#1 26.02.2007 18:15:54

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Espoo
Rekisteröity: 20.09.2005
Weppi-saitti

Hindukyykky ja polvet.

Olen tosi monelta foorumilta lukenut, miten hindukyykyt on täysin turvallisia polville jne. Itse koen että mulla on polvet kondiksekssa. En ole mikään pikkumies ja juoksin jossain vaiheessa säännöllisesti 30-45 min. lenkkejä, eikä polvet oikutelleet kovallakaan alustella nilkoista puhumattakaan.

Mutta jos teen hindukyykkyjä, polvet naksuvat joka toinen sekuntti, niin alas-, kuin ylösmenovaiheessakin. En tiedä mitä nivelten naksuminen oikeastaan meinaa, mutta ei kai se voi olla hyvä juttu?

Kirjautunut ulos

#2 26.02.2007 18:49:20

matii
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: OULU
Rekisteröity: 14.02.2007
Weppi-saitti

Re: Hindukyykky ja polvet.

Olen miettinyt samaa asiaa jo aika kauan mutta en ole perehtynyt asiaan paremmin . Kyykkyjä tehdessä huomaan , että joka kerta naksuu polvet.

Aikasemmin thainyrkkeily-treeneissä ku tehtiin kyykkyjä ni olin varmaan ainoa jonka polvet naksu ja sen kuuli jokanen smile

Viimeksi muokattu matii (26.02.2007 18:49:53)

Kirjautunut ulos

#3 26.02.2007 19:22:18

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Naksuiko sulla myös tavallisia kyykkyjä tehdessä? Mulla naksuu vaan hinduissa.

Kirjautunut ulos

#4 26.02.2007 19:44:44

matii
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: OULU
Rekisteröity: 14.02.2007
Weppi-saitti

juu myös tavallisissa kyykyissä pienestä pitäen on ollut naksumista. Oon kyl muistaakseni kuullut ettei se pitäis mitään vakavaa olla kuitenkaan mut en mee takuuseen siitä. En tiedä mikä siinä on mut olis mukava tietää .

Viimeksi muokattu matii (26.02.2007 19:54:52)

Kirjautunut ulos

#5 28.02.2007 04:45:25

Tuukka
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 10.10.2006

Kyllä hindukyykyilläkin saa polvensa piloille. Vanhat intialaiset painimestarit, joiden ohjelmiin kuului sadat hindukyykyt päivässä, olivat kuulemma melkoisia polvi-invalideja vanhoilla päivillään (tätä et kuule Matt Fureyltä).

Eräässä artikkelissa, jota en tähän hätään löydä Thomas Kurtz ("Scientific Stretching"-mies) perusteli, että kehonpainolla tehtävät kyykkysarjat tulee tehdä nopeaan tahtiin jotta polvet eivät hommassa vaurioidu. Raudan kera vauhti on tietysti automaattisesti alhaisempi.

Kirjautunut ulos

#6 28.02.2007 12:13:47

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Mä luulen että on aika yksilöllistä kenelle ne sopii ja kenelle ei. Jos tuntuu kipua niin mun mielestä ei kannata tehdä. Naksumisen terveellisyydestä en osaa sanoa. Hindukyykky on kuitenkin vain yksi kyykkyvariaatio muiden joukossa, en ymmärrä mikse ne olisi enemmän tai vähemmän turvallisia kuin muut (siis jos tehdään hyvällä tekniikalla). Onko jotain perusteita turvallisuudelle/turvattomuudelle verrattuna muihin? Fureytä ei lasketa smile

Tuohon nopeuteen olisi kiva kuulla lisää perusteluja, ihan mielenkiinnosta. Mulla itsellä hindut toimii mutta ei nopeasti, silloin tulee helposti tehtyä huonolla tekniikalla.

Viimeksi muokattu marks (28.02.2007 13:18:20)

Kirjautunut ulos

#7 09.03.2007 01:10:09

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

Olen Tuukan kanssa ehdottomasti samaa mieltä, mutta kovana markkinamiehenä Fureyllä on ehkä hieman persoonalline tapa erittää asioita

Povien työntäminen eteen nopealla, rennolla teknikalla rikkoo polvet hyvinkin tehokkaasti.

Polvien työntäminen eteen "aktiivisesti vetämällä" + jännittämällä voimakkaasti "takareittä" ja polvea on turvallisempi tapa. Jännitys suojaa niveltä. Tällöin tempo on yleensä melko rauhallinen, mutta liikkeen voi tehdä nopeamminkin jos lihasjännityksen hallitsee. Vaikeus on se, että kovaan tempoon tarvitaan tiettyä rentoutta, joten jännitä - rentouta  rytmin löytäminen ei ole aivan mutkatonta.

Kyse on siis tekotavasta..... kaikki liikkeet eivät tietenkää sovi kaikille. Hindukyykyn voi korvata tavallisella kykyllä, joka rasittaa polvia huomatavasti vähemmän.

Jos polven kanssa on ongelmia ei kannata jäädä harmittelemaan täyskyykyn tehokkutta, puolikyykyt ja lyhyemmätkin toimivat loistavasti.

Kirjautunut ulos

#8 09.03.2007 08:57:44

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Kiitos vastauksista. Mitäs polvien naksunta merkkaa? Onko se varoitus jostain pahemmasta?

Kirjautunut ulos

#9 12.03.2007 16:34:43

jarppa75
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 27.12.2004

Mullakin naksumista esiintyy alussa mutta kun sata toistoo tulee täyteen ei naksu enää kuin keuhkot ja pää. Minulla ei liikkeeseen liity kipua mutta jos jollain liike sattuu niin ei kannata turhaan itseään särkeä. Teen sadan sarjan noin toisto per sekunti (ainakin alussa) sillä tuntuu siltä et mitä kauemmin aikaa tuhlaa sitä raskaammaks se käy...Noi Enamaitin 500-toiston sarjat ovat ikävä kyllä aika kaukana!

Kirjautunut ulos

#10 13.03.2007 18:42:06

Martti Nappari
Administrator

Polvien naksuminen ei ole nykytiedon mukaan vaarallista,... ellei siihen liity kipua. Ääni syntyy siitä,  että jännekalvot ja jänteet liikkuvat" luiskahdellen" syvemmissä ja korkeimissa kohdissa/ nivelpinolla+ luiden reunoissa) Aivan terveistä ja vahvoistakin nivelistä voi kuulua ääniä.  En tosin tiedä voiko kivuton naksuminen muttua kivuliaaksi pidemmällä aikavalillä....joku on jossa väittänytnäin että näin saattaisi olla, mutta omat kokemukseni ovat päinvastaisia. Polvien naksuminen on iän myötä vähentynyt  -lähes loppunut.

Kirjautunut ulos

#11 26.03.2007 00:44:47

Mr. Brightside
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 12.03.2006
Weppi-saitti

Loistavia kommentteja Martti! Allekirjoitan itse ainakin täysin, vaikken näistä asioista tiedä murto-osaakaan sinuun verrattuna! smile Sen verran piti vain lisätä, että tämän hetkisen tietämykseni mukaan nivelten naksuminen voi johtua monista erilaisista asioista, jotka näyttäytyvät hieman eri tavoilla. Mutta todellakin, kivuton naksuminen ei ole yleensä kovin vaarallista. Polvessa naksuminen voi johtua esimerkiksi "juoksijan polvi" -tyyppisestä ongelmasta jossa reiden peitinkalvo kiristää huomattavasti, ja aiheuttaa sääriluun luisen kyhmyn yli luiskahtaessaan naksahduksen. Tai kierukkaongelmista, joissa polven nivelkierukasta voi "repsottaa" pieni siivu joka taipuessaan polven mukana luiskahtaa jossain vaiheessa paikalleen ja aiheuttaa naksahduksen. Tahi sitten täysin irronnut kierukan palanen, ymsymsyms. Naksuminen yleensä kuitenkin liittyy tavalla tai toisella nivelen jonkinasteiseen yliliikkuvuuteen. Martin kuvailema naksuminen "Ääni syntyy siitä,  että jännekalvot ja jänteet liikkuvat" luiskahdellen" syvemmissä ja korkeimissa kohdissa/ nivelpinolla+ luiden reunoissa)- -" lienee merkki lievästä yliliikkuvuudesta joka sallii nivelen edellä kuvatun "luiskahtelun". Joten tässä valossa naksahtelu saattaisi pahentua ajan kanssa, mutta tähän vaikuttaa todella monet asiat. Mm. tässä tapauksessa se, että lievä kivuton naksahtelu polvien ja sitä tukevia lihasten harjoittelun yhteydessä saattaisi periaatteessa pahentua, mutta uskoisin sen väistyvän polvien vahvistumisen edessä, polven rakenteen stabiloituessa. Mutta kipua ei todella missään nimessä kannata sietää, se on Aina merkki jostain. Joopa, melko merkityksetön kirjoitushan tästä nyt näköjään loppujen viimeksi tuli, mutta pääosin halusin vain sanoa että hienoa nähdä että täältä palstalta löytyy oikeasti ihmisiä jotka tietävät mistä puhuvat! Toisin kuin allekirjoittanut... tongue

Viimeksi muokattu Mr. Brightside (26.03.2007 00:49:32)

Kirjautunut ulos

#12 02.09.2007 17:07:04

toms
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 01.09.2007

Minä kiinnostuin oman kehonpainolla treenauksesta muutamia kuukausia sitten. Sitä ennen olin kolistellut rautaa vuosikaudet. Jalkatreeninä tein lähinnä noita hindukyykkyjä jotain 1000-2000 kpl viikossa. Lisäksi lenkkeilin. Nyt kolme viikkoa sitten tein ensin maanantaina pari sataa hindukyykkyä, tunsin pientä kipua vasemmassa polvessa ja lopetin. Tiistaina kävin juoksemassa  n. 8km enkä tuntenut mitään kipua polvessa. Keskiviikko aamuna herätessä vasen polveni oli kuitenkin aivan romuna. Hädin tuskin pääsin vessanpöntöltä ylös.

Polvi on edelleen kipeä kyykkyyn mentäessä. Lääkärissä en ole jaksanut käydä vineemässä kun ajattelin että siinä on vaan joku pieni tulehdus ja kipu johtuu siitä. Olen koittanut lepuuttaa jalkaa ja hölkkäillyt vaan hyvin kevyesti lyhyitä matkoja. Hölkätessä kipua polvessa ei tunnu.

Epäilen vahvasti että hindukyykkyjä tehdessä olen saanut polveni jotenkin hajalle. Täytyy käydä kohta puoliin tutkituttamassa tuo jos ei tokene nopeaan.

Viimeksi muokattu toms (02.09.2007 17:41:23)

Kirjautunut ulos

#13 03.09.2007 17:45:22

Martti Nappari
Administrator

.Jos joku liikee tuntuu pahalta sitä ei tietenkään kannata tehdä. Voit kokeilla ihan tavallista kyykkytekniikkaa, vaikka 1/2 kyykkyjä aluksi, ja tunnustele miten kulkee. Pidä tempo rauhallisena....

Kirjautunut ulos

#14 12.09.2007 17:13:51

VanDamme
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 12.08.2007

Miks noita hindukyykkyyjä pitäs tehdä? Mitä niillä haetaan? Tuhansia hindukyykkyjä päivässä - ei voi käsittää hmm

Kestävyyttä varten on varmaan kymmeniä lajinomaisempia harjotteita, jos treenaa kamppailulajeja tai ihan mitä vaan.

Jos taas haluaa buustata aineenvaihduntaa laihdutusmielessä, niin eiks sillonkin olis tehokkaampi tehdä kyykky normitapaan niin että isot lihakset pakaroissa ja takareisissä tekee kunnolla työtä.

Kirjautunut ulos

#15 12.09.2007 20:54:22

toms
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 01.09.2007

Itse en treenaa mitään kamppailulajela enkä juuri mitään muutakaan varten, lähinnä omaksi ilokseni.

Miksi tehdä tuhansia hindukyykkyjä, en tiedä. Ajattelinpa kokeilla minkälaiset sävärit niistä saa kun muutamia artikkeleita niistä luin. Sen verran kyllä täytyy sanoa että näitä kyykkyjä tehdessä kuitenkin tein kovimmat jalkatreenini ikinä. Ja kyllä pakarat ja takareidetkin siinä töitä sai tehdä. Huomasin kyllä lihaskestävyyteni siinä paranneen ja ehkäpä se jopa mielenlujuutta opetti kun vääntää näitä useita satoja yhtä soittoa.

No joka tapauksessa polvet nyt tutkittu ja todettu tämä helvetin Kondromalasia eli rustopehmentymätauti eli suomeksi lumpioiden alla olevat rustot on aikojen saatossa jotenkin menneet ruvelle ja nyt hiertävät lumpioo. Ilmeisesti kohtuu yleinen vaiva paljon liikuntaa harrastaneilla.

Tohtori suositteli pitämään reiden lihakset kunnossa mutta kielsi kaikeinlaiset syväkyykyt ja suositteli juoksulenkkeilyn vaihtamista esim. pyöräilyyn tai luisteluun.

Näillä eväillä...

Kirjautunut ulos

Board footer