Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Ketteryyttä ja liikkuvuutta pitäisi saada lisää. Minkälaisia harjoituksia teette ketteryydelle ja liikkuvuudelle? Esimerkkiohjelmiakin jos voi nakata niin hyvä.
Auttaisiko kehonpainolla tehtävät kuntopiirit ketteryyteen? Tosiaan lajina on lukkopaini/vapaaottelu niin ketteryys ja liikkuvuus on enemmän kuin tervetullutta.
Kirjautunut ulos
Perinteinen kuntopiiri ei toimi hyvin. Esimerkiksi etunoja tai rinnalevedot eivät kehitä tarvittavaa ketteryyttä lainkaan.
Tee pikemminkin kuntopiiiriä tai liikeyhistelmiä jotka vaativat "mointasoista" liikkumista. Lisäpainoja ei tarvitse käyttää. Päämääränä on liikkua mahdollisimman nopeasti ja "sulavasti"
Muutama yksinkertainen ja toimiva esimerkkiharjoitus:
- asetu selimakuulle tatamille. Nosta kädet pää päälle, olkavarret korviin kiinni. Kierähdä kyljelle ja käänny vatsan kautta ylös, ( seisomaan ) niin nopeasti kun pystyt. Tee nopea pyrähdys ( juokse 10 metriä jalkojen suuntaan. Joudut siis kääntymään ympäri ylösnousun jälkeen ) ...asetu jälleen selälesi, samaan asentoon..... Palaa lähtöpaikalle, takeperin juosten,niin nopeasti kun pystyt ja asetu maahan makaamaan ( samaan asentoon ). Lepää hetki ja toista 3-5 kertaa.
Pariharjoitus
- avustaja seisoo leveässä haara-asennossa, nojaten eteen ( kädet polvissa ). Hyppää kaverin yli hajareisin ( käsillä selästa tukea ottaen / "pukkihyppy" ). Heti laskeutumisen jälkeen ryömi jalkovälistä ja tee uusi hyppy. Tee joka toinen ryömintä selkä mattoon päin ! Tee 4-6 kierrosta kerralla. Anna keverin tedä oma setinsä,.. toistakaa 2-3 kertaa.
Kirjautunut ulos
Hyvänä koko kehon alkulämmittelynä menee karhukävely! Ja voi vaihtaa rapukävelyyn yms... Toimii kait ihan ketteryyden puolestakin koska asennot on vähän outoja.
Itse olen tehnyt myös juoksulenkkejä ihan umpimehässä. Eikun otetaan suunta ja juostaan vaikka 5-10 minuuttia johonkii suuntaan, kierrellen ja hyppien, ja sitte takasin. Ainut huono puoli on että esim nilkat voi helposti nyrjähdellä tai kuusen oksa tökätä silmään, mutta meininki on kovaa ja itsestäni ainakin helvetin mukavaa. Parantaa myös reaktiokykyä, tasapainoa yms...
Teemu
Kirjautunut ulos
Buddy Love kirjoitti:
Itse olen tehnyt myös juoksulenkkejä ihan umpimehässä. Eikun otetaan suunta ja juostaan vaikka 5-10 minuuttia johonkii suuntaan, kierrellen ja hyppien, ja sitte takasin. Ainut huono puoli on että esim nilkat voi helposti nyrjähdellä...
Näin OT vinkkinä, ettei umpimetsässä kannata juoksennella lenkkareissa, riski nilkkojen venäyttelylle laskee huomattavasti jos juoksee vaikka kumppareissa
Sit normi poluilla voi ihan hyvin juoksennella lenkkareissä...
Kirjautunut ulos