Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Eli jos noita kahvakuulia on neljän kilon välein niin miten toi progressio luonnistuu? Eikö 4 kiloa ole liian iso hyppy? Kyselisin myös tuosta lihaksien kasvamisesta eli miten tuo luonnistuu kahvakuulilla? Kahvakuula nyt on vaan väline niin kuin levytanko tai kehonpaino, mut en kyl tie käytäntöä. Eli vastausta kaipaisin. Haluaisin enemmän lihasmassaa ja toiminnalista voimaa ja kaikkea mahdollista.
Kirjautunut ulos
Itse hyppäsin 16kg:n kuulasta 24kg:n möykkyyn. Hyppyhän siinä on mutta ei mitenkään mahdoton. Mun mielestä ihan turhaa ostaa kuulia parin kiloin välein.
Lihasmassasta en osaa sanoa.
Kirjautunut ulos
Samaa mieltä. Tietysti jos harjoittelee samaan tyyliin kuin kuntosalilla maksimivoimaa, jolloin vastusta lisätään silloin tällöin parilla kilolla, niin mikäs siinä, toimii tiettyihin tavoitteisiin. Itse olen edennyt siten, että harjoittelen tuolla 16 kiloisella niin pitkään ja niin pitkillä sarjoilla kuin jaksan. Tämä tyyli ei varmasti sovi tavanomaiseen maksimivoiman harjoittamiseen, mutta kummasti se 24 kiloinen on vaihtunut useimpiin harjoituksiin, kuten heilautuksiin, tempauksiin ja rive+työntöihin. Kun harjoittelee sitten tuolla haastavammalla kuulalla, niin siinä kehittyy voima samalla, ja kohta menee taas samoja toistomääriä kuin kevyemmällä kuulalla. Niin sitä vaan kehittyy.
Haastavammat liikkeet kannattaa ehdottomasti treenata sujuviksi sillä kevyemmällä painolla, mutta jos voima on tavoitteena, on niitä usean kymmenen toiston sarjoja turhaa kovin pitkään veivata, vaan vaihtaa rohkeasti raskaampaan, kunhan tekniikka sen kestää.
Kirjautunut ulos
Progressiohan tarkoittaa vain treenien asteittaista koventamista. Ei siihen välttämättä tarvita jatkuvaa painojen lisäämistä. Toistoja/sarjoja/liikkeitä voi tehdä enemmän ja räjähtävämmin ja taukoja voi lyhentää niin taatusti kehittyy samoista painoista huolimatta. Paras tapa toteuttaa progressio riippuu varmaan tavoitteista, taustasta, lihassolujen tyypistä ja vaikka mistä.
Jos haluat kaikkea mahdollista niin kannattaa varmaan kokeilla kaikkea mahdollista treeniä eikä jumittaa johonkin tiettyyn tapaan. ![]()
Kirjautunut ulos
Jos harjoittelee kahvakuulilla ja kehonpainolla niin voiko itsensä saada isoksi ja vahvaksi. Jotain 10 kiloa lisää lihasmassaa tai jotain. Vai pitäisikö minun vaan tyytyä levytankoon. Sillä ainakin saa itsensä isoksi.
Seikka on vaan niin että noi kahvakuulat kiinnostaa kun ne kehittää enemmän sitä toiminnallista voimaa. Mutta toisaalta haluaisin itseni isoksi. Noitahan on kahvakuulia johonkin 40 kiloon asti. Niin riittääkö sellainen määrä kasvattamaan isoksi. Siis kun olen tullut niin vahvaksi että liikutan 40 kilon kahvakuulaa niin olenko silloin tullut isoksi? Siis jos tekisin keski pitkiä sarjoja massan haku mielessä ja lisäisin sarjoja jonkun aikaa ja sitten ottaisin isomman kuulan käyttöön jne.?
Kirjautunut ulos
Tuolla tyylillä eteenpäin. Käyttele sitä raskasta kuulaa, niin voimatasot nousee. Sitten vaan jatkat sillä samalla kuulalla pidempiin sarjoihin. Tuossa varmasti lihaksetkin kasvaa.
Kirjautunut ulos
Miten muuten teette tuon turkish get upin? Eikö se alastulo kun menee takaisin selälleen ole vaarallista, kun kuula on tuossa pään yläpuolella? Kun olen sitä kokeillut niin aina vähän kyynärpää taittuu. Että voiko se pudota ja iskeytyä päähän? Pelottaa hieman. Vai saisiko sitä pidettyä rinnan yllä tai jotain. Kannattaisiko pitää jotain kypärää varmuuden vuoksi?
Ja sitten toinen liike. Tuo bent press. Eli kun on mennyt ales niin entä jos ei jaksa enää nostaa yläkroppaa ylös? Oletetaan että on tehnyt jotain viisi toistoa failureen eikä jaksa nostaa yläkroppaa enää ylös. Sitten jumittuu alaasentoon. Pudotatteko te kuulan silloin? Miten se tehdään turvallisesti?
Onko tämä kuulailu ollenkaan turvallista?
Viimeksi muokattu harjoittelija85 (01.03.2008 12:19:32)
Kirjautunut ulos
Sanoisin että jos tuntee epävarmuutta kannattaa liike jättää tekemättä ja harjoitella ensin pienemmällä painolla.
Mielestäni kuulailu ei ole sen vaaralisempaa kuin mikä tahansa muukaan puntinnosto tai urheilu. Kaikessa on omat riskinsä ja omat rajansa on hyvä tietää. Itse olen ikäni aikana harrastanut jalkapalloa, mäkihyppyä, jääkiekkoa, jenkkifutista ja sitä "normaalia" kuntosaliharjoittelua. Joka lajissa olen itseäni telonut ja en kyllä nostaisi mitään vaarallisemmaksi kuin toista. Näiden kuulien kanssa pelatessa tulen varmasti myös telomaan itseni ennemmin tai myöhemmin.
ps. mieleeni tuli kuitenkin yksi laji mikä on vaarallisempi kuin muut; humalassa törttöily.
Kirjautunut ulos
bent press: miten tuo kahvakuulan pudotus onnistuu alaasennossa
tgu: miten estän ettei kuula osu kalloon selinmakuulle mentäessä
Kirjautunut ulos
Mä en oo ainakaan ikinä pelännyt näitä että tuleeko kuula päähän vai ei. Syynä on ihan se että tiedän omat rajani missä ne menevät niin voin touhuta sen mukaan.
Ennen bent pressiä harjoittele tuulimyllyä, eli wind milliä. Siinä keskitytään oikeastaan vain siihen alas ja ylösmenoon. Ja kyllä sen kuulan saa tipautettua siitä alas vaikka olisi millä mutkalla. Ja luulen että sulla ei ole mikään 50kg:n kuula eli jos pääset turvallisesti ala-asentoon nii pääset kyllä varmasti ylöskin. Ei se ole rankka liike kuin oikeasti painavalla kuulalla. Ja jos silti painaa liikaa niin vapaana olevastä kädestä saat kyllä työntöapua että pääset varmasti ylös hätätilanteessakin.
Turvallistako? No ei varmasti jos hosuu eikä mieti mitä tekee. Mutta kuten sanottua niin kaikesta saa saa vaarallista jos oikein yrittää. Istuminen ei ole millään tavoin vaarallista mutta jos sitä tekee viikon putkeen tekemättä mitään muuta niin siitäkin aivan varmasti seuraa ongelmia.
Kirjautunut ulos
harjoittelija85 kirjoitti:
Miten muuten teette tuon turkish get upin? Eikö se alastulo kun menee takaisin selälleen ole vaarallista, kun kuula on tuossa pään yläpuolella?
Olettaen että kykenet pitämään kuulasta kiinni ja käden lukkiutuneena asentoonsa, niin ei ole.
Kun olen sitä kokeillut niin aina vähän kyynärpää taittuu. Että voiko se pudota ja iskeytyä päähän?
Taidat tehdä liian painavalla kuulalla. Totta kai voi tulla murikkaa päähän, jos ei pysty hallitsemaan liikettä. Avainsanana nimenomaan tuo hallinta. Jos tuntuu ettet pääse selällesi kuulaa pään päällä pidellen, keskeytä liike.
Eli kun on mennyt ales niin entä jos ei jaksa enää nostaa yläkroppaa ylös? Oletetaan että on tehnyt jotain viisi toistoa failureen eikä jaksa nostaa yläkroppaa enää ylös.
Lausut taikasanan (alkaa p-kirjaimella) ja nouset ylös!
Ei vaan. Tätä ongelmaa ei ole, jos et vedä liikkeitä failureen. Tämä on erittäin oleellista etenkin niitä opetellessa! Hallinta, hallinta ja hallinta. Joko sanoin hallinta?
Hyvä renki, huono isäntä jne.
Jos tätä nyt jotenkin summaisi: ellei sulla ole kokenutta pelitoveria jonka kanssa ruotia yhdessä tekniikkaa kohdalleen, aloita aina "naurrrettavan paljon" liian pienestä painosta. Opettele liike toisto kerrallaan ja hae siihen varmuutta - vasta sen jälkeen voi lähteä kokeilemaan miten ison painon / pitkien sarjojen kanssa jannu vielä liikkuu. Ellei kuulissa ole varaa mennä pienempään, käytä käsipainoja tai-mitä-ikinä. Unohda failure-sarjat ellet tiedä tasan tarkkaan mitä olet tekemässä, ja keskity niiden sijaan tekniikan puhtauteen ja liikkeen sujuvuuteen. Rajojaan voi kokeilla sitten kun on jotain jonka pohjalta niitä voi arvioida.
Mitään tarkkoja ohjeita liikkeen suorituksesta on äärimmäisen vaikea antaa ellei ongelmaa näe ihan tosielämässä ja silmiensä edessä.
Kirjautunut ulos
Teettekö te muuten lämmittelysarjoja kahvakuulilla ennen varsinaisia kovia sarjoja? Niin kuin kuntosalilla tehdään. Eli jotain muutama toisto 50-70% kovan sarjan painoista ja muutama toisto 90% kovan sarjan painoista ja sitten ne kovat sarjat? En ole löytänyt mainintaa missään kyseisestä asiasta.
Kirjautunut ulos
Kyllä lämmittelen myös kuulalla.. Yleensä kyllä teen ensin kehonpainolla kyykkjä ja kaikenlaisia liikkuvuusharjoitteita
Kuulalla yleensä: pari TGU:ta 16kg ja sit heilautuksia että tulee lämmin.. Minusta ei mitään prosentteja tarvitse miettiä.. Tekee niin kuin tuntuun hyvältä, harjoittelemalla sitten löytää sen mikä itselle sopii -Eikä sitä kannata turhaan muutella, mutta avoin asenne kannattaa tosin säilyttää ![]()
Viimeksi muokattu mt7 (02.03.2008 14:51:53)
Kirjautunut ulos
mt7 kirjoitti:
Kyllä lämmittelen myös kuulalla.. Yleensä kyllä teen ensin kehonpainolla kyykkjä ja kaikenlaisia liikkuvuusharjoitteita
Kuulalla yleensä: pari TGU:ta 16kg ja sit heilautuksia että tulee lämmin..
Sama homma, lämmittelen heilautuksilla ja jatkan siitä sitten muiden liikkeiden kanssa. Toisaalta usein myös lopetan heilautuksilla, se on perusliike josta en luovu.
Hyviä lämmittelyitä on myös burpeet ja muut pomppimiset. Itse liikkeden tekemiseen en lämmittele erikseen (että esim. ensin kevyitä tempauksia ja sitten vasta "oikeita")
No, onko turvallista maata penkissä ja nostaa täyspakattua tankoa rinnan päällä? Eli ei kai painojen nostelu koskaan täysin turvallista voi olla, siksipä pitääkin rohjeta tehdä riittävän pienillä painoilla, kunnes löytyy luottamusta omaan otteeseen ja voimiin. Kuulan kanssa moni liike on kaikkea muuta kuin staattinen, otteen pitää olla vahva ja varma, tottahan sitä voi muten käydä hassusti ja punnus paiskautua vaikka ikkunasta läpi. Mutta sama tilanne aina, kaikkien painojen kanssa. Yhtä lailla käsipaino voinee iskeytyä polveen tai niksauttaa olkapään paikaltaan?
Itse hyppäsin 16kg:n kuulasta 24kg:n möykkyyn. Hyppyhän siinä on mutta ei mitenkään mahdoton. Mun mielestä ihan turhaa ostaa kuulia parin kiloin välein.
Lihasmassasta en osaa sanoa.
Lihasmassan kerryttäminen on itselläni tapahtunut samalla tavalla kuin voiman lisäytyminen aluksi; eli puolivahingossa. Neljän kilon lisäys kiloihin ei ole suurikaan, ainakaan vauhdikkaampien liikkeiden kanssa. Toki tostomäärät pienenevät lisäkilojen tultua, mutta kehitys on ainakin omalla kohdallani ollut varsin nopeaa.
Kirjautunut ulos
Ok. No onko jossain netissä tai kirjassa mainittu että mihin lihaksiin mikäkin kahvakuula liike ottaa?
Kirjautunut ulos
http://www.bodybuilding.com/fun/kettlebells.htm
Tuossa ainakin on jotain.
Kirjautunut ulos
Ok. No onko jossain netissä tai kirjassa mainittu että mihin lihaksiin mikäkin kahvakuula liike ottaa?
Liikkeet ovat pääosin hyvin kokonaisvaltaisia eli rasittavat monipuolisesti kehonlihaksistoa, ja jos tahdot vähän nähdä vaivaa niin varmasti löydät puolessa tunnissa vastauksen netistä tuohon kysymykseesi ![]()
Kirjautunut ulos
Onko muuten täällä foorumilla ketään joka olisi lukenut stuart mcrobertin brawnin tai beyond brawnin? Ne on kehonrakennuksesta ja treenataan kuntosalivehkeillä. Noissa kirjoissa meinaan suositellaan alhaista treeni volyymia mikäli haluaa kehittyä saada lihaksia tai voimaa. Ja lisätään pieni painolisäys kerran viikossa ja syklitetään treeniä aika voimakkaasti. Siis jos on hardgainer (joita stuartin mukaan suurin osa ihmisistä on) niin ei kestä korkeaa treenivolyymia eli paljoa sarjoja. Mikäli olen ymmärtänyt oikein. Ja treenataan failureen. Ja kun noi kahvakuulat on 4 kilon välein niin joutuu kasvattamaan sarjamääriä siis aika suuriksi (korkea volyymi) ennen kuin saa painoa lisätä (se 4 kiloa). juttu on se että jos ei treenaa failureen niin kestääkä silloin tälläinen hardgainer korkeaa volyymia? Eli kehittyykö kahvakuulilla kaikki ihmiset vai vaan ne jotka kestää korkeaa volyymia?
Viimeksi muokattu harjoittelija85 (05.03.2008 10:27:41)
Kirjautunut ulos
Back to basics --> http://www.harjoittelu.net/girya-kuulil … -a-59.html
Jos haluaa treenata kuten kuntosaleilla tyypillisesti treenataan, kannattaa treenata kuntosalivälineistöllä. Kahvakuula ≠ käsipaino.
Pahoittelen asennettani.
Kirjautunut ulos
Jos harjoittelee kahvakuulilla ja kehonpainolla niin voiko itsensä saada isoksi ja vahvaksi. Jotain 10 kiloa lisää lihasmassaa tai jotain. Vai pitäisikö minun vaan tyytyä levytankoon. Sillä ainakin saa itsensä isoksi.
Seikka on vaan niin että noi kahvakuulat kiinnostaa kun ne kehittää enemmän sitä toiminnallista voimaa. Mutta toisaalta haluaisin itseni isoksi. Noitahan on kahvakuulia johonkin 40 kiloon asti. Niin riittääkö sellainen määrä kasvattamaan isoksi. Siis kun olen tullut niin vahvaksi että liikutan 40 kilon kahvakuulaa niin olenko silloin tullut isoksi? Siis jos tekisin keski pitkiä sarjoja massan haku mielessä ja lisäisin sarjoja jonkun aikaa ja sitten ottaisin isomman kuulan käyttöön jne.?
Miksi jompi kumpi lähtökohta ?
Päivä 1:
1 x 20 jalkakyykky tangolla
2 x dippejä
Päivä 2:
5 x 5 maastanostoa tangolla
2 x leukoja niin paljon kuin menee
3 x 6-10 olkapääpunnerruksia kuulalla
Päivä 3:
1 x 20 jalkakyykky tangolla
2 x punneruksia kuulilta niin paljon kuin menee
2 x etuheilautusta kuulalla
Kirjautunut ulos
Ajattelin tota suhteellista voimaa kun sehän on absoluuttinen voima jaettuna kehonpaino. Niin jos haluaa lihaksia niin auttamatta suhteellinen voima laskee. Niin voisiko sitä tehdä niin että kun kehonpainon liikuttaminen ei suju enää niin helposti niin silloin lopettaisi kehonpainon nostamisen lihasmassan muodossa ja alkaisi nostaa absoluuttista voimaa nostamatta kehonpainoa. Silloinhan suhteellinen voima nousisi. Eli periodisoisi tota harjottelua. Muutama kuukausi jotain ja muutama kuukausi toista ominaisuutta. Onnistuukohan tämä. Ainakin yksi kaverini harjottelee jonkun aikaa kuntosalilla puhdasta voimaa ja jonkun aikaa lihasmassa treeniä. Vuorottelee noita.
Levytangolla hankkisin massaa (kun se taitaa olla paras väline siihen) ja voimistelurenkailla sekä kahvakuulilla sitä voimaa. Hankkisin siis niitä lihaksia ja sitten hankkisin voimaa niihin lihaksiin liikuttaa kehoa.
Viimeksi muokattu harjoittelija85 (14.03.2008 12:48:59)
Kirjautunut ulos