Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Sivuja: 1
Olen viimeaikoina ajatellut että kokeilisin laddereilla tuota toistomaksimin kasvattamista leuanvedossa ja dipeissä. Sen tiimoilta tuli mieleeni kysymys teille jotka ovat jo tuolla 15 toiston paremmalla puolella: eli jos voitte kertoa toistomaksiminne leuanvedossa sekä sen, kuinka "korkean" ladderin pystytte tekemään, niin saisi vähän vertailukohtaa että miten korkealle niitä tikapuita pitäisi kavuta että saavuttaisi joskus noi ikuiset 15 ja 20 rajat. ![]()
Ja sivuun muutama kysymys saman asian tiimoilta: leuanveto ja dipit ovat mielestäni melko hyvät vastaliikkeet toisilleen, mutta leuat myötäotteella vai vastaotteella? Mitä mieltä olette, kummalla vastaisivat paremmin toisiaan / olisivat paremmin balanssissa? Ja toisekseen, ovatko ladderit mielestänne tehokas tapa kasvattaa toistomaksimia?
Kirjautunut ulos
Tuolla pakkotoistostossa on leuanvetokeskustelua enemmänkin ja hyviä leuanvetäjiä
Kirjautunut ulos
Jep, voimapuolen ketju pyörii jo yli 1300 postin yläpuolella..
Kirjautunut ulos
Riippuu käsivarsien asennosta dipissä. Jos käsivarret ovat takana niin suorempi vastaliike olisi leuanveto vastaotteella.
Jos taas käsivarret ovat dipissä sivuilla, niin leuanveto myötäotteella.
Kirjautunut ulos
Mitä on ladderit? Meinaan vaan, että minusta leuanvedon vastaliike normaalisti on pystypunnerrus.
Saisiko lyhyen selostuksen aiheesta, kiitos.
Kirjautunut ulos
MarsWolta kirjoitti:
Mitä on ladderit?
Lähin suomenkielinen vastine taitaa olla pyramidi. Aloitetaan tietystä toistomäärästä ja kasvatetaan sitä aina seuraavaa sarjaa kohden muutamalla.
Esim leuoissa vaikka 5-7-9-11-13-11-9-7-5 toistoa.
Mua kans välillä sieppaa tää suunnaton englanninkielinen terminologia liikkeissä. Saa homman kuulostamaan joltain salatieteeltä ja joku lajia aloitteleva voi kokea homman liian vaikeaksi tutustua koska ei ymmärrä mistä hitosta on kyse.
Toki ymmärrän myös että suurin osa ohjelmista ja liikkeistä kopioidaan englanninkielisiltä sivuilta mutta eiköhän jokaiselle liikkeelle suomenkielinen vastine löydy?
Kirjautunut ulos
Pyramidit ja ladderit on eri asioita.
Pyramidi: 1-2-3-4-5-4-3-2-1
Ladderi: 1-2-3-4-5-1-2-3-4-5
Mä olen miettinyt noita liikkeiden suomenkielisiä vastineita.. Täytyy sanoa, että suomeksi monet liikkeet vain sattuvat kuulostamaan hölmöiltä tai kankeilta, joten itse olen monissa säilyttänyt englanninkielisen nimen.
Kirjautunut ulos
Kiitos vinkeistä, mutta alkaa menemään off-topiciksi. Eli tarkoituksena oli hakea hieman """standardeja""" (huomatkaa kolmet lainausmerkit) noihin leuanvedon maksimitoistojen suhteesta pyramideihin (hyvä tarkennus Wunderilta, tarkoitin siis pyramidia, termiviidakko sekoittaa tosiaan helposti pään, tack tar). Ja Putkoselle kiitokset kommentista myöskin, nyt kun pääsin kokeilemaan dippejä kädet sivuilla, niin ainakin toistomäärät alkoivat vastaamaan enemmän leuanvedon myötäotteen meininkiä.
Ja kehonpainolla harjoittelu oli forumin osio, eli hain nimenomaan kehonpainolla tehtäviä liikeitä, kun nyt pystypunnerrus tuli puheeksi. Toki pystypunnerruksen kaltaisista esim. HSPU on hyvä vastine ja olen sitä pitkään pitänytkin vastaliikkeenä leuoille omassa treenissäni, mutta nyttemmin on tullut fiilis että dipit olisivat mulle parempi siihen. Ei sillä että HSPU: ta olisin hylkäämässä, mutta alan kehittelemään sitä hieman eri suuntiin... En tiedä vielä mihin! ![]()
Omat tulokset lisättäköön tähän alkustartteriksi (päivitän kun pääsen kokeilemaan, en tiedä ihan tarkasti):
Vastaotteella maksimitoistot: 7-8
Pyramidi: n. viiteen asti.
Myötäotteella maksimitoistot: 4-5
Pyramidi: n. kolmeen asti.
Viimeksi muokattu Mr. Brightside (24.08.2007 02:38:10)
Kirjautunut ulos
Mr. Brightside kirjoitti:
--Ja kehonpainolla harjoittelu oli forumin osio--
Sori.
Mutta dipissä aktivoituvat yllättävän paljon samat lihakset kuin leuanvedossa, työskentelevät vaan eri tavalla. Molemmissa kannatellaan ja nostetaan melko samassa asennossa olevaa kehoa käsillä.
Etunojapunnerrus jalat korokkeen päällä on enemmän vastaliike leuanvedolle kuin dippi, kun se ylösalaisinpunnerrus kerran on jo kokeiltu. HSPU:ssa ei ei ola juuri mitään samankaltaisuutta dippiin verrattuna, miten ne molemmat voisivat olla hyviä vastaliikkeitä leuanvedolle?
En mainoista tätä absoluuttisena totuutena, mutta jos jotenkin vinkkinä..
Kirjautunut ulos
Mä sanoisin että ladderit on parempia voimatreeniin kuin pyramidit.
Jos maksimi on vaikka 7 toistoa, on eri asia vetää 1-2-3-4-5-1-2-3-4-5 kuin 1-2-3-4-5-4-3-2-1.
Ladderissa just sen korkeimman ladderin (tässä 5) jälkeen saa taas huohahtaa ja aloittaa ykkösestä.
Pyramidi tossa esimerkissä kuormittaa liikaa, vikat 2 ja 1 toistoa saattaisivat olla turhan tiukkoja.
Ladderit tuo enemmän toistoja kokonaismäärään kun jaksaa tehdä enemmän ja vähemmän loppuun asti.
Sori taas OT.
Kirjautunut ulos
Wunder kirjoitti:
Pyramidit ja ladderit on eri asioita.
No ni, I rest my case niin ku me suomeks sanotaan. Eli salatiede jyrää ![]()
Kirjautunut ulos
MarsWolta kirjoitti:
Mr. Brightside kirjoitti:
--Ja kehonpainolla harjoittelu oli forumin osio--
Sori.
Mutta dipissä aktivoituvat yllättävän paljon samat lihakset kuin leuanvedossa, työskentelevät vaan eri tavalla. Molemmissa kannatellaan ja nostetaan melko samassa asennossa olevaa kehoa käsillä.
Etunojapunnerrus jalat korokkeen päällä on enemmän vastaliike leuanvedolle kuin dippi, kun se ylösalaisinpunnerrus kerran on jo kokeiltu. HSPU:ssa ei ei ola juuri mitään samankaltaisuutta dippiin verrattuna, miten ne molemmat voisivat olla hyviä vastaliikkeitä leuanvedolle?
En mainoista tätä absoluuttisena totuutena, mutta jos jotenkin vinkkinä..
Hmm, varmasti ihan totta, täytynee mietiskellä asiaa joku päivä tarkemmin kun ajatus luistaa paremmin. Mutta jalat korotettuina punnerrukset on liikkeenä kuitenkin melkoisesti kevyempi kuin dipit, ainakin mulle. Sen tyylisiä kyllä teen välillä planche-progressio treeneissä, mutta reilusti olkapäiden yli nojaten. Eli haen liikkeitä jotka vastaavat voimatasoltaan suurin piirtein toisiaan, toisin sanoen sekä työntö että vetoliikkeitä joissa omat toistomäärät pyörivät suurin piirtein samassa tasossa keskenään. HSPU ja dipit on tän astisten kokeiluiden perusteella leukojen kanssa aika hyvät vastaliikkeet, ainakin mulle. Kuulilla oon tehnyt lisäksi työntöjä, military pressejä sekä noita toiminnallisia vaihtoehtoja penkkipunnerrukselle. Jossain vaiheessa kokeilin myös tuck-planche pushupeja, mutta niissä hajoaa vielä muoto niin pahasti ylös tullessa että se on enemmän dippaamista.
Olen pyrkinyt pitämään hieman suurpiirteisemmän linjan treenaamisessa liikkeiden valinnoissa, eli pääpainona pidän vaan sen että tulee työntö ja vetoliikkeitä, sekä liikkeitä jaloilla ja tarvittaessa erikseen keskivartalolle. Kuitenkin useimmissa työntöliikkeissä aktivoituvat käsivarsien ojentajat, hartialihas (etuosa), rintalihas (eri osat liikkeestä riippuen), lapaa stabiloivat lihakset... ymsyms. Joten onhan niissä paljon samankaltaisuutta.
Täytyypä Wunder kokeilla noita laddereita seuraavaksi, katsotaan miten äijän käy! Tarkoitus olis tulla gpp training houselle kokeilemaan tässä joku päivä ens viikol, niin rapakuntoinen olo että kuolema voi kolkutella ovella sen jälkeen/aikana, mutta se on välttämätön paha!
Viimeksi muokattu Mr. Brightside (24.08.2007 18:17:54)
Kirjautunut ulos
Mun kokemusten mukaan HSPU ja dippi taas rasittaa paljon samoja lihaksia. Tietenkin otelevydestä riippuen, mutta kun miettii käsien liikeratoja, on ne kummassakin liikkeessä käytännössä samat. Koko muu kroppa on vaan eri asennossa. Samankaltainen työntöliike tapahtuu ojentajissa, ainakin kapeasti tehdyissä HSPU:eissa.
Tervetuloa vaan tänne salille leikkimään!
Kirjautunut ulos
Lisäyksenä edelliseen viestiin; HSPU ja dipit EI rasita samoja lihaksia muuten kuin käsien osalta, IMO.
Ilmaisin itseäni huonosti.
Kirjautunut ulos
Näistä laddereista seuraava kysymys. Minun toistomaksimi leuanvedoissa vastaotteella on uskomattomat 6 kpl. Ajattelin aloittaa tekemään ko systeemillä, mutta kuinka paljon minun pitää noita tehdä päivä- ja viikkotasolla? Eli riittääkö päiväkohtaisesti esim. 1,2,3,1,2,3, vai kuinka monta kertaa aloitan ykkösestä tekemään? Ja onko kolme kertaa viikkoon hyvä tahti? Kiitokset neuvoista etukäteen!
Kirjautunut ulos
Henk.koht kokemuksen mukaan leukatulokset paranevat nopeasti kun niita tekee usein ja vahan kerrallaan. Eika turhaan treenaa hapoille asti - kun kerran voimaa yritetaan lisata. Kun voima lisaantyy niin kestavyyskin siita kylla paranee. On hyva jos pystyy tekemaan ne taydella liikeradalla ja rauhallisesti. Jos maksimi on 6kpl niin voi tehda vaikkapa kahden-kolmen kpl sarjoja pitkin paivaa. Tata kun harrastaa muutaman viikon niin jo on ihme jos tulos ei parane. Tarkeinta on, etta saa liikkeeseen kehitettya voimaa ja paasee yli alkuvaikeuksien.
Kirjautunut ulos
Jep, täällä on jossain vanha grease the groove -ketju, missä hommaa käytiin läpi.
Kirjautunut ulos
Ymmärtämättömänä kysyisin, kuinka pitkät palautukset laddereissä (tikapuut?) on hyvä pitää yksittäisten sarjojen välillä?
Yleisesti vielä foorumin kielenkäytöstä ja termeistä:
Erittäin usein olen aivan pihalla eri keskustelujen aiheista tai yksityiskohdista, koska en ymmärrä/tunne käytettyjä termejä tai lyhenteitä! Ja kyllä, toivoisin myös olemassa olevia suomenkielisiä termejä käytettävän, mikäli se vain on asian ymmärtämisen kannalta mahdollista.
Olisiko mahdollista perustaa ketju ja/tai laatia tiedote, jossa tavallisimmat termit ja lyhenteet lyhyesti avattaisiin ja selitettäisiin. Ko. tiedoteketju roikkuisi pysyvästi yhden tai useamman aihealueen alussa.
Ketjua voisi täydentää tarvittaessa kuka tahansa. Kätevää tietysti olisi jos modet jaksaisivat hissukseen päivittää aloitusviestiin uusien termien selitykset, mutta ketjusta löytyisivät myös nuo täydennysviestit.
Kirjautunut ulos
Aluksi noin kaksi kertaa se mitä edellinen leuanveto on kestänyt ja edistyttyäsi edellisen leuanvedon pituinen palautus.Olen samaa mieltä että voisi käyttää suomenkielisiä nimityksiä.Ladderin vastine lienee tikapuut.
Kirjautunut ulos
nakmui kirjoitti:
Aluksi noin kaksi kertaa se mitä edellinen leuanveto on kestänyt ja edistyttyäsi edellisen leuanvedon pituinen palautus.
Kiitoksia! Samaa sääntöä voi varmastikin soveltaa myös muissa liikkeissä suoritettaviin tikkaisiin?
Kirjautunut ulos
Kyllä voi soveltaa.
Kirjautunut ulos
Tuli näistä laddereista ja pyramideista mieleen, että mistä on repäisty nämä monissa CrossFit-jumpissa käytettävät toistot 21-15-9? En ole vielä ratkaissut näiden numeroiden arvoitusta...
Kirjautunut ulos
Varmaan vaan kuulostaa hyviltä. 20 - 15 - 10 on tylsempi kombo, kuten myös 30 20 10.. En usko että noissa numeroissa on mitään magiaa.
Joskus noissa käytetään myös vaikka 15 - 12 - 9 - 6.
Viimeksi muokattu Wunder (14.10.2007 20:57:09)
Kirjautunut ulos
Andy kirjoitti:
Tuli näistä laddereista ja pyramideista mieleen, että mistä on repäisty nämä monissa CrossFit-jumpissa käytettävät toistot 21-15-9? En ole vielä ratkaissut näiden numeroiden arvoitusta...
Oliskohan jotain tällaista taustalla: 3x7=21, 3x5=15, 3x3=9. Selkeän looginen lasku toistomäärissä, imo.
Sama soveltuu tuohon 15-12-9-6 -sarjaankin.
Viimeksi muokattu Oan (14.10.2007 21:02:50)
Kirjautunut ulos
Kuulostais järkevältä. Oan ratkaisi lukujen mysteerin! Jäi vaan kaivelemaan monien treenien rakenteessa, että mistä tuommoiset numerot on repäisty...
Kirjautunut ulos
Sivuja: 1