#1 16.04.2008 02:47:55

butterbean
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.04.2008

kuulienvaihto pörssi

Kun näkyy ilmestyneen myyntiin taas uusi girya malli ajattelin josko muillakin olisi ongelmia
kuulien päivitysten kanssa itse kaipaisin seuraa wanhalle 32lle jos joku on hankkimassa esim kilpa kuulaa ja omistaa wanhan voisin ostaa sen wanhan pois ja sillä rahalla voi hankkia uuden tai vaikka toisin päin.

Kirjautunut ulos

#2 25.04.2008 14:15:23

Aris
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 03.01.2007

Re: kuulienvaihto pörssi

Mulla on kolmiokahvainen 28kg kuula, jonka vaihtaisin 20-24kg kolmio- tai pitkäkahvaiseen malliin. Kuula on Kouvolassa.

Kirjautunut ulos

#3 28.04.2008 15:35:26

murkula
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 28.06.2007
Weppi-saitti

Aris kirjoitti:

Mulla on kolmiokahvainen 28kg kuula, jonka vaihtaisin 20-24kg kolmio- tai pitkäkahvaiseen malliin. Kuula on Kouvolassa.

Moro! Mulla on tommonen 20 kg:n lujateräskuula(harmaa). Ei vissiin oo ihan pitkäkahvainen malli,mut kiinnostaako? Onko tuo 28 tuommonen harjoittelu.netissä ennen myynnissä ollut malli?

Kirjautunut ulos

#4 29.04.2008 08:26:54

Aris
Rekisteröity käyttäjä

Onko tuo 28 tuommonen harjoittelu.netissä ennen myynnissä ollut malli?

Tämä on sellainen, mutta etsiskelen itselleni nimenomaan pitkäkahvaista mallia, jolla onnistuu myös kahden käden liikkeet. Tuossa normi 20-kiloisessa on liian pieni kahva siihen tarkoitukseen.

Kirjautunut ulos

#5 29.04.2008 09:19:52

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

Meiltä löytyisi vielä muutama kolmiokahvainen 24kg kuula,....käytettynä tosin, jos kiinnostaa.
Minä käytän noita myos siksi että niillä voi tehdä sellaisia kahden käden liikkeitä joita  lyhytkahvaisemmilla ei voi tehdä.

Kirjautunut ulos

#6 29.04.2008 15:05:25

Aris
Rekisteröity käyttäjä

Martti Nappari kirjoitti:

Meiltä löytyisi vielä muutama kolmiokahvainen 24kg kuula,....käytettynä tosin, jos kiinnostaa.

Kiinnostaa, jos haluat vaihtaa sen 28:siin (ollut vähäisessä sisäkäytössä kotona; ostettu UFS:stä parisen kuukautta sitten).

Kirjautunut ulos

#7 29.04.2008 15:24:41

Teemu Jantunen
Administrator
Rekisteröity: 02.02.2008

Me ei valitettavasti voida vaihtaa, myydä vain ku ei oikein saada vaihdokkeja mihkään ..

Kirjautunut ulos

#8 29.04.2008 15:37:37

Kukka
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.10.2006

Martti Nappari kirjoitti:

Minä käytän noita myos siksi että niillä voi tehdä sellaisia kahden käden liikkeitä joita  lyhytkahvaisemmilla ei voi tehdä.

Hei, mitä liikkeitä esimerkiksi? Mä keksin suunnilleen vain heilurin, mutta se onnistuu myös lyhyemmällä kaffalla. smile

Kirjautunut ulos

#9 30.04.2008 13:10:18

Markus-73
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 08.09.2005

Minulla on kolmiokahvainen 24 kg:n kuula ja olisin halukas vaihtamaan sen 28 kg:n kuulaan. Asun Espoossa.

Kirjautunut ulos

#10 01.05.2008 10:53:13

murkula
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 28.06.2007
Weppi-saitti

Mulla on harmaa 20 kg:n lujateräskuula sillä lyhyemmällä kahvalla ja kumipohjalla. Voisin vaihtaa sen semmoseen perinteiseen venäläismalliseen 24kg:n kuulaan, jos jollain ylimääräisenä.

Kirjautunut ulos

#11 02.05.2008 11:04:49

Aris
Rekisteröity käyttäjä

Itse olen tehnyt mm. seuraavanlaisia kahden käden liikkeitä yhdellä kuulalla:

Kahden käden tempaus (kuulan pohja kattoa kohti, kädet ja ranteet suorina yläasennossa) ja osittainen tempaus (kuulan pohja osoittaa lattiaan, kädet kahvan sivuosissa) Etuheilautuksia voi tehdä monella tyylillä – esim. käänteisesti silleen, että menee kyykkyyn, kun kuula on yläasennossa tai mitä vaan pystysoudun ja heilautuksen välimaastossa.

Sitten tietenkin heitot tai ”pyöräytykset”, joissa otetaan kuula kiinni ilmasta.

Ympyrän ja kahdeksikkojen tekeminen rintakehän edessä tai kuulan pyörittäminen niskan ympäri ja hauiskäännöt etenkin myötäotteella sekä pystypunnerrukset on myös helpompi tehdä pitempikahvaisella. 

Myös selinmakuulla voi punnerrella, käännellä tai vaikka painia kuulan kanssa.

Lisää vinkkejä ja kommentteja odottelemaan jääden...

(ps. palaan kuulanvaihtoasiaan hiukan myöhemmin)

Kirjautunut ulos

#12 02.05.2008 17:44:12

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Riihimäki
Rekisteröity: 30.06.2006
Weppi-saitti

Ilmassa on taas suurta "kahvanparemmuusväittely"-juhlan tuntua. Tähän ralliin mä en ainakaan enään lähde mukaan.

Kirjautunut ulos

#13 02.05.2008 17:51:18

Kukka
Rekisteröity käyttäjä

peesu kirjoitti:

Ilmassa on taas suurta "kahvanparemmuusväittely"-juhlan tuntua.

No ei kai nyt sentään! smile Tällaisten keskusteluiden myötä tulee vaan esiin hyviä liikkeitä ja juttuja, joita ei muuten muistaisi/tietäisi.

Ja onhan kuulissa eroja, kahva myötä varsinkin! Itsellä on esimerkiksi monta kolmiokahvaista nurkassa käyttämättöminä, ja mietin raaskinko myydä vai olisiko niille keksittävissä jotain sellaista, joita en lujateräskuulista saa irti.

Kahvalla on väliä, erilaiset mallit sopivat eri tarkoituksiin. Ei se väärin ole, eikä siitä keskustelu varsinkaan. smile

Viimeksi muokattu Kukka (02.05.2008 18:04:11)

Kirjautunut ulos

#14 03.05.2008 10:32:55

Mars
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 01.03.2007

peesu kirjoitti:

Ilmassa on taas suurta "kahvanparemmuusväittely"-juhlan tuntua. Tähän ralliin mä en ainakaan enään lähde mukaan.

Ei vielä pahasti. Eivätkös tällaiset foorumit ole keskustelua varten? Minua ainakin kiinnostaa kuulla mielipiteitä.

Kirjautunut ulos

#15 03.05.2008 12:25:12

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Riihimäki
Rekisteröity: 30.06.2006
Weppi-saitti

MarsWolta kirjoitti:

Eivätkös tällaiset foorumit ole keskustelua varten?

P...skaa voi puhua esson baarissakin. Kahvojen käyryys menee tän ketjun aloituksesta ohi että humina käy.

Kirjautunut ulos

#16 03.05.2008 13:23:36

fatman
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 31.01.2007

Jatkan offtopikkia.

Ainoa liike jota en saa lyhyempikahvaisella lujateräskuulalla tehtyä on kahden käden hauiskääntö kuula alaspäin. Peukalot eivät asetu mitenkään. Kolmiokahvaisella sujuu kivasti. Aivan eri asia on, onko hauiskääntöjen tekemisessä kuulalla mitään järkeä.

Kaikki muut mieleen tulevat kahden käden suoritteet ovat toimineet myös lyhyempikahvaisella ltk:lla;
mylly, pullover, ranskalaiset, kahden käden heilautukset, keinukyykky (no tässä ehkä vähän taas peukut kiukuttelevat).

Myönnän toki, että suorasta pystykahvasta on helpompi ja mukavampi ottaa kiinni kuin pyöreämmästä, mutta mainitsemieni liikkeiden suoritusta kahvan pyöreys tai lyhyys ei ole toistaiseksi haitannut.

Silti, jos nyt intoudun 32 kiloista kahvista tässä jossain vaiheessa hankkimaan, luulen että valintani kallistuu pidempikahvaiseen lujikseen.

Kirjautunut ulos

#17 04.05.2008 13:02:24

Mars
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 01.03.2007

peesu kirjoitti:

MarsWolta kirjoitti:

Eivätkös tällaiset foorumit ole keskustelua varten?

P...skaa voi puhua esson baarissakin. Kahvojen käyryys menee tän ketjun aloituksesta ohi että humina käy.

Hyvä että tämäkin asia tuli selväksi.

Kirjautunut ulos

#18 08.05.2008 04:41:38

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

Kuka hakee mitäkin harjoittelultaan, ja minkä kokoiset lapiot kullakni on :-). Aris antoi tuossa muutamia esimerkkejä. Siten vaikka ihan 1-jal. kyykkykin paino kourassa on erityisesti raskaammalla kuulalla parempi tehdä kun kuulassa on pidempi kahva....ken on tehnyt tietää.

Jos kuulaa käyttää paljon kahdella kädellä eri tyyppisissä kiertoliikkeissä, väännöissä ja käännöissä saa pitkäkahvaisemmasta paremman otteen. Samoin punnerrettaessa raskaampia kuulia tuo kuulaosa ei paina niin ikävästi ranteeseen kun kahva on hieman pidempi. Nuo erot eivät mittojen suhteen ole todellakaan merkittäviä mutta käytössä eron huomaa.

Sitten jos ajattelee bodaustyyppistä harjoittelua ja tarvetta käyttää giryaa ojentajapunneruksiin pystysoutuihin yms. toimii pidempi kahva myös paremmin.....otteen saa tietty lyhyestäkin, tai vaikka pallosta, mikä onkin yksi tapa harjoitella, mutta jos haluaa käyttää raskaampia painoja ja saada kunnon otteen, hyvän ja kestävän yleiskuula, joka sopii kaikentyyppiseen harjiteluun, on Original Lujateräs . Jos taas ajattelee panostavansa pääsääntöisesti GS- harrastukseen kannattaa hommata kisakuula, joka palvelee mittasuhteittensa takia lajia parhaiten....Kisakuulat saapuvat kuun loppupuolella, mutta ovat nyt ennakkotilattavissa.   

Noita esimerkkejä olisi kiva heittäa tänne mutta luulenpa että selostuksista tulisi tuskallisen pitkiä.
Tarkoitus on tehdä aihesta DVD....jota jo aloitettiinkin, mutta loukkaantumisen vuoksi projektia on jouduttu hieman lykkäämään.

Samoin tuosta pitkään valmisteilla olleesta kirjasta puuttuu enää kuvat.
Kaikki projektit tuppaavat vaan olemaan meikäläisellä kovin verkkaisia koska teen montaa muuta työtä/asiaa samaan aikaan. Halusin myös että kirja ei takerru viimevuosien kuulabuumiin eikä tee kuulasta mitään ihmekapistusta ...(  vaikka itse olen hurahtanut kuulailuun ja syypä sen alullepanoon välillä tuntuu siltä että homma on muodostunut ehkä liiankin vakavamieliseksi ja  fanaattiseksi ).. enkä toisaalta myöskään sellaista joka kuvaa vain tekniikoita, liikkeitä ja ohjelmia vaan antaa lukijalle enemmän sisältöä  kokonaisvaltaisesta fyysisestä harjoittelusta siten että saan samalla käyttää hyväksi pidemiaikaisia kokemuksiani valmentamisesta. Nyt alkaa päivä paistamaan ...pitänee mennä hetkeksi nukkumaan,...sumuisuus pois silmistä :-)

Kirjautunut ulos

#19 08.05.2008 22:28:22

Kukka
Rekisteröity käyttäjä

Martti kirjoitti:

Jos kuulaa käyttää paljon kahdella kädellä eri tyyppisissä kiertoliikkeissä, väännöissä ja käännöissä saa pitkäkahvaisemmasta paremman otteen. Samoin punnerrettaessa raskaampia kuulia tuo kuulaosa ei paina niin ikävästi ranteeseen kun kahva on hieman pidempi. Nuo erot eivät mittojen suhteen ole todellakaan merkittäviä mutta käytössä eron huomaa.

Koska en niele mitään testaamatta ensin, kokeilin. big_smile

Suuren kahvatestin tulokset:

Koitin yläkropan kiertoliikettä kuulan kanssa pään ympäri; ensin 16 kg kolmiokahvaisella ja sitten 16 kg Orig. lujateräs-kuulalla.

- Kolmiokahvainen sai miinusta siitä, että kolmio on aika leveä ja kahva suht' paksu mun käsille pyöriteltäväksi (en ole aikoihin sitä kokeillut, en muistanutkaan!).
- Originalilla sujui paremmin, suosittelen. 
- Kisakuula ei tähän tarkoitukseen sopisi lainkaan, koska "pallo-osuus" on valtava ja kahva niin lähellä kuulaa. 

Kahden käden heilautukset
- 24 kg Kolmiokahva sai sen sijaan paremmat pisteet! Kädet mahtuvat paljon paremmin vierekkäin, kun kahvassa on reilusti leveyttä. Paksuuskaan ei haittaa, koska oli kyse nimenomaan kahden käden liikkeestä.
- 20 kg Original toimii myös 2 käden heilautuksiin juuri ja juuri, mutta kahvan sisus on aika ahdas kahdelle.

Kyykkyjä tehdessä eroa ei juurikaan ollut kolmiokahvaisen ja Originalin välillä. Molemmat on hyviä, mutta nyt itse asiassa taidan alkaa tekemään enemmän myös tuon kolmion kanssa ... turhaan se on
pölyttynyt sängyn alla, koska tiettyihin juttuihin on varsin oiva peli.

Lopputulos (ja tosi virallinen tutkimus, huom): On olemassa joitakin liikkeitä, joissa on hyvä että kahvan välissä on reilusti tilaa. Kisakuula on tarkoitettu nimenomaan kisaliikkeiden opetteluun, ja niihin se on ylivertainen. Sen sijaan vaikkapa pitkä tempaussarja kolmiokahvaisella on lähes mahdoton.

Tutkiva journalismi kunniaan! smile Silläkin uhalla, että tämä poikkeaa ketjun aiheesta ... mutta ei tässä ole yhtään Esson baaria lähellä. smile

Kirjautunut ulos

#20 22.05.2008 11:37:15

Olli
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 19.09.2006

Lopputulos (ja tosi virallinen tutkimus, huom): On olemassa joitakin liikkeitä, joissa on hyvä että kahvan välissä on reilusti tilaa. Kisakuula on tarkoitettu nimenomaan kisaliikkeiden opetteluun, ja niihin se on ylivertainen. Sen sijaan vaikkapa pitkä tempaussarja kolmiokahvaisella on lähes mahdoton.

Mun mielestä kolmiokahvaisella voi ihan hyvin tehdä TEMPAUKSIA pitkää sarjaa, tosin tyyli enemmänkin "hard style". GS tyylillä (mikäli sitä nyt osaan) käsi siirtyy sarjan aikana kulmaan, eikä siten ehkä ole kovin hyvä...

Viimeksi muokattu Olli (22.05.2008 11:46:40)

Kirjautunut ulos

#21 22.05.2008 12:21:16

Kukka
Rekisteröity käyttäjä

Olli kirjoitti:

Mun mielestä kolmiokahvaisella voi ihan hyvin tehdä TEMPAUKSIA pitkää sarjaa, tosin tyyli enemmänkin "hard style". GS tyylillä (mikäli sitä nyt osaan) käsi siirtyy sarjan aikana kulmaan, eikä siten ehkä ole kovin hyvä...

Mä olen tässä nyt tehnyt isokahvaisella kuulalla pitkiä tempaussarjoja, ja totean joka päivä ettei se sovi siihen. Hard style -tyyli ei oo mulle varsinaisen tuttu, miten pitkiä on pitkät Hard Style -sarjat?

Koska tempaan 12- ja 16-kiloista, en voisi kuvitellakaan tekeväni niillä vaikkapa 8 minuutin sarjoja kolmiokahvaisella. Kahva on liian paksu ja väli liian suuri, joten käsi melkeinpä sujahtaa sieltä läpi. 

Eli kyllä noille jokaiselle on varmaan paikkansa olemassa, mutta puhdasta kisasuoritusta hakiessa välineen on kyllä oltava sitä varten suuunniteltu. smile

Kirjautunut ulos

#22 22.05.2008 12:45:47

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Hard Stylen idea on ymmärtääkseni että joka kohdassa tempausta käytetään maksimaalisesti voimaa, oli sitten mikä tahansa paino. Silti, Hard Style -porukoiden sisällä no tyylieroja, kuten GS-nostajissakin. Ruumiinrakenne ja vahvuudet sanelee IMO enemmän kuin joku tuollainen keinotekoinen nimi. Idea on kuitenkin saada se kuula sinne pään päälle? Hard Style:ssä tehdään kaiketi yleensä lyhyempiä sarjoja intervallimielessä. Mutta, niin tehdään jos treenataan GS:ää vartenkin. Riippuu tavoitteista.

Anteeksi pitkä viesti mutta mun mielestä toi "tyylikysymys" on ihan täysin epärelevantti, keinotekoinen ja turha. Tärkeää on mielestäni mitä varten treenaa, mitkä ovat tavoitteet ja millä keinoilla niihin menee.

Mä olen tehnyt aikoinaan pidempiä sarjoja myös kolmiokahvaisilla, ja kyllä se onnistuu. Tosin, nyt kun olen enemmän päässyt tekemään kisakuulilla, olen sitä mieltä että niillä pystyy tekemään aivan tarpeeksi erilaisia liikkeitä mun tarpeisiin.

Kirjautunut ulos

#23 22.05.2008 13:33:57

Olli
Rekisteröity käyttäjä

No yritin vaan tolla "tyylikysymyksellä" kuvata sitä, että yrittäessäni temmata gs-tyylin kolmiokahvalla rennosti käsi kulkeutuu kulmaan, mikä ei mielestäni hyvä. Jos taas mahd. "räjähtäviä" tempauksia vaikka 30 toistoa, ei samaa ongelmaa ole...

Kirjautunut ulos

#24 22.05.2008 13:37:02

Kukka
Rekisteröity käyttäjä

marks kirjoitti:

Anteeksi pitkä viesti mutta mun mielestä toi "tyylikysymys" on ihan täysin epärelevantti, keinotekoinen ja turha. Tärkeää on mielestäni mitä varten treenaa, mitkä ovat tavoitteet ja millä keinoilla niihin menee.

Tää menee taas EB-osastolle (=Esson baari), mutta olen samaa mieltä tuosta. Tottakai kuka tahansa voi keksiä oman nimen omalle tyylilleen, mä voisin kutsua tempaustapaani vaikkapa HorsePower -tyyliksi, mikä tarkoittaa sitä että tehdään kahvakuulalla tempauksia = välillä pitkiä sarjoja ja välillä lyhyitä sarjoja. big_smile

Eli siis ... miksi kukaan haluaa omia jonkun tietyn tavan nostaa rautapalloa ilmaan? Sille on jo nimi, ja se on ... TADAAA! Tempaus. big_smile

marks kirjoitti:

Mä olen tehnyt aikoinaan pidempiä sarjoja myös kolmiokahvaisilla, ja kyllä se onnistuu.

Tuohon vaikuttaa myös kahvan paksuus. Mun 12 kg kolmiokahvainen on lainassa maailmalla, jos se olisi läsnä nyt niin kokeilisin ilman muuta ennen kuin alan huutelemaan testituloksia. Mutta muistikuvani mukaan sen kahva on aikas paksu ja jos senkin takia se voi osoittautua hankalaksi. 

No, tää on osittain tällaista hifistelyä, jota ei olisi ellen olisi harjoitellut useilla eri kuulamalleilla. Kun aloitin treenaamisen, testaamani venäläismallinen kuula tuntui aivan kammottavalta ja mahdottomalta yhtään mihinkään treeniin. Ostin kolmiokahvaisia, ja ne oli musta parhaita ever.

Nyt kun olen testaillut eri malleja, alkaa löytyä se omaan käteen, omaan treeniin ja tavoitteisiin  sopivin. Vähän se on kuin autokaupoilla. Jos ei ole koskaan ajanut kuin yhtä mallia, ei voi tietää muiden ajo-ominaisuuksista. smile

Kirjautunut ulos

#25 22.05.2008 14:13:50

Olli
Rekisteröity käyttäjä

.. kaipa se sitten on enemmän fysiikkaa!? Enempi voimaa, kuulan asento pysyy paremmin stabiilina. Jos käyttää vain sen verran voimaa mitä kuulan yläasentoon tempaamiseen tarvitaan ja vielä "ruuvaa", käsi kulkeutuu kahvan kulmaan ja vaikeuttaa siten seuraavia toistoja.

Kirjautunut ulos

Board footer