#1 02.08.2007 07:18:03

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Luomu

Syötkö luomua? Miksi? Miksi ei? Tumppi-W:llä on aiheesta ilmeisesti enemmänkin tietoa?

Jossain toisessa ketjussa oli esim. puhetta luomumaidon terveellisyydestä verrattuna tavalliseen maidon tuotannosta johtuvien seikkojen takia. Miten esim. homogenointi vaikuttaa maidon vaikutuksiin elimistössä?

EDIT: Ai niin, itse ostan lähinnä luomumaitoa perheelle mutta en pelkkää sitä, vaan osa on perusmaitoa. Satunnaisesti muitakin tuotteita mutta en ole asiasta mitenkään erityisen tarkka, ja pääosin valitsen ruuan ravintosisällön ja hinnan mukaan.

Tuolla näyttäisi olevan aikaisempaa keskustelua aiheesta:
http://forum.harjoittelu.com/viewtopic.php?id=424

Viimeksi muokattu marks (02.08.2007 07:23:10)

Kirjautunut ulos

#2 02.08.2007 12:18:20

mt7
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: JNS
Rekisteröity: 23.05.2006

Re: Luomu

Jos tuotteet on saman hintaisia, niin tällöin valitsen luomun. Mutta yleensä, kun ne eivät ole, niin näin opiskelijana pitää valita se halvempi tuote..

Kahdesta syystä valitsisin luomua: a) Ymmärtääkseni se säästää ympäristöä ja b) Mieluumminhan sitä syö "puhdasta" ruokaa, kun ei sitä aina tiedä mitä aineksia sitä ruuasta kulkeutuu elimistöön. (vaikka eiköhän tuo suomalainen ruoka ole aika puhdasta kansainvälisesti mitattuna wink ).

Kirjautunut ulos

#3 02.08.2007 12:42:41

ihra
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 27.10.2006

Ei pahemmin tule syotya luomua koska on kalliimpaa. Koyhana opiskelijana taytyy tyytya halpis jauhelihaan ja kaurapastaan joka paiva.

Kirjautunut ulos

#4 17.08.2007 21:32:53

Tumppi-W
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 04.05.2006

Nyt vasta sain vastattua tähän viestiin. Oli turhan hankala kysymys vastattavaksi hetimiten. Luomusta käydään aika reipasta keskustelua tiedepiireissä molemmin puolin. Kannattajat kehuvat pilviin ja vastustajat ovat sitä mieltä, että vastuullisella myrkkyjen käytöllä saadaan parempia tuloksia. En rupea referoimaan tuota vyyhteä, vaan kerron, miksi lähdin itse luomuviljelijäksi.

1. Elintarviketeollisuus on mätä!
Rehuviljaa ylituotetaan, jotta kansa saa vetää tarjousjauhelihaa. Laadulla ei ole niin väliä. Ylituotettujen elintarvikkeiden ylituottaminen ei enää inspiroinut. Luomuviljasta oli pulaa --> sitä on tuotettava.

2. Ruokaturva
Teknokemiallinen viljely (ns. tavanomainen viljely) on riippuvainen maakaasulla tuotetusta typpilannoitteesta. Jos Venäjä vetää hanat kiinni, tsetseenit posauttavat putken, yms., Suomesta loppuu ruuantuotanto. Luomussa ravinteet hankitaan aurinkoenergialla ilmakehästä (typensitojat), joten se on varmempi valinta myös, kun fossiiliset ovat loppumassa.

3. Käsityöläisyys/oppiminen viljelijänä
No doping. Asiat on pakko opetella oikeasti hyvin. Sama juttu kuin kahvakuulailussa, taitoa ei voi korvata.

4. Luonnon monimuotoisuus ja maan rakenne
Omat pellot olivat monokulttuurin jäljiltä aika heikossa jamassa. Samoin peltolintujen häviäminen huoletti.

Mentiin aikalailla off-topic, jos kysymys oli luomun terveellisyydestä. Korvauksena tuossa viite tuoreeseen tutkimukseen luomumaidosta:
http://www.journals.cambridge.org/actio … aid=927520
Ja tuolla pikareferaatti:
http://www.luomu.fi/kulutus/uutisia.htm > 10.8.2007

Kirjautunut ulos

#5 18.08.2007 17:59:03

Patu
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 18.08.2007

Olenpa lueskellut näitä sivuja jo vuoden pari, mutta nyt ajattelin vasta kirjautua. Syy oli se, että luomumaito pelittää ja halusin kertoa oman mielipiteeni.

Mulla on nimittäin laktoosi-intoleranssi. Aivan itse todettu kylläkin, mutta sen toteamiseen en mitään lekureita tarvitse, koska normimaito ei ole toiminut mulla viiteentoista vuoteen. No, kuulin jutun radiosta tuosta luomumaidosta ja siitä, että sitä voi laktoosi-intolerantikko juoda ilman oireita. Syy on ilmeisesti juuri tämä, että luomumaitoa ei ole homogenoitu. Sitäpä sitä on tullut juotua aika pitkään ja ilman oireita. Luomu on sitä paitsi normaalin makuista verrattuna makealta maistuviin vähälaktoosisiin maitoihin. En tiedä onko aikaisemmin ollut puhetta tällä palstalla, mutta suosittelen ainakin kokeilemaan, jos on sama vika kuin minulla. Muutamalla vessareissullahan siitä kokeilusta selviää...wink

Kirjautunut ulos

#6 18.08.2007 20:27:02

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Mielenkiintoista! Voisiko joku selventää mikä prosessi homogenointi on ja miksi sitä tarvitaan tai miksi sitä tehdään normimaidolle?

Kirjautunut ulos

#7 19.08.2007 12:39:07

Tumppi-W
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 04.05.2006

Homogenoinnissa maidon rasvapisarat pilkotaan, jolloin maito ei kerrostu jääkaapissa. Säästää ravistamisen vaivan smile Ilmeisesti maito tuupataan suodattimen läpi, jolloin pisarat pirstoutuvat.

Valio yrittää kovasti väittää, ettei homogenointi vaikuta allergeenisuuteen. Mun oma teoria on, että
pienempiin pisaroihin mahtuu enemmän osittain-rasvaliukoisia proteiineja tököttämään (isompi pinta-ala) --> allergiavastekin on isompi. Tai siis laktoosistahan mä en tiedä mitään. smile

Kirjautunut ulos

Board footer