitää kättä kauaa tuossa asennossa. Vasemmassa vastaavaa ei tunnu.

Varovasti mennään eteenpäin. Pari kertaa on tullut takapakkia, mistä oppi kantapään kautta kärsivällisyyttä. Pahinta treeninälkääni olen tyydyttänyt vahvistamalla ala- ja keskikroppaani. Olen aloittanut myös yläkropan varovaisen punttailun edeten niistä vaaleanpunaisista käsipainoista pikkuhiljaa ylöspäin. Muut liikkeet tuntuvat menevän ok, esim. kulmasoudussa ei tunnu olevan mitään ongelmia, mutta penkissä ei voi käyttää kunnolla edes pieniä painoja. Varsinaisia kipuja penkissä ei ole näillä pikkupikkupainoilla, mutta epämiellyttäviä fiiliksiä kylläkin. Samoin treenien jälkeen voi alkaa "jomottamaan".

Voikohan kokonaisen lihasryhmän jättää treeneistä vähäksi aikaa kokonaan? Eli mietin että jos jättäisin rintalihasten treenaamiseen kokonaan pois vaikka aluksi pariksi viikoksi. Sori, menee vähän off topiciksi aiheesta "Girya harjoittelu".

TGU:ta kokeilin viime viikolla 5kg:n käsipainolla. Se ei tuntunut pahalta. Käytin tarkoituksella pientä painoa ja pidin viikon tauon TGU:sta, etten rasita olkapäätä liikaa.

Kolmen viikon päästä pääsen vihdoin kuviin (ultra & röntgen), joista toivottavasti nähdään mitä olkapään sisällä oikeasti on tapahtunut.

Viimeksi muokattu bwr5 (21.05.2008 10:36:24)

Kirjautunut ulos

Board footer