#1 11.12.2007 08:21:36

aatus
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 11.12.2007

Vastuskumien venyvyys?

Terve, omistan Compact vastuskumin väri tumman sinen (6-60kg). Osaako kukaan sanoa mikähän mahtaa olla tuollaisen kumin maksimi venytyspituus? (täältä tilattu)

Itselläni mittaa 190cm ja kädet suorana ylöspäin vielä reilusti enemmän., että alkaako olla tuollainen venytys jo kumin käyttöikää vähentävä?

Kiitoksia vastauksista!

Kirjautunut ulos

#2 18.12.2007 16:01:06

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

Re: Vastuskumien venyvyys?

Moi Aatus,

.....ei vähennä. Compact vetokumi kestää hyvin vaikka olisit 2,20 cm pitkä ja punnertaisit sen suorrile  käsille. Compact vstuskumit on tehty sikäli poikuksellisesti että niissä ei ole lainkaan liimasaumaa, kute esim. Jump Strech mallissa. Se  on tavallaa täysin saumaton koska ns. sauma on tehyt samasta kumista.

Sitä ei saa venyttämällä poikki vaikka yrittäisi. Kokeile sitoa toinen pää johonki räkkiin ja venytä niin pitkälle että elastisuus loppuu ja yritä sen jälkeen vetään vieläkin kovempaa....huomaat että ei mene poikki, ja elastisuus ei myöskään kärsi. Tulet  myös huomaamaan että vetokumi jäykkyys pikemminkin lisääntyy ajan myötä. Nämä nykyiset ovat niin tuoreita, että ne ovat nyt pehmeämpia kun 1-2 vuoden päästä ( jollin ne ovat myös hiukan jäykempiä). Mulla on samat vetokumit ollet käytässä 7 vuotta ja toimivat edelleen hyvin.

Kirjautunut ulos

#3 19.12.2007 07:50:27

aatus
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 11.12.2007

Kiitos tiedosta.

On tuo venytyskumi antanut kotitreeniin uusia ulottuvuuksia. Harmi vaan, että en aikaisemmin ole moista keksinyt.

Kirjautunut ulos

#4 19.12.2007 09:43:05

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Martti Nappari kirjoitti:

Moi Aatus,

.....ei vähennä. Compact vetokumi kestää hyvin vaikka olisit 2,20 cm pitkä ja punnertaisit sen suorrile  käsille. Compact vstuskumit on tehty sikäli poikuksellisesti että niissä ei ole lainkaan liimasaumaa, kute esim. Jump Strech mallissa. Se  on tavallaa täysin saumaton koska ns. sauma on tehyt samasta kumista.

Martti, ehdotus, tuollaiset laatutiedot olisivat tosi tärkeitä mielestäni olla tuolla tuotteiden sivuilla. Moni kuitenkin miettii valitako JumpStretch:n vai tämän mallin esimerkiksi. Sama juttu kuulissa. Noi materiaalivalinnat yms. perustellut jutut on mielenkiintoisia ja saattavat vaikuttaa ostopäätökseen, ainakin itse harkitsen tuon saumajutun takia jatkossa compact:ia.

Kirjautunut ulos

#5 19.12.2007 15:33:52

Joonas Iisalo
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 05.06.2007

Moi Marksi!

Mulla on kotona Martilta ostettu l-rauta ja olen miettinyt miten saisin siihen viritettyä leuanvetotangon? Renkaat on mutta haluaisin basic-leuanvetotangon kattoon jotta jalat ei ottaisi aina kiinni maahan tai ei tarttisi pitää polvia koukussa. Samalla leuanvetovariaatioita tulisi lukuisia lisää verrattuna karmien välissä olevaan tankoon.

Löytyykö siis vinkkejä ja vaihtoehtoja?

Kirjautunut ulos

#6 23.12.2007 11:34:14

Martti Nappari
Administrator

Joonas Iisalo kirjoitti:

Moi Marksi!

Mulla on kotona Martilta ostettu l-rauta ja olen miettinyt miten saisin siihen viritettyä leuanvetotangon? Renkaat on mutta haluaisin basic-leuanvetotangon kattoon jotta jalat ei ottaisi aina kiinni maahan tai ei tarttisi pitää polvia koukussa. Samalla leuanvetovariaatioita tulisi lukuisia lisää verrattuna karmien välissä olevaan tankoon.

Löytyykö siis vinkkejä ja vaihtoehtoja?

Tuohon sen verran Joonas...vaikken Marks ole :-) että osta vaan metrin verran metalliputkea ja kiinnitä se vahvalla narulla tai ketjulla L-raudan reikiin kiinni. Yksinkertaisin versio on sellainen jossa kiinnität putken narulla ja varmistat ilmastointiteipin avulla että naru ei pääse liikkumaan putken päältä pois....ei kaunista mutta toimii

Jätä L-raudan ja tagon väliin sen verran tilaa kun tunnet tervitsevasi, pitkä kun olet, mutta kuitenkin  vahintään pään mitan verran. Voit jättä tangon siihen pysyvästi koska se ei haittaa renkailla harjoittelua . Parasta tässä viritelmässä on se, että se varoittaa heti kun "huijaat"...eli opit tekemään leuanvedon siististi. Voimanhankinnassa kannattaa aina pitää perusliikkeenä puhtat leuanvedot ja "suplementeerata" niitä erilaisilla vauhdikkaimmilla versioilla jos on tarvetta.

Kirjautunut ulos

#7 23.12.2007 12:31:39

Martti Nappari
Administrator

marks kirjoitti:

Martti Nappari kirjoitti:

Moi Aatus,

Martti, ehdotus, tuollaiset laatutiedot olisivat tosi tärkeitä mielestäni olla tuolla tuotteiden sivuilla. Moni kuitenkin miettii valitako JumpStretch:n vai tämän mallin esimerkiksi. Sama juttu kuulissa. Noi materiaalivalinnat yms. perustellut jutut on mielenkiintoisia ja saattavat vaikuttaa ostopäätökseen, ainakin itse harkitsen tuon saumajutun takia jatkossa compact:ia.

Tuo on tietysti totta. Olen ollut hunoa tuomaan asioita riittävästi julki, koska.....varmaan luonnevika :-)
Se johtuu oikeastan siitä että alunperin lähdin ajamaan treeniasiaa, ja tein välineet vain omiin tarpeisiin, laadusta tinkimättä. Hiljalleen kun sain treenitapaa yleiseen tietoisuuteen ruvettiin kyselemään mistä noita välineitä saa....ja siitä se alkoi kun myin aina omat treenikamani pois ja jostain oli saatava lisää tilalle :-). Bisnesajattelua on ollut hieman toisenlainen kun yleensä, tai sitä ei ole oikeasta ollut. Teen ja myyn vain sellaista tavaraa jota itse käytän ja joka katson olevan laadukasta ja hyödyllistä. Tästä syystä esim. DVD -valikoima ei ole kovin kattava. Katson paljon DVD tallenteita josta  suurin osa on itseään toistavaa....köyhää materiaalia. Hyviä treenivideoita on todella vähän . Ne joilla on jotain sanottavaa otan myyntiin. Tästä syystä olen pysynyt KB harjoittelun osalta Cotterin annissa.  Valkoimiin tulee piakkoin myös hänen Body Weight  talleenteensa ja uusin KB kiekko. Asiakkaan on näin helppo valita kaupasta hyvä DVD koska muuta en edes ota myyntiin :-)

Välineiden suhteen en ole koskaan tehyt kompromisseja. Katson että tämäntyyppinen harjoittelua on niin hyödyllistä ja monipuolista että siihen kannattaa kotiharjoittelijankin panostaa.
Lisäksi se on edullisimpia harrastuksia mitä voi kuvitella, vaikka ostaisi kalleimmat välineet. Tämä jos mikä ei ole välineurheilua. Laadukkaissa välineissä on se hyvä puoli, että kun ne on kerran ostanut ne ovat siinä vuodesta toiseen ja kestävät kovaakin käyttöä, sisällä ja ulkona..... isältä pojalle. Pelkästään vetokumit kestävät kirkkaasti toistakymmentä vuotta....voi ola että jopa kauemmin, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.

Ei ole olemassa kovinkaan montaa  harratusta jonka voi aloittaa 40-70 panostukella... saavuttaa huipuluokan fysiikan n. 200-400 euron investoinnilla ja maailmanluokan tason n. 1000  euron panostuksella.

Kirjautunut ulos

#8 28.12.2007 00:00:42

flammee
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 27.12.2007

Moi. Miten tollaset vastuskumi, joissa on suluissa mainittuna tuo "lenkki" eroaa noista toisista vastuskumeista? Mun mielestä ne näyttää kuvissa aika samanlaisilta.. Entä miten pitkiä kumit ovat ja kuinka paljon ne venyvät? Onko minikumit lyhempiä? Eli jos käyttää punnerruksessa vastuksena tuollaista 6-60 kilon vastuksen tarjoavaa kumia, niin vastustaako se punnerrusta ala-asennossa sen 6 kiloa ja ylempänä 8 kiloa? Vai nouseeko se vastus nopeammin?

Kirjautunut ulos

#9 05.01.2008 21:39:33

ipa
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 10.02.2007

Peesaisin edellistä..  oon hankkimassa vastuskumeja mutta mietityttää myös noiden ero käytännössä.
Lenkillä vai ilman, mihin lenkin olemassaolo vaikuttaa ts. vaikutus liikkeiden tekemiseen? ja olis kiva nähdä esimerkkiliikkeitä, itsellä ei ainakaan näiden sivujen esimerkkiliikkeiden kuvat tule näkyviin...

Kirjautunut ulos

#10 05.01.2008 23:31:33

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Mun mielestä lenkki on paljon hyödyllisempi kuin se versio missä ei lenkkiä ole. Sen saa pajon helpommin kiinni mihin tahansa. youtubessa on iso kasa todella laadukasta jumpstrecth -materiaalia, ihan band man Hartzell:lta itseltään. Täälläkin foorumilla on se linkki jossain.

Kirjautunut ulos

#11 07.01.2008 07:56:40

Taifuuni
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 08.07.2007

Lenkillinen versio tarjoaa monipuolisemmin harjoittelumahdollisuuksia, itse olen ostanut lenkittömän
ja heikoksi havainnut, joten kaipailen lenkillistä, pitänee hankkia.

Kirjautunut ulos

#12 07.01.2008 15:26:16

ipa
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 10.02.2007

Kiitos vinkeistä, tilasin lenkillisen vihreän..  nyt vaan odotellaan ja katsotaan sitten miten venyy ja paukkuu.

Kirjautunut ulos

#13 15.01.2008 15:17:33

Martti Nappari
Administrator

Lenkki on todellakin paras muota vetokumille. Vastusta on vaikea aivan tarkasti määritellä. Luonnollisestikkin vastus kasvaa venytämisen myötä, ja esivenytystäkin voidaan tehdä ( mikä vaikuttaa  lähtötason vastukseen ), ja käyttää lenkkiä kaksinkerroin. Vastuskumeja voidaan vielä liittää toisiinsa jolloin saadaan pitkiä lenkkejä joita voi käytää....esim. taljan tapaan. Myös erivahvuisia vastukumeja kannattaa yhdistää toisiinsa....vaihtoehtoja on monia.

Todella hyvä ja käytännöllinen väline....harva tajuaa kuinka hyvä. Luulen että se johtuu siitä että vastukumeilla harjoittelu on veiläkin monen mielestä mammajumppaa ;-)

Compact vastukumilenkit ovat lähes samoja kun ne toiset myynnissä olevat. Aino ero on se että ne on tehty uudella tekniikalla ( ovat ns. saumattomia ). Venyvyydeltään ja sitkeydeltään ne ovat myös omaa luokkaansa ( kestävät paremin kun muut mallit ).

Kirjautunut ulos

Board footer