Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Tossa tammikuun ohjaajakurssilla tuli taas kerran esille se että aika monella jo vähän enemmänkin treenanneella toi yhden jalan kyykky tuntuu olevan semmonen vaikeasti treenattava "mörköliike" eli vaikka aihetta täälläkin varmasti käsitelty niin miten treenaatte eli lisäpainolla/ ilman,kuinka usein verrattuna muihin jalkaliikkeisiin ja mikä teillä oli "se jippo" millä saitte pistoolin sujahtamaan? Aika harvalla se tuntuis olevan loppupeleissä raaka voima vaikka käsitys tiukassa istuukin...
Kirjautunut ulos
Voiman kanssa käsi kädessä menee tasapaino ja liikkuvuus, etenkin puhtaan pistoolin kohdalla. Edellistä voi hakea erilaisten tukien kanssa, jälkimmäistä avittaa vaikkapa korokkeilla. Avainsana on sinnikäs ja usein toistuva kevyt harjoittelu (ts. toisto kerrallaan haetaan sitä taitoa, eikä koiteta puristaa väkisin). Pavelin Naked Warriorissa taisi olla ihan pätevät ohjeet.
Aikoinaan itsellä oli lähinnä tuo tasapaino-ongelma. Ovenkahvasta roikkuen pääsi alkuun, ja liikkeen eri vaiheita staattisista asennoista hakemallahan se sitten löytyi lopulta. Kuriositeettina mainittakoon, että jostain syystä tein liikkeen pitkän aikaa pelkästään hindutyyliin ![]()
Enpä taida nykyään juuri muuta kyykkyliikettä sitten tehdäkään. Yjk toimii ja kulkee helposti mukana, toisin kuin levypainot+teline ![]()
Kirjautunut ulos
Yksi varmaankin hyvä konsti treenata pistoolia on, että laittaa jakkaran jolle mennään istumaan yhdellä jalalla ja sitten noustaan ylös. Sitten tuota jakkaraa/koroketta vain lasketaan ja lasketaan kunnenes päästään ihan maahanasti ja ylös ilman apuja.
jago edit: perkule, Oan ehti ensin ![]()
Viimeksi muokattu jago (06.02.2008 10:53:05)
Kirjautunut ulos
jago kirjoitti:
Yksi varmaankin hyvä konsti treenata pistoolia on, että laittaa jakkaran jolle mennään istumaan yhdellä jalalla ja sitten noustaan ylös. Sitten tuota jakkaraa/koroketta vain lasketaan ja lasketaan kunnenes päästään ihan maahanasti ja ylös ilman apuja.
jago edit: perkule, Oan ehti ensin
Tosin meinasin noilla korokkeilla sitä, että se kyykkävä jalka nostetaan ylös jolloin ei tule ongelmia sen vapaan jalan suorana pitämisen kanssa. Eihän se pistooli ole, mutta jostain on lähdettävä ![]()
Tuossa vanhempi ketju aiheesta: http://forum.harjoittelu.net/t153-Puhta … it%3F.html
Kirjautunut ulos
Tässä ois myös tutoriaali pistooliin:
http://www.beastskills.com/Pistol.htm
Kirjautunut ulos
Täällä ollaan huomattu, että kahdenjalan kyykyistä huolimatta voimatasot jalkojen välillä saattaa heittää yllättävänkin paljon. Kahdenjalan kyykkyjen voima siirtyy huonosti yhdenjalan kyykyihin, mutta yhdenjalan kyykkyjen voima siirtyy hyvin kahdenjalan kyykkyihin. IMO tulisi ensin osata tehdä hyvin pistooleita tms. ennen kuin siirtyy tavallisiin kyykkyihin. Ja silloinkin siihen voi mennä aikaa, kun yhdenjalan kyykkyjäkin voi tehdä lisäpainoilla.. Mutta ihmiset tekee sitä mikä on helppoa (itsekin) ![]()
Kirjautunut ulos
Mä opettelin pistoolin viime kesänä ihan vaan tekemällä pitkin päivää "hallittuja" ala-asentoon menoja ja sieltä ylös hiukan kädellä lattiasta auttaen. Näitä noin 10-15 krt päivässä, vain yksi tai kaksi yritystä kerrallaan. Kuukausi siinä taisi kulua, mutta sitten kun se alkoi mennä, pystyi heti tekmään muutaman toistonkin.
Pitäisi varmaan taas ottaa ohjelmistoon tämäkin..
Kirjautunut ulos
Yhden jalan kyykky onnistuu kyllä yllättävänkin harvalta. Aika monella oon testauttanut ja ihan pari on sen saanut. Tätä on aina hyvä kysyä että "pystytkö pystytkö" kun nyt kerrankin itse osaa jotain mitä ei ihan kaikki ![]()
Mutta ne ongelmat miksi se ei onnistu, onkin aika kumma juttu. Yksi on se että ei osata istua "perseelteen" vaan jäädään jäkittämään päkijän varaan. Siitä on aika hankala ponnistaa tehokkaasti, saati pysyä siinä. Toinen on se että kun jotenkin sitten päästään kokonaan sinne lättäjalan varaan niin sitten tulee se "no ei helvetti tässä voi pysyä" ja mukkelismakkelis selälleen ![]()
Että näin.
Kirjautunut ulos
Koura kirjoitti:
Toinen on se että kun jotenkin sitten päästään kokonaan sinne lättäjalan varaan niin sitten tulee se "no ei helvetti tässä voi pysyä" ja mukkelismakkelis selälleen
...ja tosimiehen asennehan on vielä se, että kun kerran olet kaatunut niin uudestaan et yritä. Kerralla haltuun tai ei mitään ![]()
No joo, ei tainnut asenneongelmista olla tässä ketjussa kyse.
Kirjautunut ulos
Mulla oli pistooleita aloitellessa ongelmana sen suorana olevan jalan etureiden kramppaaminen? En tiedä mistä toi johtui, huono liikkuvuus vai mikä?
Nyt kuitenkin menee suht hyvin, että just eilenkin väänsin 10x3/jalka sarjan.
Toi riittää tällä hetkellä mulle ja tulee ihan hyvät lihassäryt tostakin ![]()
Mut se ei mun järkeen mee et miks sitä ihmisellä jalkojen lihaksisto on eri paria vaikka suurin osa päivästä jaloilla liikutaan? Mulla ainakin vasemmasta jalasta loppuu paukut ihan selkeesti aikaisemmin kuin oikeasta.
Ymmärtäisin jos mä tramppaisin tuolla kävellessäkin niin että heittelisin oikeeta jalkaa huomattavasti raivokkaammin eteenpäin mut ku ei
tai mist sitä tietää...
Kirjautunut ulos
Sama piirre mulla, liikkuvuudesta ei o mulla kyse ku venyn mielestäni tämmöseksi köntiksi hyvin mutta aika usein kramppia pukkaa. Tunnen pari niksauttelualan ammattilaista ja ne aina meinaa että monella nimenomaan lisäpainoilla treenaavalla lantioon tulee kiertoa ajan mittaan ja se siirtää osittain kuormitusta toiselle jallalle enempi jolloin hermotus muuttuumyös hiukan. Kamppailulajien harrastajat tietävät hyvin kuinka potkuissa ilmenee selvästi että on helpommin oikea- tai vasenjalkainen tekniikan suorituksen helppouden suhteen.
Kirjautunut ulos
Mulla ei mene vasurilla pohjaan kunnolla koska viallinen lonkka alkaa vääntää polvea vinoon kun mennään tietyn pisteen ohi. Pääsen alas ja ylöskin mutta en usko että tekee polvelle hirveän hyvää joten olen jättänyt pistoolien treenit sen takia pois, vaikka se onkin hieno liike. Oikealla ei ole ongelmia liikkuvuuden kanssa, vaikka olenkin perusjäykkä. Enemmän kyse oli aluksi tasapainosta.
Peesu, olen huomannut mm. kävellessä että otan oikealla tukevammin "maasta kiinni" ja jos nousen tuolilta niin tulee ponnistettua enemmän vaistomaisesti oikealla. Ehkä vuosien varrella noi pienet jutut kertaantuvat ja toinen jalka jää heikommaksi?
Kirjautunut ulos
Justiinsa niin siinä käy, kroppa ikäänkuin "oppii" virheasentoja. Mutta se miten niistä sitten oppis pois ni onkin oma hommansa..
Kirjautunut ulos
Mulla leikattiin vuonna 2005 vasen polvi, olin 1kk keppeillä ja 6kk "pelkkää pyöräilyä". Tuona aikana tuli vasenta jalkaa varottua liiaksikin, ja tänä päivänä jalkojen voimaero on huomattava (vasen ei tietty ole iha yhtä soiva peli muutenkaan kuin oikea).
Helpoiten eron huomaa juuri pistooleissa, oikealla jalalla tulee hyvin ja hallitusti, vasen on yhtä tuskaa niin voiman kuin "hallittavuuden" puolesta. Normaali kyykyissäkin huomaan, että painotan kyykkyä hieman oikealle.
Pitää antaa nyt ekstrahuomio tuolle vasemmalle jalalle ja koittaa kuntoittaa se kolme vuotta jälkijättöisesti oikean jalan tasolle. Onko mitään vinkkejä miten korjata tälläinen voimaepätasapaino vetämättä vasuria liian jumiin?
Kirjautunut ulos
Olisikohan järkeä tehdä aina välillä vaikka niitä bulgarialaisia split squatteja tms vähän pistoolia kevyempää yhden jalan treeniä? Mun pitäis varmaan lähteä samanlaiseen projektiin, kun toi vasuri on niin paljon heikompi.
Onko kellään kokemusta onnistuneesta jalkojen kalibroinnista?
Kirjautunut ulos
Periaatteessa on vähän hölmöä jättää yhdenjalan kyykyt kokonaan pois treeneistä, jos ei osaa tehdä niitä lattialla. Kuten mainitsin jossain toisessa ketjussa, voi mun mielestä tehdä niitä ihan hyvin korokkeella seisten, jolloin suorana olevan jalan ei tarvitse venyä niin paljon. Liikkeessähän kuitenkin treenataan sitä taittuvaa jalkaa. Ja ihan yhtä hyvä liike se on boksillakin, ja yhtä rankka työskentelevälle jalalle.
"Treenatkaa lihasta, älkää liikettä."
Viimeksi muokattu Wunder (07.02.2008 15:46:03)
Kirjautunut ulos
Hemmetti, testasin ketjusta innostuneena pitkästä aikaa vasurilla pistoolia ja se meni! ei nätisti mutta silti...
Kirjautunut ulos
Mulla leikattiin oikea polvi 86 ja 87. Etummainen ristiside, sisempi sivuside ja sisempi kierukka palasina ja pehmytkudos rustoa patellan alla! Toisella kerralla tehtiin uusi eturistiside patellan jänteestä1/3 keskeltä ja porattiin reikä reisiluuhun ja istutettiin uusi "ristiside " luuhun.
Molemmilla keroilla 6 viikkoa kokojalan kipsi. Sen jälkeen ecco tuki saranoilla n4 kk. Sairasloma kesti 6kk per kerta. Reisi oli ohut kuin varpusen jalka! Urheilulääkäri Sakari Orava leikkasi toisella kertaa sen ja sanoi etä sillä ei enää pysty tanssimaan ripaskaa! Taitava kaveri oli väärässä!
Sen tekeminen on kyseen alaista koska se maksoi mulle ongelmia n4 kk. Pistolit ovat hyviä liikkeitä mutta parin viikon jälkeen polvi alkaa turpoamaan ja pakoittaa breikkiin. Eli eivät sovi minulle.
Tein aikanani Väinön kertomia kyykkyasennosta korokkeelle nousuja ja jalkani sieti niitä hieman paremmin.Treenasin jalkaani niin että huonomman jalan mukaan mentiin ja parempaa jalkaa treenattiin saman verran kuin heikompaa.Päämääränä on saada SYMMETRIA jakojen välille. Kaikissa nostoissa,liikkeissä ja venytyksissä ja mobilisoinnissa on päämääränä SYMMETRIA. Epäsymmetriset liikkeet tuovat toispuoleisia jännityksiä jotka hajoittavat tekniikan ja aiheuttavat traumoja /rasitus vammoja! Useimmilla ihmisillä lantio kiertyy ja muuttaa biomotoriikkaa. Lihakset kiinnittyvät luihin ja jos niiden luiden suhde toisiin luihin muuttuu, toiset lihakset löystyvät (eivät tue) ja toiset ovat kireät.
Useimmiten ihmisillä on oikea takareisi kireämpi kuin vasen takareisi ja vasen lonkan koukistaja(psoas) kireämpi kuin oikea lonkan koukistaja. Jos lähtötilanne on tämä ,miten molemmilla jaloilla VOISI olla samanlainen suorituskyky (eritoten yhden jalan liikkeissä)????
Mitenkä sitä voisi tasapainottaa? Tsekata onko ero voimassa vai liikkuvuudessa? Jos voimassa niin treenata heikomman mukaan. Jos epätasapaino on liikkuvuudessa niin miksi luulette että näiden ja muiden vammojen kanssa teen JOKA aamu z-health mobilisointia???? AAMEN
Kirjautunut ulos
Itselläni olen huomannut tuota lihasepätasapainoa sekä jalkojen, että hartioiden välillä. Pistoolit menevät jo jotenkuten korokkeelta, mutta edelleen vasen jalka heikompi. Ei kai tuota juuri tarvitse kummastella, kun on koko ikänsä toiminut niin kuin "oikeakätisesti" tuntuu luontevammalta. Eli vasemmalla kädellä nostetaan, oikealla tuetaan, oikealla jalalla ponnistetaan hypyissä jne. Ja kun tällaista puolisuutta on ollut muutamia vuosikymmeniä, ei ongelmaksi välttämättä muodostu varsinainen voima, vaan liikkuvuus ja hermotus. Kauanko sitten kestää saada tällaiset varsinaisesti haitalliset epätasapainot kontrolliin onkin varmasti pitkä urakka.
Yhden huomionarvoisen konstin arvelisin olevan kummankin puolen harjoittamisen erikseen. Esimerkiksi mainitut pistoolit tarjoavat varmasti huomattavasti paremman tuloksen jalkojen hienotuunaamisessa kuin perus kyykky, jossa työskennellään kummallakin jalalla yhtä aika. Näin saisi tuosta parivaljakosta se heikompi osapuoli ihan henkilökohtaista harjoittelua.
Kirjautunut ulos
"Useimmiten ihmisillä on oikea takareisi kireämpi kuin vasen takareisi ja vasen lonkan koukistaja(psoas) kireämpi kuin oikea lonkan koukistaja"
-Mistä tuollainen voi Jake Heke johtua? Huomasin tuon äsken nimittäin itsellä, kun venyttelin ja etsin jumissa olevia paikkoja (kun on hieman alaselkä vihoitellut) -> ilmeisesti kys.paikkojen kireys on kääntänyt lantiota huonoon asentoon ja se sitten kiepeytti selän lihaksistoa (?!)..
Vähän Offtopic, mutta menköön;)
Kirjautunut ulos
Syitä on monia. Trauma tai sen kompensaatio. Yhdistelmä monista mikro traumoista. Näistä johtuvat virhe liikekaaviot. Jokainen liike opettaa keskushermostoa. Jos istumme päivittäin yli 10 tuntia opetamme kehoa olemaan staattisen jäykkä!! Jos päälle treenaamme virheellisellä liikekaavion omaavalla keholla, saatamme lisätä epätasapainoa. Itse kukin meistä voisi miettiä, miten palautamme, rentoutamme, pidennämme,koordinoimme kehomme eri osien yhteistoimintaa ja puramme virheellisiä liikekaavioita. Monesti "treeni" itsessään ei korjaa tilannetta. Säännöllinen oikea treeni auttaa kehoa( tekohengittää) mutta ei korjaa ja palauta mobiliteettiä.
Vinkkinä: hae jäykin paikka kehosta joka on vielä toispuoleinen. Se on todennäköisesti primääri leesio. Mobilisoi se löysäksi niin monesti kompensaatiot ja sekundääriset leesiot häviävät.
Esim. jos sinulla on jäykkä lapojen väli niin että sivutaivutus/ kierto menee toiselle puolelle paremmin ja se on kehon jäykin alue. Hoida se ja tutki mikä on sen jälkeen jäykin alue. Monesti kipualue on eri alue kuin jäykin alue. Jos hoidat vain kipualuetta ,saattaa olla että hoidat vain seuraamusta ( adaptaatio/ sekundäärinen). Hoida aina kehoa alä pelkästään kipua(oiretta)!!
Lantion vaivat johtuvat 50% raajoista, osa tulee hartioista (leveä selkä lihas kiinnittyy niiden välille) niskasta, koska rangan kaarteet heijastavat toisiinsa ja kallosta koska kallon luut ovat peilikuvia lantion luille ja vaikuttavat vastavuoroisest toisiinsa. Viskero refleksi eli sisäelin heijaste voi aiheuttaa kipuja lantioon/ alaselkään. Tällien voima vektorit voivat aiheuttaa ongelmia samoin luun/luukalvon häiriöt voivat aiheuttaa myös vastaavia ongelmia. Välilevyn pullistumat nikamakaaren murtumat,fasetti lukot nikamissa jne. Vaikea sanoa näkemättä/tutkimatta mikä sen tekee. Nämä kaikki ilmoittamani asiat voidan hoitaa ja sen jälkeen omalla mobilisoinnilla ylläpitää normaali toiminta.
Kirjautunut ulos
Kiitos! Hyvä vastaus. Ei minulla sen pahempaa vaivaa ole, alaselkä vain kipeytyi ranganvierestä oikealta. Lähinnä varmasti vain runsaan treenintakia, ei ilmeisesti ollut palautunut tarpeeksi ja sitten vain innoissaan treenasi enemmän
(on se tämäkin, kun löytää motivaation niin sitten meinaa lähteä mopo käsistä;)
PS. Ja selkä kipu hävisi kun venyttely (pavelin opein, isometrisillä) koko kropan läpi, ja sitten vasemmalle lonkan koukistajalle ja oikealla takareidelle vähän ekstraa, niin kas kummaa kipu/jännitys hävisi heti ![]()
Kirjautunut ulos
Mullakin on pakkomielteenä oppia tää liike, ei mikään ihan helppo, oikeasti! Melkoista rynkkyä vielä tällä hetkellä. ![]()
Kirjautunut ulos
Mulla oli tästä viime vuonna yksi todella funktionaalinen sovellutus, tein oikealla jalalla hitaan pistoolin samalla jonglööräten kolmea palloa
Ei järkeä mutta hauskaa oli. Jos tuohon saisi yhdistettyä flippejä kuulalla/kuulilla voisi puhua jo sirkusmenosta.
Kirjautunut ulos
Kokeilin tämän keskustelun innoittamana, miltä se pistooli pitkän tauon jälkeen tuntuu, ja se menikin yllättäen molemmilla jaloilla kokolailla kevyesti, kun aiemmin on ollut melkoista vääntämistä. Olen tässä talven mittaan kyllä voimaakin treenaillut, mutta liikkuvuuden lisääntyminen ahkeran kyykistelyn seurauksena on uskoakseni suurin syy onnistumiseen. Kyykistelyn syy on taas tämä artikkeli:
http://www.t-nation.com/article/bodybui … at&cr=
resu
Kirjautunut ulos