#1 09.01.2007 21:28:14

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Zone

Onko joku täällä perehtynyt enemmänkin Zone -ruokavalioon? Mikä on tiivistettynä homman idea? Tilasin Amazonista 1 sentillä(!) Barry Searsin kirjan aiheesta, Mastering the Zone, koska olin lukenut niin monesta paikasta suosituksia. En ole vilä kirjaa lukenut mutta laitan arvostelua kunhan saan luettua. Alla vielä Searsin haastattelu:

http://www.shareguide.com/Sears.html

Kirjautunut ulos

#2 10.01.2007 14:30:21

thepanu
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 17.05.2005

Re: Zone

Mä oon tuohon tyyliin pyrkinyt syömään. En tosin täysin Searsin oppien mukaan, laitoin vain kalorilaskurissa tavoitekalorisuhteet zonen mukaan ja menin sen mukana. Ei ainakaan mitään valittamista.

Crossfitissähän tuon nimeen vannotaan aika vahvasti ja sieltä foorumilta olen suurimman osan infostanikin imenyt. Crossfit Journal #21(muistaakseni) on hyvä tiivis tietopaketti Urheilijan Zone-ruokavaliosta.

Kirjautunut ulos

#3 10.01.2007 22:10:28

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Espoo
Rekisteröity: 20.09.2005
Weppi-saitti

Sullahan oli hyva painon pudotus menneillaan. Koetsa etta itse Zonella oli tekemista asian kanssa, vai tiputitko nimenomaan kalorit ja kaiken ylimaaraisen?

Millanen ruokapuoli sulla oli ennen Zonea? Oliko helppo paasta sisalle? Onko tota makroravinnejakaumaa vaikeaa noudattaa tai laskea paivittaisina rutiineina?

Kirjautunut ulos

#4 11.01.2007 00:09:02

thepanu
Rekisteröity käyttäjä

Itse asiassa yllätyin kuinka lähellä zonen arvoja söin jo valmiiksi. Eli ei ollut mitään ongelmia yleisellä tasolla saada suhteita kuntoon. Jotkut tietyt sapuskat sitten laittavat suhteet heittämään häränpyllyä, mikä pakottaa vähän vaivaamaan päätään, että saa paketin kuntoon. Eli ei ollut mitään ongelmia tiputtaa hiilarien osuutta. Itse asiassa, söin jopa ehkä hieman liikaa rasvaa kaloreilla mitattuna koska kookosamaitoa tulee käytettyä aika usein.

Itse asiassa, olen yllättynyt että vaikka en ole noin kuukauteen kirjannut syömisiäni niin paino ei ole käytännössä noussut. Siitä huolimatta, että liikkuminen on ollut huomattavasti vähäisempää.

Sen verran epäzonena söin, että treenipäivinä söin hieman enemmän, zonessa käsittääkseni syödään sama määrä jokaisena päivänä. Tuolla tavallahan vaje vaihtelee päivittäin kun itse pyrin tasaiseen vajeeseen.

Taino, asetin kalorilaskurissa kilotaivoitteen vuoden vaihteelle ja syötin aina aamuisin painon ja päivittäiset urheilut, laskuri sitten antoi sen mukaan tarvittavan vajeen ja kalorimäärän. Eli ihan tasaisella vajeella en loppuviimein mennytkään. koska paino ei tippunut teoreettisen vauhdin mukaan, hilasin tavoitepainoa pikkuhiljaa ylöspäin, että vaje ei olisi noussut liian korkeaksi.

Sears suosittelee 2 grammaa proteiinia  per tavoitekilo, tuon laskuopin mukaan oma kaloritarpeeni olisi jossain 1500kcal hujakoilla. Mikä on aika lailla kalorilaskurin antama kaloritavoite 500 kcalin vajeella vähennettynä.

Mutta jotta jotain vastaisinkin, kyllä, musta tuntui siltä, että zone-suhteista oli apua. Mutta enemmän ehkä siitä, että laski päivittäiset kalorit kunnolla, mitä en ollut koskaan aiemmin tehnyt.

Kirjautunut ulos

#5 11.01.2007 03:01:50

Matti Putkonen
Administrator
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 25.03.2004

thepanu kirjoitti:

Mutta enemmän ehkä siitä, että laski päivittäiset kalorit kunnolla, mitä en ollut koskaan aiemmin tehnyt.

Allekirjoitan 100%. Salaatinkastikkeella (50% oliiviöljyä) lotraaminen puolihuolimattomasti toi huolella löysiä liikakiloja joita nyt ollaan hoitamassa pois tarkemmalla ravinnon seuraamisella.

Kirjautunut ulos

#6 12.01.2007 21:32:20

marks
Rekisteröity käyttäjä

Tähän mennessä to Searsin kirja vaikuttaa todella hyvältä. Selkeästi ja havainnollisesti selitetty annosten koostamista ja sen perusteita. Vaikuttaa hyvältä ja tutustumisen arvoiselta "systeemiltä". Pidän varsinkin siitä ajatuksesta että kyseessä ei ole niinkään dieetti vaan selkeä tapa koostaa ateriansa pitkällä tähtäimellä. Huomasin saman kuin thepanu, olen syönyt aika lähelle tuota tapaa jo pidemmän aikaa.

Kirjautunut ulos

#7 15.01.2007 08:16:24

marks
Rekisteröity käyttäjä

EDIT: Itse asiassa kun luin kirjaa lisää ja vähän rehellisemmin mietin mitä tulee syötyä niin aterioissa olisi paljonkin parantamisen varaa. Varsinkin aamu- ja iltapaloilla tulee syötyä ihan liikaa hiilaria ja rasvaa, pitäisi keksiä jotain näppäriä vähärasvaisen proteiinin lähteitä niihin ja vähän villata osuuksia.

Vinkkejä? Muitakin kuin raejuusto? Ehkä vähän jotain proteiinijauhetta aamumyslin/puuron sekaan? Tänään laitoin kimpaleen kotijuustoa murojen sekaan, normaalien auringokukansiementen ja pellavansiementen lisäksi.

Kirjautunut ulos

#8 15.01.2007 12:34:03

thepanu
Rekisteröity käyttäjä

No rahka tulee ensimmäisenä mieleen. Itse pidin päivän viimeisenä "ateriana" jauhoista tehtyä juomaa jolla sai sitten suhteet viimekädessä kuntoon. Käytännössä kaseiinia jos protskut oli jääny vähemmälle sinä päivänä.

Kirjautunut ulos

#9 15.01.2007 12:52:09

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Marks, mitä olet syönyt aamua- ja iltapaloina? Toi liiallinen rasva pisti aprikoimaan, mitä se vois olla..
Mä söin yhdessä vaiheessa aamuisin kaurapuuroa johon oli lisätty protskujauhoa. Hyvää oli maun puolesta.

Kirjautunut ulos

#10 15.01.2007 13:36:03

marks
Rekisteröity käyttäjä

Arkiaamuisin tulee syötyä usein: mysliä, auringonkukansiemeniä ja pellavansiemeniä, ja sitten päälle ehkä banaani tai omena. Illalla melkein sama satsi mutta myslin tilalla puuroa ja siinä vielä seassa vähän öljystä väsättyä levitettä ja usein pakastemarjoja.

Rasvalla tarkoitin noita pähkinöitä ja siemeniä tms. Olen suhtautunut niihin tavallaan proteiininlähteinä, vaikka ei niissä niin hirveästi sitä ole ja siitäkin imeytyy vain pieni osa. Rasvaa siis tulee tarpeeksi esim. tuossa aamupalassa mutta siihen päälle pitäisi lisätä vielä joku proteiinikasa, niin pysyisin pidempään kylläisenä.

Joku jauhe voisi olla näppärä ainakin kiireisiin aamuihin, mitä suosittelette? Saisi olla halpa smile Onko väliä onko soija, hera tai kaseiini? Joskus käytin soijarouhettakin puuron seassa mutta siinäkin on suurin osa hiilihydraattia.

Rahka on tosiaan myös hyvä vaihtoehto, joskus sekoitin sitäkin puuroon smile

Kirjautunut ulos

#11 15.01.2007 15:30:12

Matti Putkonen
Administrator

Sen jälkeen kun satuilu on poistettu proteiinivalmisteista niin jomma menee näin:

- Heraproteiini kuuluu palautusjuomaan.
- Soijaproteiini vegaaneille.
- Kaseiini ja maitoproteiini-isolaatti kaikkialle muualle.

Kirjautunut ulos

#12 15.01.2007 16:04:33

thepanu
Rekisteröity käyttäjä

Kaseiinia olin ehdottmassa itsekkin. Se vain vaatii jonkun kätevän millä maustaa, koska maustamattomat pelkkänä ovat aika hirveitä.

Kirjautunut ulos

#13 15.01.2007 17:25:06

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Riihimäki
Rekisteröity: 30.06.2006
Weppi-saitti

Kaikista halvin yöproteiini mitä oon löytänyt löytyy american-tuotemerkistä (pro-slow). Alle 18e maustettuna.

Kirjautunut ulos

#14 15.01.2007 18:29:20

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Voisiko joku referoida nopeasti miten kaseiini eroaa maitoproteiinista?

Kirjautunut ulos

#15 15.01.2007 19:04:01

juzzaz
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.04.2006

maitoproteiini sisältää 20%heraa ja 80% kaseiinia

Kirjautunut ulos

#16 16.01.2007 07:32:47

Matti Putkonen
Administrator

peesu kirjoitti:

Kaikista halvin yöproteiini mitä oon löytänyt löytyy american-tuotemerkistä (pro-slow). Alle 18e maustettuna.

UFS:n kaseiini pieksee tuon joka suhteessa, esim

- hinta proteiinigrammalle: 0,022e vs 0,027e
- hiilihydraatti g per 100g: 0,2 vs 11
- rasva per 100g: 1g vs 7g
- ainesosat: puhdas kaseiini vs. hattivattisekoitus

Itse olen systemaattisesti välttänyt kaikkia proteiinisekoituksia. Niissä kyse on aina myyjän katteen parantamisesta tai satuilusta myyntipuheissa. Yleisintä on myydä tuote hifiheran tai kaseiinin ominaisuuksilla ja parantaa katetta tunkemalla sekaan tusinaheraa tai soijaproteiinia.

Suomen lainsäädännön mukaan kyseisten tuotteitten sisältö aikuisten oikesti voi olla:

UFS kaseiini:

- 100% kalsium kaseinaatti

American Pro-slow

- 65% Heraproteiinikonsentraatti
- 13% maitoproteiinia
- 12% maitojauhetta
- 5% stabilointiainetta
- 4,5 % aromia
- 0,5% sakariinia

Lisäravinteissa kannattaa aina olettaa pahinta, sekä määrien että laadun suhteen. Jos laadulla voidaan kehuskella on 100% varmaa että se myös mainitaan.

Kirjautunut ulos

#17 16.01.2007 08:24:52

marks
Rekisteröity käyttäjä

Kiitos vinkeistä. Luulen että kokeilen tuota UFS:n kaseiinia kunhan tilipäivä koittaa. Tänään testasin tunkea aamupalan sekaan kasan raejuustoa, ja sekin toimii ok mutta tuleehan tuo jauhe aika paljon halvemmaksi tai ainakin kätevämmäksi, jos kuvitellaan että siitä saa sen noin 30 annosta. Luulen että sekoittelen aamu- ja iltapalaan mitä kaapista löytyy ja välillä tuota. Laitan makuarvostelut sitten kun pääsen testaamaan.

Kirjautunut ulos

#18 17.01.2007 20:10:59

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Valiolta on tullut joku uus rahka/raejuusto välipala. Mausta ei mitään käsitystä kun vasta sen kaupasta bongasin (ostin muutaman testiin) mutta protskujakin tulee ihan kivasti 150g:n purkkiin 16.5g.
http://www.valio.fi/portal/page/portal/ … tuory=3016

Kirjautunut ulos

#19 17.01.2007 21:32:48

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Tota pitää kokeilla. Ihme kun ei ole aikaisemmin osunut silmiin kaupassa.. Hyvä kun mainostit.

Kirjautunut ulos

#20 18.01.2007 08:24:32

Matti Putkonen
Administrator

peesu kirjoitti:

Valiolta on tullut joku uus rahka/raejuusto välipala. Mausta ei mitään käsitystä kun vasta sen kaupasta bongasin (ostin muutaman testiin) mutta protskujakin tulee ihan kivasti 150g:n purkkiin 16.5g.
http://www.valio.fi/portal/page/portal/ … tuory=3016

Onkohan jopa ensimmäinen suomalainen elintravike muuten jossa makeutusaineena sukraloosi ? Pitää katsoa jos tuota löytyisi kaupasta.

Kirjautunut ulos

#21 18.01.2007 14:30:50

thepanu
Rekisteröity käyttäjä

Ostin myös muutaman kokeeksi. Maku on.. rahkaa ja raejuustoa smile Ja tietenkin maku, mikä tässä omassani on tuo punainen greippi. Otin myös omenaa, mutta se saa vielä odotella tuolla kaapissa.

Lähinnä tulee mieleen, että miksi tätä ei voisi tehdä itse.

Kirjautunut ulos

#22 18.01.2007 16:11:40

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Itse tehtynä ei olisi edes lisäaineita..
Mut pitää maistaa..

Kirjautunut ulos

#23 22.01.2007 15:29:56

thepanu
Rekisteröity käyttäjä

Joo, ei noi kaupan tekoiset kyllä ihmeellisiä olleet, eli ei eksy toistamiseen ostoskäyrryihin.

Sen muuten huomasin, että tavarasta tuli huomattavasti paremman makuista ku laitto sekaan kouranpohjallisen cashew-pähkinöitä ja manteleita.

Päätin sitten koittaa tehdä vastaavaa settiä itse. Sain mielestäni paremman makuista. 100 gramman hinnaksi tuli 38 senttiä seuraavilla ravintoarvoilla:
proteiini: 8,6 / 34,5%
hiilarit: 7,3 / 29,2%
rasva: 4 / 36,2 %
Kcal: 100

Prosenttiarvot ovat siis osuus kaloreista. Sekaisin kippoon meni, raejuustoa, pirkka rahkaa, omena, banaani, manteleita ja maitoa. Rasvan osuutta pystyy helposti pienentämään vähentämällä manteleiden osuutta, mutta omasta mielestäni tuovat mukavan lisän tuohon. Maitoa oli pakko laittaa, muuten olisi tullut liian kuivaa. Toki olisihan siihen voinut vettäkin laittaa mutta päädyin maitoon kuitenkin.

Tuossa maistui mielestäni vähemmän rahkan ominaismaku kuin valion valmistuotteessa joka on kuitenkin makeutettua.

Kirjautunut ulos

#24 25.01.2007 14:00:54

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Matti Putkonen kirjoitti:

peesu kirjoitti:

UFS:n kaseiini pieksee tuon joka suhteessa

Varmasti hyvä tuote mutta lisään tähän seuraavan UFS:n omilta sivuilta:
UFS:n oma tuotelinja, joka on myynnissä vain UFS -myymälöissä sekä verkkokaupassa.

Eli kaikki ei kuitenkaan asu kaupungeissa joissa liikkeet on joten posti on ainut toimitustapa ja siihen se tuotteen halpuus sitten loppuikin (postimaksu 9.5e).

Kirjautunut ulos

#25 25.01.2007 16:18:27

Matti Putkonen
Administrator

peesu kirjoitti:

Matti Putkonen kirjoitti:

peesu kirjoitti:

UFS:n kaseiini pieksee tuon joka suhteessa

Varmasti hyvä tuote mutta lisään tähän seuraavan UFS:n omilta sivuilta:
UFS:n oma tuotelinja, joka on myynnissä vain UFS -myymälöissä sekä verkkokaupassa.

Eli kaikki ei kuitenkaan asu kaupungeissa joissa liikkeet on joten posti on ainut toimitustapa ja siihen se tuotteen halpuus sitten loppuikin (postimaksu 9.5e).

Totta. jos tilaus on alle 60e ja sitä ei pääse helposti noutamaan niin postikulut tulee päälle. tosin sama on kaikissa tuotteissa vaikka jenkeistä tilaisi. Tosin tuo säilyy sen verran hyvin (ilmatiivis pakkaus) että yleensä olen ostanut isomman satsin kerralla. Käsittämätöntä tosin on ettei vastaavaa tuotetta ole Evolutionin valikoimissa mutta heraa taasen on vaikka millä sekoituksella.

Kirjautunut ulos

Board footer