#1 22.02.2008 15:46:05

Teemu Jantunen
Administrator
Rekisteröity: 02.02.2008

Tyylisuuntaerot suuren maailman malliin

Kaikille on varmasti selvää kuinka maailmalla kuulaharjoittelu on enenevässä määrin jakautunut selvästi girevoy sport leiriin jossa tietyn painomäärän hallitseminen( en sano heiluttelu koska kilpailuissahan levätessäkin on huolehdittava painojen kontrollista eli oma tekniikkansa sekin) määrätyn aikajakson aikana on harjoittelun päätavoite;toinen suurehko ryhmittymä on Pavelin suuntaus jota treenaavia hän itse nimittää sadan metrin sprinttereiksi verrattuna gs-leiriläisiin (maratoonareita).Kysymys kuuluukin: kumpaa suuntausta painotatte itse omassa harjoittelussanne ja miksi ? Vai oletteko valinneet itseni tavoin yhdistelmän molempia tyyliin best of the both worlds?

Kirjautunut ulos

#2 22.02.2008 18:15:17

spolk
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 17.01.2006

Re: Tyylisuuntaerot suuren maailman malliin

En nyt sanoisí GS tyylisuunnan edustajia maratoonareiksi, kumpikohan on enemmän sprintterin oloinen, Pavel vaiko esim. Ivan Morozov? Sanoisin GS:n vaativan lähinnä kymmenottelun/painonnoston hybridiä.

Pavel tekee/ on tehnyt menestyvää  businesta Jenkeissä, siitä toki kunnia hänelle, en kuitenkaan näe, että hänen opettamansa asiat ovat mitään salaista rakettitiedettä, eiköhän ne ole tuttuja monelle NL:n liikuntalääketieteellisen käyneille. Siltä ne toki voivat perusjenkille näyttää, NL:ssa peruskoulutus liikuntalääketieteessä ja fysiologiasta ylipäätään oli nähdäkseni ihan eri luokkaa kuin lännessä.

GS:ssa on vaan niin selkeät systeemit, että olen siinä "leirissä". Tulokset voidaan kvantitatiivisesti mitata yhteisin standardein, mikä on on erinomainen asia.

Kirjautunut ulos

#3 22.02.2008 20:35:24

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Toi on tosi jännä tilanne. Jenkkien tapa yksinkertaistaa kaikkea saa aikaa tuollaisia naurettavia koulukuntaeroja. Esim. nyt jälkeenpäin on mun mielestä selvää että Fedorenkon One True Way ei ollut mitään muuta kuin markkinointikikka, jolla saatiin hölmöimmät mukaan aggressiivisesti vastustamaan Pavelia, eli siirtymään ostamaan Fedon tuotteita smile Siinä oli hyvä rako heittää RKC:lle vastapalloon muunlaista tavaraa, kun USA:laiset olivat käyneet ensimmäistä kertaa muualla kuin jenkeissä katsomassa todella hyvää kahvakuulan nostoa. Ei siinä mitään, ymmärrän täysin sillä länsimainen tapa on väittää muiden keksimiä asioita omiksi, mikä on helppoa varsinkin kun on kielimuuria jne. Hyvää oli se että ymmärrettiin ettei Pavel olekaan maailman viisain kahvakuuliin liittyen, vaan että muualtakin löytyy vaikka mitä osaamista ja historiaa.

Nyt kuitenkin Fedorenkon porukka syyllistyy ihan samaan kuin pahimmat RKC-fanaatikot, eli tekevät vain aikasarjoja eikä mitään muuta koska Fedorenko sanoo niin. Toinen leiri taas vannoo Pavelin nimeen, ja tekee vain jotain V02max -sarjaa. Uskon että AKC:n systeemi on tarkoituksella rankasti yksinkertaistettu versio jostain Fedorenkon itse mahdollisesti käyttämästä metodista.

Sitten kun katsoo jotain oikeaa urheilijaa, kuten Ginkoa tai hänen valmennettaviaan, saa ihan erilaisen kuvan. Treenataan lajia mutta treenataan myös fysiikkaa monipuolisesti muuten omien heikkouksien tai muiden tavoitteiden mukaan. Sellaista tapaa vain ei voi paketida tuotenimen alle vaan se on ihan vaan urheilua smile Esim. Ginko käyttää sekä intervalleja, aikasarjoja ja kuntopiirimäisiä treenejä. Mihin leiriin mahtaa kuulua? Mun mielestä ei oikein kumpaankaan.

Mun mielestä toi vastakkaiasettelu on täysin keinotekoinen ja turha, kummallakin pääsee eteenpäin varmasti ja riippuu tavoitteista kumpi on parempi tai osuvampi omaan tilanteeseen.

Se mua itseä GS:ssä kiinnostaa että siinä on helppo mitata edistymistä (results, comrade, results), ja laji itsessään vaatii ja kehittää voimaa, kuntoa, sitkeyttä, liikkuvuutta jne. Sitäkin voi treenata niin monella tavalla. Silti teen joskus lyhyen sarja kovemmalla painolla, tai jonkun kuntopiirin sinne tänne, tai käyn GPP:llä (liian harvoin) tekemässä WOD:n. Kuulunko johonkin leiriin? En mun mielestä. Ajattelen että asetan tavoitteita ja pyrin niitä kohti niin hyvin kuin vain osaan ja niillä tavoilla mitä tiedän, riippumatta leireistä. Näin perheellisenä ja työssäkäyvänä ei voi puhua GS:n osalta muuta kuin harrastamisesta, ja se riittää.

Maratoonarivertaus on omituinen, ehkä joku soutaja olisi parempi vertaus fyysisestikin?

Pahoittelen vuodatusta mutta tuli hyvä rako kun kerran tavallaan kysyttiin. Toi amerikkalaisten meininki on vaan välillä niin turhauttavaa kun oikea tieto treenistä jää tuollaisten yksinkertaistettujen systeemien jalkoihin smile Sen siitä saa kun sotkee urheilua ja fitness-markkinointia keskenään. Ja ok, ei siinä mitään jos on tuotenimikkeitä, mutta jos niistä aletaan väittämään jotain ylimaallista niin sitten pitää olla laittaa omia tuloksia tai valmennettavien tuloksia pöytään että nähdään onko asiassa sisältöä vai ei. Siis tämä vain mun mielipide.

Viimeksi muokattu marks (24.02.2008 12:35:51)

Kirjautunut ulos

#4 22.02.2008 20:52:37

marks
Rekisteröity käyttäjä

Vielä täsmennys: mun mielestä molemmissa "tyylisuunnissa" on paljon hyvää ja hyödyllistä kenelle tahansa.

Kirjautunut ulos

#5 23.02.2008 13:21:27

jake heke
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 22.04.2007

Spolkin vertaus kymmen otteliasta oli aika osuva GS:ään. Kun katselin Ginkon ominaisuuksia ymmärsin että GS vaatii monipuolista harjoittelua ja osamista! Äijä oli vahva, Juoksi viikossa kolme 10 km lenkkiä ,välillä vetoja intervallityyppisesti, Gpp kaudella tangolla perusliikkeillä perusvoimaa tai kisaliikkeitä isoilla kuulilla2 kertaa 40 kg tai 50 kg kuulalla pikavoimaa! Treenin alusa mobilisoitiin kaikki isot nivelet ja jälkeen venyteltiin. Sarjojen toistot harjoituskaudesta riippuen 1-100. Harjoittelu kattoi voiman ,voima-kestävyyden ,nopeuden,kimmoisuuden,mobiliteetin ,stabilitetin,flexibiliteetin,tekniikan, menttaalisen "karaistuksen" ja monta muuta aspektia!
Mielestäni Pavelin jutut ovat Amerikkalaisille yksinkertaistettu malli jotta sitä olisi hyvä myydä taviksille! Asia olisi ok jos se menisi rehellisyydellä nimissä,muttakun se ei myy niin hyvin ja jenkkejä on helppo hönöttää. Pavelin jutut on vain kapea siivu GS:n kokonaisuudesta. Samoin huomaan että AKC:kin on vain osatotuus kokonaisuudesta.Kokonaisuudesta en minäkään vielä tiedä läheskään kaikkea! Länsimainen tapa on markkinoida sitä "minun menetelmänä" eli lähtökohta on hyvin egoistinen.Marks sanoi hyvin että tulokset ratkaisevat! Jos jotain tehdään huonolla tekniikalla ja sanotaan että se on tehokkaampaa koska se tarvitsee enemmän voimaa, on sama kuin hiihdettäisiin väärillä rasvoilla tai pyöräiltäisiin jäykällä "kunto" kapalla!!
Kamppailu ja hoito systeemeissä tapahtuu samaa ilmiötä jatkuvasti. Syntyy uusia systeemejä jatkuvasti. Aikaa myötä oikeat systeemit jäävät henkiin ja paskat alkavat haisemaan!
Maratoonin ja sprinttimatkojen jatkuva sekoittelu ei tee kenestäkään hyvää maratoonaria tai pikajuoksiaa!! Oikealla ohjelmalla ja ooikealla painotuksella niitä voidään sekoittaa tuloksellisesti.
Ei kuitenkan summamutikalla ja käsikopelolla. Jälleen kerran....MIKÄ on päämäärä??
Mitä halutaan, määrittelee miten ruvetaan harjoitelemaan.

Kirjautunut ulos

#6 23.02.2008 13:31:32

jake heke
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 22.04.2007

PS. GIREVOY SPORT fore ever ! Kannattaa aina mennä lajin alkujuurille ja tzekata mitä siellä on eikä väheksyä sitä mistä homma on lähtenyt! Päämääränä ei kuitenkaan ole kangistua kaavoihin vaan opetella sitä ja saavutettuaan RIITTÄVÄN tason voit modifioida sitä enemmän itsesi tarpeisiin. Moni ei tutki riittävän syvältä vaan oikaisee ja sanoo että se on mulle paras tyyli. Opittuaan siivun ajatellaan sen kattavan koko kakun! AAMEN

Kirjautunut ulos

#7 23.02.2008 13:40:16

marks
Rekisteröity käyttäjä

Ehkä jos tavoite on olla "paremmassa kunnossa", tekisi hyvää ottaa mikä tahansa kahvakuulaohjelma/menetelmä ja noudattaa sitä. Joka tapauksessa liikkeet ovat sen verran kokonaisvaltaisia että ne tekevät hyvää, varsinkin jos ei ole liikuntataustaa. Siinä mielessä menetelmällä ei ole mun mielestä merkitystä, ja kaikki ovat ehkä yhtä hyviä. Ehkä jos on jotain selkeitä tavoitteita, on enemmän väliä mitä tekee, ja siinäkin voi olla monta vaihtoehtoa? Ja voihan sitä vaikka tehdä joka kuukausi eri menetelmällä, jos ei halua kangistua kaavoihin smile

Kirjautunut ulos

#8 23.02.2008 18:38:33

Taifuuni
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 08.07.2007

Eiköhän tuo oma harjoittelu Pavelin leiriin lukeudu, mutta kysymys sai miettimään miksi se ei voisi olla tuota toistakin leiriä edustavaa, ja heräsikin kiinnostus testata rajojaan tuolla GS sport puolella,
sivustolle voisikin joku osaava koostaa sitä varten laji vaihtoehdot ja muutamia esimerkki harjoitusohjelmia joilla siihen pyritään, ellei niitä täällä jo jossain ole.

Kirjautunut ulos

#9 23.02.2008 20:07:17

Näätä
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 26.02.2007

jake heke kirjoitti:

Spolkin vertaus kymmen otteliasta oli aika osuva GS:ään. Kun katselin Ginkon ominaisuuksia ymmärsin että GS vaatii monipuolista harjoittelua ja osamista! Äijä oli vahva, Juoksi viikossa kolme 10 km lenkkiä ,välillä vetoja intervallityyppisesti, Gpp kaudella tangolla perusliikkeillä perusvoimaa tai kisaliikkeitä isoilla kuulilla2 kertaa 40 kg tai 50 kg kuulalla pikavoimaa! Treenin alusa mobilisoitiin kaikki isot nivelet ja jälkeen venyteltiin. Sarjojen toistot harjoituskaudesta riippuen 1-100. Harjoittelu kattoi voiman ,voima-kestävyyden ,nopeuden,kimmoisuuden,mobiliteetin ,stabilitetin,flexibiliteetin,tekniikan, menttaalisen "karaistuksen" ja monta muuta aspektia!
....MIKÄ on päämäärä?? Mitä halutaan, määrittelee miten ruvetaan harjoitelemaan.

Tuo kuvaus Ginkosta on mun päämäärä? smile

Kirjautunut ulos

#10 23.02.2008 20:37:18

marks
Rekisteröity käyttäjä

Taifuuni, suomeksi GS:stä:
http://www.harjoittelu.net/lihaskestvyy … -a-71.html
http://marksgs.wordpress.com/girevoy-sport/
http://kahvakuula.fi/index.php/girevoy- … rjoittelu/
http://kahvakuula.fi/index.php/girevoy- … isanostot/

Englanniksi:
http://fullkontact.com/forum/

Tuolla Cotterin foorumilla on iso kasa kisakokemusta ja hyviä tuloksia omaavia ihmisiä, jotka ovat avuliaita kaiken lisäksi.

-----

Aiheeseen:

Tänään juttelin kaverin kanssa ja vertailtiin lajitreeniä ja sitten tuollaista tuotteistettua kokonaisuutta. Hän oli sitä mieltä että monet ihmiset kaipaavat tuollaisia valmiiksi mietittyjä kokonaisuuksia, mitä Pavel ja Compact edustavat, joissa on otettu eri osa-alueita valmiiksi huomioon, ettei tarvitse käyttää itse aikaa selvittelyyn ja kokeilemiseen. Voi esim. mennä tietyn metodin kurssille ja alkaa samantien tekemään. Maksat aika paljon -> saat tuotteistetun kokonaispaketin jolla pääset heti liikkeelle.

Eri porukka taas lämpiää urheilulajeille, kuten GS tai joku kamppailulaji, jossa kehitys tulee pikkuhiljaa vuosien harjoittelun kautta sekä kilpailemisen kautta. Ja joka myös edellyttää paljon selvittelyä, kokeilua ja/tai valmentajan ohjausta. Maksat vähän, menet peruskurssille tms. -> saat ohjeita ja suuntaviivoja, et valmiita paketteja.

Kumpikaan ei ole oikein tai väärin sinänsä, tai edes parempi tai huonompi. Eri ihmisillä on eri tarpeet ja mieltymykset?

Uskon että kaverilla on tuossa hyvä pointti, ja itsekin joskus katson noita asioita vääristä näkökulmista. Jos esim. ajattelee noin, niin GS:n ja Pavelin systeemin vertailussa ei ole minkäänlaista tolkkua.

Sekin on myös mahdollista että treenaa GS -kisoja varten, ja käyttää Pavelin tai Martin metodeja GPP-treeninä smile Tai jopa (huh!) Crossfittiä?!!?!

Suomalaisessa epäluuloisuudessa on se hyvä puoli ettei Pavel-tyylinen muiden yläpuolelle asettuva guruilu menisi täällä koskaan läpi samalla tavalla, ainakin luulen niin.

Kirjautunut ulos

#11 23.02.2008 21:06:06

Kukka
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.10.2006

Teemu Jantunen kirjoitti:

Kysymys kuuluukin: kumpaa suuntausta painotatte itse omassa harjoittelussanne ja miksi ? Vai oletteko valinneet itseni tavoin yhdistelmän molempia tyyliin best of the both worlds?

Oma kuulasekoitukseni on juurikin yhdistelmä noita molempia. Treenaan kuulilla monipuolisesti; mutta GS kiinnostaa koko ajan enemmän ja enemmän kahdestakin syystä. Ensiksi siksi, että kilpaileminen on kivaa ja toiseksi sen takia, että oman kehityksen seuraaminen on mielekkäämpää ja jotenkin helpompaa juuri noiden kisaliikkeiden kautta.

Treenaan toistaiseksi aika huonosti GS:ää ajatellen, eli en ole alkuunkaan riittävän paneutunut siihen ollakseni yhtään hyvä (teknisesti varsinkaan), mutta en jaksa ottaa sitä kauhean vakavasti. smile Kilpaileminen ja niihin (olipa kisa mikä tahansa, pienikin kokoontuminen kellon kanssa riittää!) valmistautuminen pitää kuitenkin mukavaa kipinää yllä.

GS on niin ihastuttavan omituinen ja karu laji, ettei sitä voi olla kokeilematta. Mutta sitä en tiedä, tulenko koskaan treenaamaan vain ja ainoastaan GS-henkisesti ja panostamaan viikkotreenit vain siihen? On kuitenkin tosi hauska tehdä vähän kaikkea ja kisata silloin tällöin sitten siihen päälle. Ja siis tässä mitään kisoja ole vielä takanakaan kuin yhdet, mutta enemmän ehkä edessä. smile

Kirjautunut ulos

#12 23.02.2008 21:31:30

Kukka
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.10.2006

marks kirjoitti:

Nyt näyttää siltä että kahvakuulakulttuuri nostaa päätää eri suunnilta moneen suuntaan monen tekijän voimin, mikä on hieno asia.

Kyllä, ja näissäkin on itse asiassa koulukuntaeroja aika paljon. Olen nähnyt ja kokeillut kuulatreeniä nyt viiden eri tyypin ohjaamana, ja kaikilla on ollut jotain eri juttuja ja painotuksia. Toisaalta osa on puhunut ihan silkkaa bullshittiäkin, tietämättömyyttään, veikkaan.

Toki laadullisia eroja tulee vastedeskin olemaan pirusti - kaikki ohjaajat eivät koskaan tule lukemaan yhtään ainoaa alan kirjaa tai käymään minkäänlaista valmentavaa kurssia. Ja silti kokevat olevansa tarpeeksi hyviä opettamaan.

Eikä se väärin ole! Onhan punttisaleilla ja joka lajissa jos jonkinlaisia ohjaajia - hyviä, pahoja ja rumia. Jos ja kun salit ottavat laitteidensa lisäksi kuulia, on todennäköistä että niillä treenataan tietämättä sen kummemmin mitä pitäisi tehdä. Ei ole mitään takeita siitä, että paikoista löytyy osaavia ihmisiä neuvomaan, tai että neuvovat yhtään oikein. Niin se vaan menee. Joskus tulee eteen paska valmentaja, joskus hyvä, ja harmi on vain se jos loistava väline menee hukkaan.

Nyt meni aika reilusti ohi aiheen, en tainnut vastata mihinkään kysymykseen, mutta tulipa ainakin sanottua. smile

Peruspirkko tai -seppo ei varmaankaan koskaan tule kiinnostumaankaan siitä, onko hänen saama oppi GS-henkistä vai yleistä kuulatreeniä, jos ja kun kyse on kuitenkin samoista perusliikkeistä.

Kirjautunut ulos

#13 25.02.2008 11:35:17

juzzaz
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.04.2006

Tää on ihan hauska aihe. Ite kun aloitin Pavel ja tietty Martti oli ne lähteet mun treeniin. Alkuaikoina Martin ja Pavelin lähestyminen kahvakuulan osalta oli samantyypistä, tää nyt on vaan mun mielipide ja perustuu ainoastaan Martin ensimmäiseen Helsingissä järjestettyyn kurssiin ja näkemiini Pavelin materiaaleihin. Sitten tilasin Cotterin ekan Encyclopedian, mikä on siis tätä samantyyppistä koulukuntaa. Siinä esitettiin GS:n perusteita, esittelijänä Federenko. Muistaakseni Cotter kutsui GS:ää olisko ollut laiskatyyli tjms. Mua huvitti suunnattomasti esimerkiksi Federenkon swingin esitys, se oli mielestäni jotenkin täysin laaduton kuten suurinpiirtein myös muut Federenkon tekniikat . En viitsinyt edes katsoa niitä ajatuksella läpi.

Sitä mä en oikein muista, että missävaiheessa ja miksi GS tyypinen juttu ja niiden tekniika rupesi kiinnostamaan. Samoihin aikoihin kuitenkin tapahtui tämä Cotterin ja muiden hemmojen irtaantuminen Pavelin leiristä ja Cotterin blokissa sekä iron garmin foorumissa asiaa puitiin asiallisesti ja asiattomasti. Kuitenkin sieltä löyty aikas hyviä argumenttejä kun jaksoi suodattaa "paskan" pois.
Sitten tietty Cotter tuli tänne ja musta tuli täysverinen GS hemmo. Nyt siis sitten suunnilleen nauroin kaikelle Pavelin esittämille jutuille. Tätä kesti jonkun aikaa. Niin siis oon äärimmäisyyksien ihminen ja johdateltavissa välillä liian helpostikkin.

Kun suurin innostus ja intohimo laantuu niin usein putkinäkökin laajentuu, näin myös minulla. Nykyään yritän sekoitella asioita enkä ajattele mikä nyt on mitäkin koulukuntaa. Pyrin harjoittelemaan monipuolisesti ja omalla keholla, kahvakuulilla sekä välillä levytangolla. Luin juuri uudestaan Pavelin juttuja ja löysin sieltä taas paljon kivaa mitä olin unohtanut ajan saatossa. GS tyyppiset aikasarjat on mulle mieluisimpia juttuja siitä ei pääse mihinkään. Itseasiassa paljon tunnistin tuosta Ginkon systeemistä omaani, mutta niin tunnistaa kaikki monipuolisesti treenaavat.

Kirjautunut ulos

#14 25.02.2008 18:31:33

Taifuuni
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 08.07.2007

marks kirjoitti:

Taifuuni, suomeksi GS:stä:
http://www.harjoittelu.net/lihaskestvyy … -a-71.html
http://marksgs.wordpress.com/girevoy-sport/
http://kahvakuula.fi/index.php/girevoy- … rjoittelu/
http://kahvakuula.fi/index.php/girevoy- … isanostot/

Englanniksi:
http://fullkontact.com/forum/

Tuolla Cotterin foorumilla on iso kasa kisakokemusta ja hyviä tuloksia omaavia ihmisiä, jotka ovat avuliaita kaiken lisäksi.

Kiitos Marks, olipa massiivinen ja motivoiva infomäärä, tuo aikasarja harjoittelu sopii loistavasti omaan harjoitteluuni, tuleepa yksi nousujohteinen elementti lisää.

Kirjautunut ulos

#15 26.02.2008 10:06:02

Mars
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 01.03.2007

Jos GS on niin suuri ja mahtava laji, että sen lajiharjoittelu kattaa kaikki kahvakuulaharjoittelun variaatiot ja on sinällään sopivaa ja riittävää jokaisen tarpeisiin, niin hyvä. En tunne lajia syvällisesti, mutta luulen että näin ei asian laita kuitenkaan ole. Sen sijaan en hetkeäkään epäile etteikö kyseessä olisi hyvä, vaativa ja palkitseva laji jonka avulla tuoda kuulaa välineenä (ja itse lajia yhtenä metodina) esille. Kilpailuhenkisille todellä hyvä tapa päästä kilpailemaan itsensa ja muiden kanssa standardiolosuhteissa. Ja lajin huippujakaan ei tarvitse etsiä tuhansien kilometrien päästä.

Asioista pitää puhua ja mielipiteitään kertoa. En kuitenkaan ymmärrä miksi tulevaisuus halutaan nähdä tyyliin: "toivottasti GS-tyyppisiin pitkiin sarjoihin hyvillä liikkeillä. Kuulan asema maksimivoimavälineenä katoaa". Ensimmäisistä innostuneista on tullut epäilijöitä, mutta jos kahvakuulat ovat olleet portti johonkin uuteen ja parempaan, se on tietysti hyvä asia.

Kahvakuulat ovat saaneet hyvin näkyvyyttä mm. kamppailulajilehtien sivuilla. Ei kuitenkaan kannata seurata kamppailulajimaailman perässä koulukuntaerojen paremmuus-/aitousriitelyihin ja jakaa porukkaa karsinoihin. Sielläkin tosin mahtuu sportti- ja itsepuolustuspuoli yleensä samaan seuraan.

Uskon, että tuotteistaminenkin on tarpeen. Ilman sitä kuulat olisivat jääneet todella marginaaliseksi jutuksi, eikä esimerkiksi tätä sivustoa foorumeineen todennäköisesti olisi.

Onko mahdollista häivyttää "tyylien" erot ja mahdolliset kaupalliset alkuperät ja mahduttaa sekä sportti- että kuntoilupuoli kaikkine variaatioineen saman sateenvarjon alle? Vaikka yhdistäväksi tekijäksi jäisi vain väline, niin mitä sitten. Suomen Latu ry taitaa esimerkiksi olla sauvakävelyn "virallinen" äänenkanattaja ja asiantuntija, eikä sauvakävelyssä ole hiihtämisestä jäljellä kuin sauvat, nekin "vääränlaiset".

Kirjautunut ulos

#16 26.02.2008 10:23:23

Olli
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 19.09.2006

Mä koin samoin kuin Juzzaz, että Martin ekalla leirillä tekniikat oli hyvin pitkälle samoja mitä Pavel opettaa esim. nostossa maksimaalisen kehon jännityksen/voiman suhteen.

GS:a en tunne, mutta olen ymmärtänyt, että "jännityksen lakia" rikotaan, jotta saadaan enemmän toistoja eli ei varmaankaan sovi aloittelijoille (Pidän itseäni aloittelijana).

Samaa mieltä myös kuin MarsWolta: "En kuitenkaan ymmärrä miksi tulevaisuus halutaan nähdä tyyliin: "toivottasti GS-tyyppisiin pitkiin sarjoihin hyvillä liikkeillä. Kuulan asema maksimivoimavälineenä katoaa". "

Kirjautunut ulos

#17 26.02.2008 11:32:09

Teemu Jantunen
Administrator

Tämä oli juuri se perimmäinen syy miksi kysyin teitin muitten treenifilosofiaa:Pavelin metodi mm.maksimijännityksen käytöstä lyhyessä ajassa suurilla painoilla (esim. herran Beast Tamer Challenge) tuntuu tosiaan osalta maailman GS-guruista totaalisen pois-suljettavalta.Itse en missään tapauksessa halua nähdä kuulalla harjoittelun muokkaantuvan yksinomaan  pitkiin aikasarjoihin keskittyvältä systeemiltä jossa suurten painojen käyttö rajoittuu lähinnä kaupallisiin tarkoituksiin esim. mainoskuvien ja videopromojen muodossa.Kaikki onneksi tähän ketjuun kommentoineet eivät suuremmin pidä äärimmäisestä tyylisuuntien vastakkaisasettelusta, se varmaankin on sitä havumetsän kansan tervettä skeptisismiä :-)

Kirjautunut ulos

#18 26.02.2008 11:33:09

marks
Rekisteröity käyttäjä

MarsWolta kirjoitti:

Onko mahdollista häivyttää "tyylien" erot ja mahdolliset kaupalliset alkuperät ja mahduttaa sekä sportti- että kuntoilupuoli kaikkine variaatioineen saman sateenvarjon alle? Vaikka yhdistäväksi tekijäksi jäisi vain väline, niin mitä sitten. Suomen Latu ry taitaa esimerkiksi olla sauvakävelyn "virallinen" äänenkanattaja ja asiantuntija, eikä sauvakävelyssä ole hiihtämisestä jäljellä kuin sauvat, nekin "vääränlaiset".

Mun mielestä toi olisi paras mahdollinen tapa. Kahvakuulaa voi kuitenkin käyttää vaikka mihin eri tarkoituksiin, samoin kuin levytankoa, käsipainoa jne. Jotkut levytankoa käyttävät kuntoilevat, jotkut kisaavat eri lajeissa vieläpä. Miksei samoin voisi olla kahvakuulienkin kanssa? Tai itse asiassa noinhan taitaa ollakin. Pavel itsekin sanoi joskus että kuulissa on se hyvä että voi tehdä voimamiestreeniä, otetreeniä, gs-treeniä, liikkuvuustreeniä, kuntoutusta, kehonhallintaa jne.

Eikö se "jännityksen laki" liity enemmän käytettävään painoon kuin lajiin sinänsä? GS-kisaaja tarvitsee jännitystä siinä missä muutkin mutta tietysti eri määrinä, jos verrataan parin toiston sarjaa sadan toiston sarjaan.

Uskon että GS sopii joillekin henkilöille mutta että ei se kaikkia kiinnosta koskaan eikä tarvitsekaan. Se ei ole mielestäni mikään vastaus kaikkeen mahdolliseen, vain yksi urheilulaji muiden joukossa. Itse näen sen sotilaspenkin, soudun ja leuanvetokisojen tyylisenä lajina, joille löytyy omat vankat kannattajansa mutta ei ole kaikkien juttu.

Kirjautunut ulos

#19 26.02.2008 11:41:03

Teemu Jantunen
Administrator

EXACTLY Marko!

Kirjautunut ulos

#20 26.02.2008 11:45:25

marks
Rekisteröity käyttäjä

juzzaz kirjoitti:

Tätä kesti jonkun aikaa. Niin siis oon äärimmäisyyksien ihminen ja johdateltavissa välillä liian helpostikkin.

Kun suurin innostus ja intohimo laantuu niin usein putkinäkökin laajentuu, näin myös minulla.

Hyvin kiteytetty, mulle kävi ihan samoin smile Jälkeenpäin ajattelen että kyse on jostain tällaisesta:

Pavel perusti osittain materiaalinsa sille että paljastettiin fyysisestä harjoittelusta sellaista mitä ei ennen oltu kansalle kerrottu. Eli kerrotaan ettei eristävässä harjoittelussa ole tolkkua muuta kuin kehonrakentajille ja että koneet ovat turhia kuten myös nostovyöt.
-> Koko ikänsä vain perinteisen salikulttuurin parissa kasvaneelle tulee fiilis: "Mitä, miksei tätä ole kerrottu mulle aikaisemmin! Mua on huijattu! Kaikki ne vuodet ja rahat ojentajataljojen ja peck deck:n parissa olivat turhaa!?!? Mä siirryn Pavelin leiriin!"

smile

No, Federenkon "jengi" tekee periaatteessa saman. Antaa ymmärtää Pavel ei ole kertonut ihan kaikkea kahvakuulan historiasta, ja antaa ymmärtää että heidän metodinsa perustuu aitoon kahvakuulan noston perinteeseen. Mikä tavallaan on tottakin koska Fed on kovan tason kisaaja mutta myös rankasti yksinkertaistettua koska GS on vain yksi laji eikä sinänsä mikään kaikenkattava metodi.
-> Kuluttaja ihmettelee: "Mitä, eikö Pavel tiedäkään kahvakuulista kaikkea? Miksei minulle kerrottu näitä asioita aikaisemmin esim. GS:stä? Mä lähden Fedorenkon leiriin!"

Ok, vähän taas yksinkertaistettua varmasti ja kieli poskessa kirjoitettua mutta jotain tuollaista itse koin. Olin ihanteellistä maaperää vedätykselle koska tietämykseni fyysisestä kulttuurista on rajoittunutta ja kiinnostus ja into kova.

Jälkeenpäin katsottuna molemmilla on todella hyvää materiaalia, joka ei sulje toisiaan mitenkään pois.

Kirjautunut ulos

#21 26.02.2008 12:02:24

marks
Rekisteröity käyttäjä

MarsWolta kirjoitti:

Uskon, että tuotteistaminenkin on tarpeen. Ilman sitä kuulat olisivat jääneet todella marginaaliseksi jutuksi, eikä esimerkiksi tätä sivustoa foorumeineen todennäköisesti olisi.

Ainakin itse olen tällä vähäisellä ohjaajakokemuksella huomannut että jos menee ihan kokemattomille opettamaan alkeita tai väline-esittelyn, on hyvä olla aika selkeät rajat ja tavallaan paketti mitä vetää läpi. Jotkut haluavat todella kurinalaista ja selkeästi määriteltyä ohjausta, ja haluavat vielä jatkoakin varten materiaalia millä mennä eteenpäin. Jos taas opettaa joidenkin yksittäisten nostojen tekniikkaa kokeneemmille, kuvio on paljon vapaampi ja muistuttaa enemmän ns. lajitreeniä kamppailupuolelta. Ja vielä erilainen tilanne on perusteet osaaville ns. jumpan vetäminen.

Aivan varmasti tuotteistaminen vielä paljon pidemmälle kuin mitä se nyt on, on tarpeen jos haluaa että kahvakuulatreeni leviää uusille ihmisille. Jokainen vetäjähän pystyy tuotteistamaan omia palveluitaan niin pitkälle kuin haluaa, mitä selkeämpiä paketteja, sen helpompi niitä on ostaa. Uskon että se on kannattavaa ja myös hyödyllistä kuluttajalle.

Kirjautunut ulos

#22 26.02.2008 12:04:38

marks
Rekisteröity käyttäjä

Olli kirjoitti:

Mä koin samoin kuin Juzzaz, että Martin ekalla leirillä tekniikat oli hyvin pitkälle samoja mitä Pavel opettaa esim. nostossa maksimaalisen kehon jännityksen/voiman suhteen.

Sama kokemus, periaatteet jännityksestä ja hengityksestä olivat teoriassa tuttuja Pavelin kirjoista ja Martial Power -videosta.

Kirjautunut ulos

#23 26.02.2008 12:14:37

marks
Rekisteröity käyttäjä

Yksi vielä tuosta alkuperäisestä "isosta jakautumisesta". Huomasin että silloin kun Federenko ilmestyi, suuri osa sellaista, joiden intressit olivat enemmän itse kisaamisessa kuin oman firmansa markkinoinnissa, eivät ottaneet niin radikaalia pesäeroa Paveliin tai niihin metodeihin, vaan jatkoivat treenaamista ja kisaamista omilla tyyleillään smile Noi dramaattiset suunnanmuutokset taisivat olla enemmän julkisuuspeliä kuin mitään muuta? Puhumattakaan siitä että ne, jotka GS:ää ovat jo vuosikymmeniä treenanneet itä-euroopassa, olivat autuaan tietämättömiä koko läntistä kahvakuulamaailmaa järisyttäneestä episodista smile

Kirjautunut ulos

#24 26.02.2008 14:14:15

juzzaz
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.04.2006

Joo, oon viimeaikoina miettinyt paljonkin omaa treenamistani jopa huvittuneenakin itseeni. Tänään mulle tuli mieleen, että kun oon kaikki omat edellämainitut häröilyni käynyt läpi. Joskohan mä nyt vihdoin viimein treenaisin compact conditionia. Martti ei oo koskaan oikeasi kiteyttänyt mitä kaikkea siihen kuuluu, viitteiitä ja osakokonaisuuksia kyllä löytyy näiltäkin sivustoilta. Nykyään mä teen kuulilla pitkää sarjaa, lyhyttä sajaa ja sarjaa siltä välilltäkin, mä teen GS:ää . Mä treenaan renkailla, omalla painolla, vastuskumeilla, mä hypin, pompin ja juoksen pian mä ostan painoliivit ja pidän hauskaa, joskus eksyn salille. Mä kääntelen ja väänten itseäni, venyttelenkin.  En mä tiedä mikä menetelmä toi on mutta jos se on lähellä compact conditionia niin compact condition on hyvä systeemi.

En mä oikein ees tiedä mitä mä yritin sanoa. Mutta hyviä treenejä kaikille ja treenatkaa just niinku haluatte kuhan treenaatte.

Kirjautunut ulos

#25 26.02.2008 14:17:25

Jani
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: HML
Rekisteröity: 18.12.2006

Kukin tyylillään ja tykinkuulillaan! smile

Kirjautunut ulos

Board footer