Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Moro
Lähiomainen kiinnitti huomiota, kun saatan syödä aamulla tai illalla 4-5 keitettyä kananmunaa päivittäin. Kertoi, että meillä korkeakolesteroli sukurasite ja ehdotti testiä.
Kävin testissä missä kokonaiskolesteroli 5,7 mikä pitäisi olla ale 5 ja huonot rasvat 4 mikä pitäisi olla alle 3. Muut oli ok.
Mitä mieltä olette? Pidän kovaa treenamisesta levytangolla ja kahvakuulilla ja kananmunat mun mielestä "soturin heh" ruokaa. Ei rauta liiku pelkillä iduilla.
Kirjautunut ulos
Mä pidän itse kans kananmunista ja tuottaa tuskaa nepata ne keltuaiset veks mut joo. Jos enemmän kuin yhden syön päivässä niin ne muut on sitten ilman keltuaista.
Kirjautunut ulos
IMO pelkillä kolesteroliarvoilla ei tee mitään vaan sen profiilin on oltava tarkempi. Kolesterolin vaikutus sydäntauteihin on kohtuu heikolla pohjalla ja vielä heikommalla on ravinnon vaikutus siihen.
Pistä nämä arvot:
- Kokonaiskolesteroli (voi heittää mäkeen jos muut ovat kunnossa)
- LDL
- HDL
- LDL/HDL suhde (tärkeä)
- triglyseridit (tärkeä)
Hyvä kuuri kokonais profiilin parantamiseen ei ole kovin monimutkainen:
- kalaöljy 1 ruokalusikallinen päivässä
- manteleita 50-100g
- vaihda munat omega muniin
- katkarapuja 100-200g päivittäin
- parsakaalia 200-500g päivittäin
Kokeile tuota 6 viikon ajan ja uudestaan testeihin. Ja vahvin parantaja on liikunta.
Kirjautunut ulos
Joo liikuntaa vois lisätä; kävelyä (+100kg/190cm) ja pitkää sarjaa kuulilla..
Mut mistä protskua aamuin illoin, jos ei jauhoja haluu/jaksa heittää? Kananmunat ollut käteviä.
Onks se kalaöljy sama, kun ne kapselit?
Mä en näistä ruoka asioista hirveesti ymmärrä. Periaatteena on vain ollut syödä reilusti ja monipuolisesti. Täytyy kai tähänkin alkaa perehtyä, jos meinaa pysyä terveenä, kun ikääkin jo 38v.
Osaatteko näiden tietojen perusteella sanoa mitään:
fs-Kol 5,7
fs-Kol-HDl 1,13
fs-Kol/HDL 5,0
fs-Kol-LDL 4,0
fs-Trigly 1,16
Kiitos
Kirjautunut ulos
Raejuusto, rahka, kala, kana, nauta. Onhan noita. Noista olen ainakin itse saanut kaiken, jauhoja tulee nautittua pääosin vain treenin jälkeen.
Kirjautunut ulos
Olli kirjoitti:
Joo liikuntaa vois lisätä; kävelyä (+100kg/190cm) ja pitkää sarjaa kuulilla..
Mut mistä protskua aamuin illoin, jos ei jauhoja haluu/jaksa heittää? Kananmunat ollut käteviä.
Onks se kalaöljy sama, kun ne kapselit?
Mä en näistä ruoka asioista hirveesti ymmärrä. Periaatteena on vain ollut syödä reilusti ja monipuolisesti. Täytyy kai tähänkin alkaa perehtyä, jos meinaa pysyä terveenä, kun ikääkin jo 38v.
Osaatteko näiden tietojen perusteella sanoa mitään:
fs-Kol 5,7
fs-Kol-HDl 1,13
fs-Kol/HDL 5,0
fs-Kol-LDL 4,0
fs-Trigly 1,16
Kiitos
Varoitus ! Nettitohtorointia luvassa.
Kokonaiskolesterolista korkeahko mutta en ottaisi siitä kuitenkaan paineita. Triglyseridit OK. Pahin tuossa näyttäisi olevan LDL/HDL suhde.
Muuta pikkuhiljaa ruokailutottumuksia suosimaan proteiinia, rasvaa ja vähähiilihydraattisia vihanneksia ja marjoja. Ja tietysti liikuntaa lisää.
Kalaöljy on aina jees. Itse en ole oikein koskaan innostunut noista kapseleista vaan otan suoraan pullosta 10-20g päivittäin.
Kirjautunut ulos
Maailmalta on parikin (valtavirta)tutkimusta, joissa on todettu, että kananmunan kolesteroli ei vaikuta niitä syövän ihmisen veren kolesterolitasoon. Kananmunan kolesteroli on rakenteeltaan sellaista, että se ei "tartu".
Tiettyjen muiden ravintoaineiden vaikutus kolesteroliin on sinänsä liki kiistattomasti osoitettu vaikka toisinajattelijoita löytyy niinkuin kaikissa ravitsemukseen ja treeniin liittyvissä kysymyksissä. Tyyliin: koehenkilöt lukitaan sairaalaosastolle jossa he eivät voi tehdä mitään kontrolloimatonta kolesteroliinsa vaikuttavaa (syödä, juoda, röökata), ja kun heille syötetään tyydyttyneitä rasvoja, heidän kolesteriarvonsa nousevat.
Kirjautunut ulos
Kävin testissä ja laskusuunnassa näyttäisi tulokset olevan:
fs-Kol 5,7 -> 5,3
fs-Kol-HDl 1,13 -> 1,13
fs-Kol/HDL 5,0
fs-Kol-LDL 4,0 -> 3,8
fs-Trigly 1,16 -> 0,89
Nyt ohjelmassa kahvakuulalla heilautuksia aikasarjoina 3-4xvkossa, joten litkut pysyy liikkeellä ja kolestorolin laskusuunta jatkuu.
Nettitohtorien kommentteja asiaan kaipaan!
Kirjautunut ulos
Olli kirjoitti:
Kävin testissä ja laskusuunnassa näyttäisi tulokset olevan:
fs-Kol 5,7 -> 5,3
fs-Kol-HDl 1,13 -> 1,13
fs-Kol/HDL 5,0 - > 4,7 !
fs-Kol-LDL 4,0 -> 3,8
fs-Trigly 1,16 -> 0,89
Nyt ohjelmassa kahvakuulalla heilautuksia aikasarjoina 3-4xvkossa, joten litkut pysyy liikkeellä ja kolestorolin laskusuunta jatkuu.
Nettitohtorien kommentteja asiaan kaipaan!
Kirjautunut ulos
Laitanpa tähän samaan ketjuun omat arvoni, nyt kun tuli ekaa kertaa tuokin mitattua.
fs-Kol 4,8
fs-Kol-HDL 0,98
fs-Kol-LDL 3,1
fs-Trigly 1,5
Mitäs tämä nyt tarkoittaa käytännössä? Ilmeisesti periaatteessa ihan okei vaikka hyvää vois olla karvan verran enemmän ja huonoa karvan verran vähemmän.
Kirjautunut ulos
Kirjautunut ulos
Mä jostain ymmärsin, etttä tuossa veteraaniurheilijan jutussa olis jotain häikkää tai väärinymmärrystä koskien ainaskin rasvan kulkeutumista elimistössä suhteessa mitä kirjassa esitettiin. Oliskohan ollut karppausfoorumi ja Pappa joka asiaan raegoi.
Kirjautunut ulos