Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Mitkä ovat teidän suosikkimenetelmät lihashuoltoon tai rentoutukseen tai palauttavaan treeniin?
Mulla on vakiintunut käyttöön se Girevikin kaksi tennispalloa sukassa selän hierontaa varten.
Lisäksi sain Martilta hyvän vinkin selän venyttelyyn rintarangan kohdalta koripallolla. Toimii! Eli koripallon päälle selälleen, siinä eri kohdissa rauhallisia hengityksiä käsien ollessa eri asennoissa. Tein tätä joskus fysioterapiassa vähän pienemmällä pallolla.
Yksi uudempi juttu mulle on vetokumien avulla tehtävä traction -systeemi. En tiedä mitä se on suomeksi mutta idea on venyttää niveltä irti vastakappaleestaan ja rentouttaa ympäröiviä lihaksia. Olen kokeillut sekä olkapäille että lonkille ja tekee todella hyvää. Ympäröivät lihakset pääsevät vastuskumin venytyksessä rentoutumaan. Mä tein tuon niin että laitoin kevyemmän suoramallisen ja raskaamman lenkkimallin yhteen ja sidoin portaitten kaiteeseen.
Tässä linkki, jossa Shaf tekee tuota traction -systeemiä lonkalle ja polvelle:
http://www.youtube.com/watch?v=X56uMBAZ38M
Tuossa sama kaveri ja olkapäälle sama juttu:
http://www.youtube.com/watch?v=AVjkRF5quOg
Vakiojuttu on myös liikkuvuusharjoitukset, joita teen joka päivä palauttavana ja rentouttavana treeninä. Näistä varsinkin erilaiset askelkyykyt ja kasakkakyykyt selkä mahdollisimman hyvässä asennossa tekevät hyvää jumiselle lonkalle.
Mulla ei ole näille mitään ohjelmaa, teen silloin kun tuntuu että jokin paikka jumittaa (eli aika usein). Näiden lisäksi tulee tehtyä vielä satunnaisesti jännitys-rentoutus venytyksiä. Ai niin, kevyt lenkki tms. ulkoilu välillä on myös ollut rentouttavaa.
Kirjautunut ulos
Mulla ei ole muuta rutiinia kuin rauhalliset passiiviset venytykset illalla treenin jälkeen. Olen monta kertaa todennut että jos venyttelyt unohtuu, on seuraavana päivänä vähintään jalat ihan tukossa ja sitä myöten muutenkin paska olo.
Todellista tarvetta muunlaiseen huoltoon ei ole ollut, mutta toisaalta yleensä ainoa tukkeutumisongelma onkin pelkästään jaloissa.
Teen silloin tällöin keskipitkiä kävelylenkkejä, ja ne tuntuvat hyvin palauttavilta ja rentouttavilta.
Viimeksi muokattu Wunder (05.03.2007 14:45:43)
Kirjautunut ulos
Foam rollerin kanssa iltaisin käsittelen alakroppaa ja selkää. Lämmittelyyn olen kanssa alkanut panostaa aivan eri tavalla ja ottanut aina liikkeitä Magnificient mobility DVD:stä (dynaamisia liikkuvuusharjoituksia ja aktivointia). "asentoa korjaavia" liikkeitä olen nyt ajanut itse päätreeneihin. Kunhan rasvat ovat tarpeeksi alhaalla, olisi tarkoitus vetää niitä välipäivinä.
Kirjautunut ulos
Otetreeniin hyvä palauttava voisi olla myös riisin kaivelu. Eli joku ämpäri tai astia täyteen raakaa riisiä, sitten käsi sinne ja puristelua ja käden availua. Ehkä myös hyvä ekstensoritreeniin?
Kirjautunut ulos
Minä olen aina panostanut paljon juuri näihin asioihin treeneistä palautumisen ja muutenkin paremman olon vuoksi, monenlaista menetelmää on vuosien mittaan tullut tutuksi ja aina niistä on jotain apua ollut.
Kuitenkin nykyinen menetelmäni on aika ylivertainen aikaisempiin menetelmiini verrattuna,
siinä oppii saavuttamaan melko vaistomaisesti täydellisen rentoutuksen sekä ojentamaan kunnolla koko kehon luonnollisimpaan asentoon, kävin opettelemassa tuolla http://www.tapmax.com/component/option, … /Itemid,1/
Tämän lisäksi vammapaikkojen hoitoa tennispallo hieronnalla ja joskus aina teen venyttelyt kun siihen tulee tarvetta, tarve on kyllä paljon vähäisempi kun pysyy rentona.
Kirjautunut ulos
CrossFit Journalissa oli aikoinaan teemanumero palautumisesta (Vol. 29 January 2005). Siinä otettiin aika kokonaisvaltainen ote palautumiseen. Siinä saa pisteitä eri osa-alueista:
- Ravinto: 4
- Uni: 3
- Ihmissuhteet: 1
- Rentoutuminen/yksinolo: 1
- Leikki: 1
Yhteensä maksimissaan 10 pojoa. Ideana on se, että treenin intensiteettipojot (1-10) eivät saisi ylittää palautumispojoja. "Kun menee paskasti, ei kandee vetää itseään paskaksi."
Tuon fiksun systeemin kun vielä jaksaisi sisällyttää treenipäiväkirjaansa.
Ai niin, aiheeseen. Mä palauttelen itseäni lämmittelyllä, venyttelyllä, saunomisella, ulkoilulla ja paljolla unella.
Kirjautunut ulos
Toi on aika hieno idea. Mä olen myös miettinyt että unen pitäisi olla osana treeniohjelmaa
Tulee nukuttua ihan liian vähän.
Kirjautunut ulos
Joogassa olen kerran viikossa käynyt.
Kirjautunut ulos
Jännä juttu muuten, mä en ole nukkunut kunnolla elokuusta lähtien, joskus (usein) herännyt montakin kertakin yössä ja/tai tuntimäärä jäänyt selvästi aikaisempaa pienemmäksi, mutta kroppa toimii edelleenkin. En olis uskonut.
Hurraa sille!
Miten Marks muuten, kun sulla piisaa jälkikasvua, vaivaako unenpuute/univelka palautumista?
Viimeksi muokattu Wunder (09.05.2007 11:33:07)
Kirjautunut ulos
Oikeastaan meidän lapset ei enää heräile yöllä kovinkaan usein. Mutta muuten kyllä liian lyhyet unet vaikuttaa mulla oikeastaan kaikkeen toimintaan. 10v sitten oli ihan eri juttu, 5 tuntia riitti hyvin, nyt pitää olla 7 jos haluaa että treenit tai mikään muukaan kulkee ![]()
Kirjautunut ulos
Useasti kun ihmiset alkavat käydä ylikierroksilla, he valittelevat unettomuutta ja yöllisiä heräämisiä. Se johtuu sympaattisen hermoston ylikuormituksesta. Hermosto ei erottele tuleeko se stressistä, liiallisesta treenamisesta vai vajaasta palautumisesta ( uni,lepo,yms). Uni alan tutkijat totesivat että pikäaikainen univajaus voi aiheuttaa pysyviä vaurioita. Samanlaisia vaurioita voi jäädä pitkäaikaisesta uupumuksesta. Äijä on kuin akut olisi tyhjentyneet, eikä niitä pysty enää lataamaan kunnolla. Näiden informaatioiden jälkeen muutin omaa n.5 tunnin arki yö unien pituutta vähintään 7 tuntiin.
Teen Sonnonin warrior wellnes mobilisaation joka aamu ja body-flown joka ilta. Yritän tehdä 3 kertaa viikossa jännitys -rentous venytyksen. Itselläni huomasin että sitäkin olisi hyvä muuttaa n. 6 viikon välein. Käytän kolmea eri tapaa periodittain. Kevyt jännitys, treshold shutdown ( Pavelin antama nimi) ja jännitys antagonistien kautta. Muutin omia systeemejä niin että ensin tulee TERVEYS sitten ominaisuudet ja sitten vasta laji. 15 vuotta sitten juoksin paljon kovempaa,pidemmälle ja väänsin puntteja enemmän, mutta olin aina jumissa,kipeä,romuna ,särkyä täynnä. Nykyiselläkin systeemilläkin edistyy ja en ole kärsinyt akuuteista noidan nuolista enkä niskan tortikolliksesta ( jäykkä kiero niska).
Kirjautunut ulos
Mulle kerrottiin että jos mies on 40 vuotias ja herää aamulla ilman minkäänlaisia kipuja niin hän on kuollut. Uskoin siihen itsekin vuosia. Mulle on kolahtanut Scott Sonnonin ideat treenaamisesta ja muusta lihashuollosta. Omat kokemukset puoltavat näitä.
Kirjautunut ulos
Lihashuolto tulee tosiaanki iän myötä tärkeämmäksi.....tai vastaavasti mitä enemmän treenaa. Oikeastaan ei ole kyse vain lihashuollosta vaan koko kehon ja psyykkeen hoidosta. Mielenkiintoisa pätkiä noi Markin laittamat....kekseliästä ....Noissa kumilenkkien virityksessä on ideaa, mutta tuntuu vähän hankalalta kun saman voi tehdä paljon yksinkertasemmin.
Tämä on sellaine aihe josta olen kirjoittanut opasta....koska aihe on todella mielenkintoinen ja monitahoinen, ja koska lähes joka viikko joku 40-kymmpien vanhus, kuten minä, kysyy miten saisi nämä vaivat hoidettua pois treenin tieltä....viimeksi tänään juttelin yhden painijan kanssa.
Kirjautunut ulos
Martti, tällanen opas olisi taatusti tarpeen! Ainakin jos on tälläinen vanha rupinen kurppa. Olen treenannut kamppailulajeja pitkään( joskin omalla vaatimattomalla tasollani). Jo silloin koitin löytää hyviä venytys / palautus systeemeitä. Olen tehnyt joogaa n. 10 vuotta aamuisin mutta kehitys on pysännyt. Tehdessäni pitkiä venytyksiä ( jooga asanoita ) 2-5 min, "notkistuin n. 6kk. Sitten kehitys "hyytyi". Samalla menetin kehostani perus tonuksen. Se ilmeni esim. yrittäessäni tehdä pitkästä aikaa yhden käden etunojapunnerruksia. En pystynyt aluksi saamaan riittävää jännitystä kehooni. Shokki oli melkoinen ( aikaisemmin tein yli 20 punnerrusta ). Löytää ja oppia dynaaminen ja aktiivinen venytys olisi kullan arvoinen. Olen tehnyt mansen mörököllin ( Martin ) voimaperäisiä venytyksiä ja ne ovat tuntuneet erittäin lupaavilta. Olisiko sulla Martti kertoa ohjenuorana miten, milloin ,kuinka useasti teet niitä?? Jos teet kirjan ,tässä sulla varma ostaja!
Kirjautunut ulos
Tuli mieleen että ootko astanga joogaa kokeillut.
Kirjautunut ulos
kiitos kysymästä.....pitkillä passiivisilla venytyksillä on tapana "löystyttää", joten niitä ei pitäisi käyttää pääsääntöisesti - toi sun kuvaus 1-käden punnerruksesta on aika järkyttävä esimerkki, jos fysiikka on muuten pysynyt suht samana. Voimaperäisiä ventyksiä 2 x viikko riittää periaatteessa hyvin. Oikea tekniikka/asennot ja keskittyminen ovat tärkeämpiä kun aika ja määrä. Toisaalta pitää ottaa huomioon että meihin "vanhuksiin" ei päde samat säännöt kun 2-kymppisiin....eli jos aktiivisen notkeuden ja liikkuvuuden suhteen muistuttaa rautakenkea olisi hyvä jos pystyisi yhdistämään saman päivän tai samaan harjoituksen ( jälkimmäinen on paras vaihtoehto ) sisään sekä rentoutavia että aktiivista lihastyötä vaatiavia harjoituksia.
Kirjautunut ulos
Martti Nappari kirjoitti:
Lihashuolto tulee tosiaanki iän myötä tärkeämmäksi.....tai vastaavasti mitä enemmän treenaa. Oikeastaan ei ole kyse vain lihashuollosta vaan koko kehon ja psyykkeen hoidosta.
Hyvä pointti, usein tulee mietyttiä liikaa vain jotain yhtä lihasta/niveltä kun pitäisi keskittyä kokonaisuuteen.
Martti Nappari kirjoitti:
Noissa kumilenkkien virityksessä on ideaa, mutta tuntuu vähän hankalalta kun saman voi tehdä paljon yksinkertasemmin.
Miten tuon voisi tehdä ilman kumilenkkiä? Jotenkin lisäpainoa apuna käyttäen?
Kirjautunut ulos
Aivan..vaikka nilkkapainolla, tai ilman painoa, yhdellä jalalla seisten - seinästä tukea ( eri teknikoita käyttäen ) Yksi hyvä yksinketainen kotikonsti esim. lannerangalle on sellainen jossa maataan päydän päällä - lantio reunen yli - jalat ovat kevyesti koukussa, päkiät maassa ( kevyt tuntuma ) - kädet ojennettuna eteen -pöydän reunasta kiinni, tai koukussa rinnan alla....puhalla ilma ylos ja rentoudu ja anna lannerangan venyä ja reisiluiden "irrota" kuopistaan n. 30 s. . Nosta sittten jalat irti lattiasta rauhallisesti ( jännitä lihaksia ennen varsinaista nostoa ) ja tee kevyttä, lyhyttä, pumpaavaa liikettä alavartalolla muutamia ketoja ( 5-10)....rentouta jällen ...pumppaa, rentouta...loppu
Kirjautunut ulos
Tuli mieleen että kun teet paljon istumatyötä......tällä voi selittää pomolle työpöydällä makaamisen terveysliikunnaksi :-)....saatas olla aika huvittava näky jossain isossa avotoimistossa.
Kirjautunut ulos
Nakmui, tein monta vuotta ashtanga joogaa. Homma oli hyvä ,muta tuli tehtyä vähän liian paatoksella. Voisin väittää että tuloksena mulla on liikkuvampi kroppa noin yleisesti, mutta yliliikkuva lanneranka ja SI nivelet!! Vika ei ole joogassa yleensä vaan tekiöissä ja mahdollisesti vetäjissä. Kun joogaan viedään qadrantti talouden tulosvastuu ajattelu, niin se ja ilmapiiri yllyttävät ylittämään rajat liian useasti. Tästä monta esimerkkiä.
Olen tehnyt tuota kädet suorana nojaten pöytään ja hakien pätkän ( kaarteen ) rangasta ja tehnyt siihen jännitys rentous venytyksen. Haen jäykkiä kotia ja haen kohdistuksen lisäämällä eteen tai taaksetaivutusta. Sitten jännitän rangan lihaksia pystysuunnassa. En pyri jännittämään koko selkää kerralla,koska sitä on vaikea hahmottaa. Se toimii hyvin ja löysää pituus suunnassa. Tuntuu kuin äijä venyisi muutaman sentin.
Kirjautunut ulos
Martti, ymmärtääkseni tuo jumppakuminauhan tekemä vaikutus on luonteeltaan erilainen kuin jos vaikka vain roikottaisi jalkaa. Samankaltainen juttu kuin joku vetäisi jalkaa poispäin lonkasta, vastusta hienovaraisesti säädellen. Traction oli kuulemani termi. Jake heke, osaatko kertoa tarkemmin, asia menee mulla hieman yli hilseen?
Kirjautunut ulos
jake heke kirjoitti:
Nakmui, tein monta vuotta ashtanga joogaa. Homma oli hyvä ,muta tuli tehtyä vähän liian paatoksella. Voisin väittää että tuloksena mulla on liikkuvampi kroppa noin yleisesti, mutta yliliikkuva lanneranka ja SI nivelet!! Vika ei ole joogassa yleensä vaan tekiöissä ja mahdollisesti vetäjissä. Kun joogaan viedään qadrantti talouden tulosvastuu ajattelu, niin se ja ilmapiiri yllyttävät ylittämään rajat liian useasti.
Tuosta juuri Mike Robertson mainitsi yhdessä artikkelissaan : Yoga This and Pilates That ( http://thefitcast.com/?p=82 )
Kirjautunut ulos
Oikeastaan kyse on samasta asiasta, tehtiinpä se sitten taljalla, painolla, kumilla... saadaan Traktio / vetoa niveleen = paine pienenee/ tila kasvaa....Sama voidaa tehdä myös kaveri avulla passiivisesti jolloin yritetään rentouttaa lihakset ja ohjata nivelet "paikoillen". Paikoillaanhan ne tietenkin ovat, mutta tarkoitus on pikemminkin saada joskus "patologiseksi" muodostunut jännitys laukeamaan, joka puolestaa ohjaa vääriin asentohin ja liikemalleihin...Kuten sanottu vaihtoehtoja on monia. Toisaalta on hyvä ehkä muistaa myös se, että tämäntyyppiset harjoitukset saattavat myös olla vahingollisia....esim. jos venytys on liian kova, tai ne sijoitetaan väärään paikkaan ( suhteessa muuhun harjoiteluun tai työhön )
Kirjautunut ulos
Miksi kannattaa treenata mobilisaatiota! Kirjassa SUPERTRAINING (M.Siff ja Y.Verkhoshansky) sanovat: Strenght, efficiensy and safety of movement is determined primarily by neuromuscular factors,in particular the sense of kinesthesia and the underlying proprioceptive mecnanisms which inform us about where all the components of our musculoskeletal system are and what they are doing relative to one another in space and time. The integration of information from all the other senses, together with this proproiceptive information enables us to execute a given movement in the most appropriate way in terms of pattern,velocity,acceleration and timing. this involves coordination of eye-hand,eye-foot or body-apparatus, processes that receive a great deal of attention in technical training.Inadequate time, however, is generally devoted to specific training of proprioception ,even thoug its importance is central to physiotheraphy rehabilitation system known as PNF ( proprioceptive neuromuscular facilitation). Jos päämääränä on kehittää ns. functionaalista voimaa, kehon kokonaisuus, coordinaatio ja cooperoinnin tarve lisääntyy! Ja jos et kärsi ego ongelmista, niin miksi ihmeessä treenaisit vain " ranta " lihaksia??
Kirjautunut ulos
Jatkoa mobilisoinnin puolesta. Tieteellinen selitys ,miksi mobilisaatio toimii. Se coordinoi kehon eri osien yhteis toimintaa. Se vaikuttaa proprioceptioneihin.Ne vaikuttavat meidän tuntemuksiin ,lihas jännityksiin sisältäen liikkeet ja hengitys kontrollin , asentotunnon ja nivelten stabiliteetin. Mobilisointi lisää verenkiertoa ja liikkuvuutta vaikuttaen kudosten ja nivelten ravitsemukseen( nutritio), puhdistukseen ( exretioon) parantaen nivelnesteen tuottoa( synovial neste).Mobilisointi vaikuttaa kemoreseptoreihin ( vaikuttavat sisäiseen ja ulkoisiin kemiallisiin muutoksiin esim. hormonaalisiin ). Mobilisointi vaikuttaa elektro-magnetic reseptoreihin, sekä lämpö (thermo) reseptoreihin. Mekanoreseptoreissa vaikutus ulottuu golgin jänne elimeen, pacinium skorpukkkeleihin, ruffineihin ja interstitial reseptoreihin. Lisäksi vaikutus ulottuu lihas sukkuloihin (muscle spindler) ja sitä kautta venytys refleksiin. Mekanoreseptorit ilmoittavat nivelten asennon kolmiulotteisesti sisältäen kehon ryhdin ja nivelten stabiliteetin. Liikkeen tuntoaisti sisältää nopeuden, suunnan ja kulman muutokset. Jännitys tuntoaisti ilmoittaa muutokset lihasten ,nivelsiteiden ja jänteiden suunnanmuutoksista, paineesta ja vibrasta.
Kaikki tämä informaatio menee keskus hermostoon ( central nervous system). Joten ei ihme että mobiliteetti ja ROM (range of motion) on äärettömän tärkeä.
Kirjautunut ulos