#1 02.03.2007 11:39:13

fighter79
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 28.04.2005

apua selkäongelmiin??

Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, sillä selän vanha vamma on taas alkanu vihottelemaan. Eli selässäni on todettu MRI:llä vuonna 2000 välilevyn pullistuma 11 ja 12 nikaman välissä, ja nyt tämä vanha vamma on äityny niin pahaks ettei oikeen voi tehä mitään muuta ku syödä kipulääkkeitä. Pilates harjotukset auttaa hieman vaivaan, mutta kamppailulajit ja sali on pannassa ollu jo kuukauden.

Pelkkä pilates ei kuitenkaan riitä pitämään ylla kuntoa, joten tiedustelisinkin että millaisia harjoitteita kannattaisi tehdä giryalla, jotka huoltaisivat selkää? Koitin tehdä viikko sitten heilautusta ja tempausta, mutta selkä ei tykänny niistä... Fysioterapiassa joudun käymään taas, mutta ne kiljasevat kauhusta heti ku mainitsenkin jotain giryasta...

Kirjautunut ulos

#2 02.03.2007 14:21:34

Antti
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 30.06.2005

Re: apua selkäongelmiin??

Paljon hitaita vatsarutistuksia ym ja sellaisella alustalla, mikä ei paina selkää. Jollekin sopii kovempi ja toiselle pehmeämpi. Itse tiedät. Lisäksi rauhallisia ja hitaita selkäliikkeitä. Kaikki kuitenkin niin että kipua ei tunnu. Muista myös venytellä kivun rajoissa.
Suosittelen paljoa liikuntaa ja juoksun sijaan kokeile sauvakävelyä. Sillä pullistumalla on vähän taipumusta "kuivua" kasaan, kun sitä ei arsytä liikaa, eikä siihen tule mitään pahaa tulehdusta.
Tuo vaiva on yleensä aika pitkäaikainen.
Kuulailu kannattaa jättää kokonaan väliin niin pitkäksi aikaa, kun selkä oireilee. Pidä ainakin parin kuukauden tauko. Kuten itsekin tuossa jo kirjoitit, selkä ei tykännyt mistään kuulailusta.
Itse olin viime toukokuusta melkein kolme kuukautta treenaamatta olkapääleikkauksen takia. Pari kertaa kokeilin heilautuksia varovasti, ja kun sitten vihlaisi, jätin kuulailun kokonaan väliin.
Tämä sama tauko on taas edessä tämän vuoden toukokuussa. Olin kuitenkin tehnyt kuulailun sijaan pitkäkestoista peruskuntoharjoittelua, eli juuri noita pitkia maastolenkkejä. Välillä olin ottanut sauvat mukaan. "Retkille" otin aina gripperit mukaan. Kävellessä jaksaa uskomattoman hyvin puristella niitä. Kun sitten tauon jälkeen pääsin pikkuhiljaa kuulaan taas kiinni, palautuminen ja treenikunto palasivat "normaaliin" aika nopeasti.
Kun vaan saat pidettyä lihakset ja otteen jollain muulla keinolla kunnossa ja rassaat vaihteeksi pari kuukautta sitä kuuluisaa peruskuntoa, ei paluu kuulailun pariin ole ollenkaan vaikeata. Se, että ei treenaa kuulilla, ei tarkoita sitä etteikö olisi hyvässä kunnossa. Tsemppiä ja malttia.

Kirjautunut ulos

#3 02.03.2007 15:11:44

Antti
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 30.06.2005

Ai niin, käy uimassa. Ihan unohdin, että tätä tein itsekin parannellessani paikkoja. Haastetta saat kun kellotat omia enkkoja joillakin matkoilla ja välillä uit pitkää lenkkiä tyylejä vaihdellen. Tämä on varmasti paras laji pitämään kuntoa yllä ja auttaa varmaan parhaiten palaamista taas kuulien pariin.
Halliin siitä mars ; ).

Kirjautunut ulos

#4 02.03.2007 15:45:59

Matti Putkonen
Administrator
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 25.03.2004

Askelkyykkyjä, porrasnousuja ja bulgarialaista. Muutenkin yhden jalan liikkeitä jolloin selkään ei kohdistu kovaa rasitusta. Vyökyykyt olisivat kanssa hyviä jos sellaiseen olisi mahdollisuus. Lintukoira ja paloposti olisivat kanssa kokeilemisen arvoisia.

Vatsalihaksille hengitysharjoituksia. Ja tulevaisuudessa unohda että sellaista liikettä kuin istumaannousu on edes olemassa.

Kirjautunut ulos

#5 05.03.2007 10:21:47

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Mulla on myös auttaneet nuo erilaiset askelkyykyt ja kasakkakyykyt. Lonkan liikkuvuus auttaa jos selkä on jumissa. Kun mulla selkä vihoittelee, yritän tehdä kaikki liikkuvuusharjoitukset rauhallisesti ja etsiä liikeratoja, joissa ei tunnu lainkaan kipua. Tärkeää on pitää hyvä ryhti kaikissa liikkeissä, varsinkin se alaselän luontainen mutka. T-nationissa oli sellainen vinkki että yritä aina kaikissa liikkeissä olla mahdollisimman pitkä ja katsoa horisonttiin (ei esim. lattiaan), silloin selkä pysyy lähes automaattisesti hyvässä asennossa.

Mitä ovat lintukoira ja paloposti?

Kirjautunut ulos

#6 06.03.2007 15:47:40

Matti Putkonen
Administrator
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 25.03.2004

Lintukoira (bird dog). ennään nelinkontin lattialle ja nostetaan samaan aikaan oikea käsi suoraan eteen ja vasen jalka suoraan taakse. Tarkoituksena aktivoida pakaroita.

http://www.acefitness.org/pdfs/LowBackStabilization.pdf

Paloposti (fire hydrant) on hieman samanlainen paitsi siinä ei ole käden nostoa ja jalka nostetaan ensin sivulle ja sitten vasta taakse. Liike on hiukan kiertävä kokonaisuudessaan.

Kirjautunut ulos

#7 07.03.2007 09:43:05

Olli
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 19.09.2006

Suosittelen kokeilemaan OSTEOPATIAA.  Kts. www.osteopatia.fi

Kirjautunut ulos

#8 07.03.2007 23:10:19

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

minkä ikäinen olet?. Miten vaiva alkoi alunperin?  Miten vaiva alkoi uudestaan ...mitä teit ?Onko kuvia, millaisia ? ( mag. rönt.).

Kirjautunut ulos

#9 08.03.2007 16:20:38

fighter79
Rekisteröity käyttäjä

olen pian 28v, vaiva alkoi intissä vuonna -98. mitään selvää tapahtumaa en tiedä mistä se olisi alkanut, niinkuin ei tälläkään kertaa. nyt kipu alkoi kesken normaalin lukkopainin.

ranka on kuvattu MRI:llä vuonna 2000, ja siinä havaittiin välilevyn pullistuma 11 ja 12 nikaman välissä. röntgenkuvissa ei ole näkynyt mitään erikoista. olen nyt käynyt fysioterapiassa muutaman kerran, mutta ne ovat vain hieroneet ala selän lihaksia...

Kirjautunut ulos

#10 08.03.2007 16:33:52

SirPsycho
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 18.09.2006

Itselläni auttoi alaselän iskiastyyppisessä jumituksessa, kun venyttelin sartoriusta, eli räätälinlihasta.
Esimerkiksi niin, että makaat selälläsi lattialla, vedät kantapäät lähelle persettä ja annat polvien laskeutua maahan. Tehostin venytystä vielä niin, että makasin nyrkkieni päällä, niin että nyrkit olivat molemmin puolin selkärankaa viimeisten nikamien kohdalla. Tällälailla sain "kellutettua" lantion, toki tuossa voi käyttää vaikka puolityhjää palloa nyrkkien sijaan.
Tässä asennossa voi maata vaikka 15 min ja jostain syystä se auttoi ainakin minua.

e: Jaa sinun vaivasi olikin ilmeisesti hieman ylempänä. Ei se mitään, toivotaan että tuo ohjeeni voi auttaa jotain muuta.

Viimeksi muokattu SirPsycho (08.03.2007 16:42:49)

Kirjautunut ulos

#11 08.03.2007 23:54:27

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

Mielestäni  järkevintä  olisi hekeä uusia diagnoosi, asiantuntevalta taholta....sellaiselta joka tutkii selän ihan okeasti ( ei siis terveyskeskuslääkäri ;-) ) ...koska vaiva on jatkunut ajoitain näinkin pitkään, eikä sen synnystä ole selkeää havaintoa. Onko selän rakene normaali ? Normaalisti meillä on 33 nikamaa, mutta joskus niitä saattaa olla 32 tai 34...pieniä kieroutumia ja kulumia /  muutoksia/ liukumia ja....kaikkea sellaista pientä. Tämä nyt on vaan tälläistä jaarittelua mutta on aika paha tehdä tai sanoa mitään kun ei tiedä miksi jeppe juo ;-)...väärä kuntouttaminen voi viedä  pahempaan suuntaan.

Ihan pelkällä levollakin monet pienet vivat menevät ohi, mutta kun sama vaiva ilmaantuu vuosi toisensä jälkeen ...ei ole kivaa.... sen synty pitäisi selvittää.

Tietysti  11-12 väli voi olla vaan vähän "löysä" , ilman sen ihmellisempää vikaa....mutta olishan sekin kiva tietää, jotta voit aloittaa oikeanlaisen kuntouttamisen.

Kirjautunut ulos

#12 12.03.2007 11:15:30

fighter79
Rekisteröity käyttäjä

nuo selkävaivat saattavat myös johtua siitä että olen saanut 12 vuotiaana sädehoitoa keuhkojen alueelle...

Kirjautunut ulos

#13 16.03.2007 20:46:06

palloilija
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.03.2007

Siis sulla on rintarangassa pullistuma? Aika erikoista, toki mahdollista.
Onko ryhti todettu normaaliksi? Joskus, jos on notkoselkä, ongelmille löytyy aiheuttaja alempaa...
Oletko koskaan käynyt kiropraktikolla/naprapaatilla? Se pullistuma voi johtua siitäkin, että facetit on pois paikaltaan ja vääntää nikamaa vinoon jolloin välilevy pääsee pullistumaan ulos...

Jokin syy sille pullistumalle täytyy olla, eli nikamat ei ole oikeassa asennossaan tai ne ei liiku toisiinsa nähden oikein.

Kirjautunut ulos

#14 17.03.2007 12:24:56

fighter79
Rekisteröity käyttäjä

Syystä ei ole tietoa. ryhdistä on sanottu sen verran, että olkapääni ovat/olivat aika edessä, koska tein paljon lyöntejä potkunyrkkeilyssä ja vastaliikeittn määrä oli vähäisempi? Muuten ryhti on ja ranka on normaali. Eräs onkologian erikoislääkäri totesi että pullistuma kohtaa on saattanut sädehoito heikentää, ja kehohan antaa periksi siitä mistä se on heikoin...

Olen käynyt urheiluhierojilla, naprapaatieilla ja kiropraktikoilla. Käsittelyn jälkeen selkä on ollut parempi vähän aikaa... Mitä ovat facetit?

Kirjautunut ulos

#15 18.03.2007 12:47:46

hakkis
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 30.01.2007

Oletko saanut ohjeita kuinka korjata ongelma ryhdissä (olkapäät edessä)? Mielestäni se kannattaisi yrittää korjata, mikäli mahdollista, eikä keskittyä hoitamaan oireita. Itselläni oli samanlainen ryhtiongelma ja se korjaantui lisäämällä massaa ja voimaa yläselkään (kulmasoutu, ylätalja jne.) ja venyttelemällä ahkerasti rintaa.
Kuten palloilija sanoi, ongelma myös voi olla alaselässä. "Notkoselkä" pakottaa elimistön normalisoimaan painopisteen, jolloin hartiat työntyvät eteenpäin.

Kirjautunut ulos

#16 19.03.2007 07:28:50

marks
Rekisteröity käyttäjä

Kirjautunut ulos

#17 26.03.2007 16:15:26

fighter79
Rekisteröity käyttäjä

tuli tässä mieleen, että mulla on todettu joskus muinoin askellusvika. nyt ku katon kenkien pohjia niin niistä huomaa selvästi että ne on kuluneemmat ulkosyrjältä... voiskohan tämä vaikuttaa asiaan?

Kirjautunut ulos

#18 28.03.2007 23:24:18

marks
Rekisteröity käyttäjä

Ryhti ja asento vaikuttavat varmasti kaikkeen mahdolliseen.

T-nationissa oli hyvä artikkeli lonkan asennosta:
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1508256

Mulla on tuolla mainittu ylikorostunut alaselän mutka, ja se on aiheuttanut (ja aiheuttaa edelleen) paljon erilaisia vaivoja. Itse asiassa olen sitä mieltä nyt että kaikkein tärkeintä olisi lähteä kehittämään itselleen mahdollisimman hyvää ryhtiä ja asentoa arkielämään ja treeniin. Jos on pari tuntia viikossa hoidoissa tai treeneissä rentouttamassa jumisia paikkoja mutta kävelee, istuu tai seisoo huonossa asennossa lopun aikaa, en usko että vaivat hirveästi helpottavat. Vielä pahempi jos treenaakin huonossa asennossa.

Uusiin asentoihin tottuminen on kyllä todella vaikeaa mutta olen huomannut niin paljon hyviä vaikutuksia että jatkan yrittämistä ja harjoittelua. Silti, takapakkeja tulee jatkuvasti ja usein sitä huomaa röhnöttävänsä miten sattuu duunissa ja sen tuntee sitten luissaan. Luulen että ryhti ja asento ovat sellaisia juttuja joihin joutuu kiinnittämään huomiota koko ikänsä, ikäänkuin harjoittelemaan. Voi olla että tässä on yksilöllisiä eroja ja joillekin asennot menevät luonnostaan paremmin mutta mulle tämä on jatkuva haaste. Kannattaa mielestäni ehdottomasti katsoa omaa asentoaan ja kävelytyyliään kriittisesti, varsinkin jos vaivoja on. Prosessiin voi saada apuja fysioterapeuteilta tms. mutta isoin työ ja vastuu ohjeiden toimeenpanosta ja omasta hyvinvoinnista jää aina itselle.

Kirjautunut ulos

Board footer