#1 22.04.2006 17:35:40

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Espoo
Rekisteröity: 20.09.2005
Weppi-saitti

Olkapää-ongelmia.

Tuliin treeneissä heittotilanteessa takaolkapää edellä mattoon, ja siitä kuului selkeä ja kova nirskahdus, kuulosti kuin jotkin nesteet olis äännelleet. Nyt kättä liikuteltaessa olkapäässä vihloo, eri asentoihin vietäessä vihlasee eri paikoissa. Pystyn kuitenkin liikuttamaan kättä hyvin, kokonaisen ympyrän tekeminen kädellä kuitenkin vihlasee sen verran etten sitä viitsi tehdä. Muuten ei satu normaalissä elämässä.

Eli siis sattuu eri asennoissa eri kohtiin, vihloen.

Pitää varmaan painitreenit jättää vähäksi aikaa vai? Onko neuvoja?

Kirjautunut ulos

#2 23.04.2006 13:16:41

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Re: Olkapää-ongelmia.

Semmonen juttu vielä, tyhmää edes kysyä, mutta tota olkapäätä ei varmaan kannata rasittaa millään tavalla kunnes on täysin parantunut? Ei varmaan kannata edes punnerruksia tehdä?

Ja toinen juttu, voin varmaan muuten treenata niin kauan kun en käytä olkapäätä mihinkään? Eli totaalilepo ei varmaan ole pakollista?

Auttakaa..

Kirjautunut ulos

#3 23.04.2006 14:03:21

Mr. Brightside
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 12.03.2006
Weppi-saitti

Jeps, no olen väärä ihminen neuvomaan kun en ole urheiluvammoihin mitenkään erikoistunut, mutta kun täällä nyt näyttää olevan hiljaista niin heitänpä jotain lonkalta. Äkkiseltään kuulostaisi olkanivelen limapussin tulehdukselta, voin olla tosin täysin hakoteillä (Girevikin syväluotaavaa vastausta odottaessa smile). Ensimmäinen mitä taas pitäisi tehdä niin näyttää sitä jollekin joka asiasta ymmärtää, eli tuki-ja liikuntaelimistöön perehtyneelle asiantuntijalle. Lepo ja kylmäpussien käyttäminen hoitona tuskin kovin paljon vikaan menee. Hyvin hoidettuna menee varmaan ohi alta muutamassa viikossa, mutta edellyttäen tosiaan että sen diagnosoi joku oikeasti ja antaa hoito-ohjeet. En itse näe estettä muulle treenaamiselle, kunhan tätä kipeytynyttä olkapäätä ei rasiteta, enkä myöskään suosittele sen lähellä olevien lihasten harjoittelua, koska ne lisäävät aineenvaihduntaa alueella, joka ei tee hyvää tulehdukselle (olettaen että siellä sellainen on). Hakuammunnaksi menee, mutta siinä nyt jotain vähästä tietämyksestäni... smile 

Kirjautunut ulos

#4 23.04.2006 15:15:47

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

kiitos vastauksesta.

Mä en ole ikinä oppinut käymään lääkäreillä, olen aina antanut ajan parantaa vammat, joten taitaa tässäkin tapauksessa käydä niin.
Jostain syystä mä olen jopa valmis hyväksymään sen tosiasian etten pääse treeneihin vähään aikaan mutta toi kaks viikkoa tuntu kyllä tosi pahalta..
Treenaan sitten täysin voimin muita juttuja..harmi vaan etten voi tehdä mitään mihin liittyy käsien käyttö.

Kirjautunut ulos

#5 23.04.2006 18:46:02

girevik
Moderator
Rekisteröity: 28.12.2005
Weppi-saitti

Älä Brightside yhtään vähättele omaa tietämystäsi. Järkipuhettahan tuo oli. Voi kyllä olla että olkapäästä on vähän revennyt/venyttynyt/saanut siipeensä muutkin rakenteet kuin limapussi.

En ala "syväluotaamaan", käy nyt hyvä mies näyttämässä sitä olkapäätäsi asiantuntijalla. En halua masentaa, mutta olkapäävammat on kaikkein viheliäisimpiä vammoja, jotka ei välttämättä pelkällä levolla helpota. Mun oma käsi kenkkuilee edelleen...täytyy itsekin kohta mennä valittamaan asiasta enemmän ja suuremmalla hartaudella.

Tietty voit tehdä kaikkea, mutta sitä olkapäätä ei kannata rasittaa ennen kuin saat ihan täsmätiedon siitä, mikä siellä on vikana.

Älä masennu, nuoret miehet tulee aina entistä kovempina takaisin taukojen jälkeen, kun  into on taas kovimmillaan. Eihän mikään estä sua heiluttelemasta kuulaa toisella kädellä. Ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin. Hermostollisen siirtovaikutuksen ansiosta käyttämättömässä kädessäkin pysyy voima paremmin tallella verrattuna siihen, ettet tekisi kunnossa olevalla kädelläkään yhtään mitään. Tsemppiä.

Kirjautunut ulos

#6 23.04.2006 20:07:01

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Hmmm...Kattelin netistä noita urheilulääkäreitä, ja niitä on niin hankalasti saatavilla mun kulmilta katsottuna, että pitäis ihan miettiä missä välissä ehtisin sellasen luo mennä, kun aikataulut on muutenkin hankalat töiden takia yms.

Mutta mitä lääkäri sitten konkreettisesti voisi tehdä? Määrätä lepoa? Määrätä jotain tiettyä lääkettä? Mihin? Mahdolliseen tulehdukseen tms.? Eikö sellaiseen käy buranakin kuurinomaisesti (esimerkiksi)? Miksi olkapää ei paranisi levolla ajan kanssa?

Noi on ne peruskysymykset mitä kysyn jos tuntuu että pitäisi mennä lääkärille.. wink 

Kirjautunut ulos

#7 23.04.2006 20:41:14

Mr. Brightside
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 12.03.2006
Weppi-saitti

Niinkun taisin jo jossain aikaisemmin sanoa, niin itse en oikein luota tuki- ja liikuntaelimistön asioissa tavallisiin lääkäreihin, jos lääkärille menet niin mieluusti sitten juurikin urheilulääkärille tahi fysiatrian erikoislääkärille. Mutta itse suosin fysioterapeutteja, omt fyssareita, osteopaatteja yms. tuki- ja liikuntaelimistöön erikoistuneita asiantuntijoita näissä vaivoissa. Lääkäreillä on tosiaan se paha tapa nykyään etteivät usein "tee" mitään, vaan määräävät lepoa ja buranaa. Eipä sillä, joissain tapauksissa se voi olla täsmälleen oikea lääke, mutta kun sitä määrätään nykyään vaikka menisit pää kainalossa vastaanotolle, niin hieman on oma usko horjunut tuota julkisen puolen terveydenhuoltoa kohtaan. Fyssarit ja muut (mielellään urheiluvammoihin jollain tasolla erikoistuneet) voivat sen sijaan oikeasti hoitaa näitä vaivoja, tai jos ei mitään konkreettista hoitoa ko. vaivaan ole, niin ohjaavat tarvittavat kuntouttavat harjoitteet ym. hoito-ohjeet. Luultavasti olkapää saattaa hyvinkin parantua ajan kanssa, mutta kun ei tiedä mitä siellä on vaurioitunut, niin voi hyvin olla että se parantuu "väärin" jollei sen parantumista ohjata hieman. Eli kannattaa pelata varman päälle jos haluat välttää mahdolliset ongelmat jälkeenpäin ja nopeuttaa treeneihin paluuta! 

Kirjautunut ulos

#8 23.04.2006 21:04:14

girevik
Moderator
Weppi-saitti

Samoilla linjoilla ollaan.

Kirjautunut ulos

#9 23.04.2006 23:14:42

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Okei toihan oli ihan järkevän kuuloista..

Ongelma on just aikataulut. Ajattelin kattoa vähän miten kehittyy, jos on vielä parin päivän-viikon jälkeen samassa tilanteessa, varaan ajan.

Jos nyt analysoin vammaani enemmän, sanoisin että ongelma on lihaksissa. Mikä ei tunnu niin vakavalta kun mietin miten muuten olkapää voisi olla hajalla. Missään jänteissä tai nivelissä tms. se ei tunnu. Mutta katotaan.

Kirjautunut ulos

#10 24.04.2006 19:35:41

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Tänään, eli päivää myöhemmin, olkapää voi jo paljon paremmin.
Ei tainnut olla vakavaa..Huh
Kiitos kuitenkin neuvoista.

Tietenkin jos olen väärässä, ja koko käsi joudutaan amputoimaan, lupaan myöntää täällä virheeni.

Kirjautunut ulos

#11 26.04.2006 17:15:07

girevik
Moderator
Weppi-saitti

En tosiaankaan toivo, että olisit siinä väärässä. Hyvä jos selvisit säikähdyksellä.

Kirjautunut ulos

#12 26.04.2006 17:54:21

veke
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 01.08.2005

Mr. Brightside,Apr 23 2006, 08:41 PM kirjoitti:

Lääkäreillä on tosiaan se paha tapa nykyään etteivät usein "tee" mitään, vaan määräävät lepoa ja buranaa. Eipä sillä, joissain tapauksissa se voi olla täsmälleen oikea lääke, mutta kun sitä määrätään nykyään vaikka menisit pää kainalossa vastaanotolle, niin hieman on oma usko horjunut tuota julkisen puolen terveydenhuoltoa kohtaan.

Lääkärit on tutkinut että 90% prosenttia esimerkiksi selkävaivoista paranee itsestään parissa viikossa. Sen takia toi lepo+burana -hoito on mun mielestä järkevää yhteiskunnan varojen käyttöä, sen sijaan että pistettäis jokainen valittaja kalliisiin kuntoutuksiin ja tutkimuksiin.

Ei siis kannata turhautua, vaan toimia vaikka näin. Vamman tai vaivan ilmaantuessa menee lääkäriin. Syö sen määräämiä lääkkeitä pari viikkoa. Jos vaiva ei parane, menee uudelleen samalle lääkärille. Nyt se todennäköisesti ohjaa jatkotutkimuksiin tai fyssarille. Näin sen homman pitäis toimia. Toi parin viikon odottelu ei oo pahasta, koska jos vamma-alueella on akuutti tulehdus niin ei sitä voi kuitenkaan jumpata tai leikata.

Kirjautunut ulos

#13 26.04.2006 17:56:02

girevik
Moderator
Weppi-saitti

Asiaa.

Kirjautunut ulos

#14 07.08.2006 17:25:29

kickboxer
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.07.2005

Minulta kipeytyivät kummatkin olkapäät joskus huhtikuun tienoilla, eikä kipu ole vieläkään kadonnut. Vihlovaa kipua tuntuu jos teen jonkinlaista punnerrusliikettä ja joskus myös leuanvetoa myötäotteella tehtäessä. Häijyä tekee myös joskus raksalla tavaroita kantaessa.

En oikein osaa sanoa mistä vaiva sai alkunsa, mutta epäilen että olkapäät menivät ylikuntoon kevään aikana kun treenasin aika rajusti. Toinen syy voi olla, että olen vahingossa venyttänyt niveltä (kipu tuntuu mielestäni nivelessä) tehdessäni Pavelin Relax Into Stretch-kirjan ``the overhead reach`` nimistä venytystä.

Olisi hienoa jos joku fiksumpi täällä voisi neuvoa mitä minun pitäisi tehdä. Menenkö lääkäriin vai pitäisikö käsiä vain kuntouttaa kevyillä painoilla vai jotain muuta. Kaikki kipua aiheuttavat liikkeet olen jättänyt tekemättä kesän ajaksi, mutta ei se ole pahemmin hyödyttänyt. Ei näillä tiedoilla tietenkään paljoa voi neuvoa, mutta olen kiitollinen kaikesta avusta. 

Kirjautunut ulos

#15 07.09.2006 14:17:29

Simo
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 07.09.2006

kickboxer,Aug 7 2006, 05:25 PM kirjoitti:

Minulta kipeytyivät kummatkin olkapäät joskus huhtikuun tienoilla, eikä kipu ole vieläkään kadonnut. Vihlovaa kipua tuntuu jos teen jonkinlaista punnerrusliikettä ja joskus myös leuanvetoa myötäotteella tehtäessä. Häijyä tekee myös joskus raksalla tavaroita kantaessa.

En oikein osaa sanoa mistä vaiva sai alkunsa, mutta epäilen että olkapäät menivät ylikuntoon kevään aikana kun treenasin aika rajusti. Toinen syy voi olla, että olen vahingossa venyttänyt niveltä (kipu tuntuu mielestäni nivelessä) tehdessäni Pavelin Relax Into Stretch-kirjan ``the overhead reach`` nimistä venytystä.

Olisi hienoa jos joku fiksumpi täällä voisi neuvoa mitä minun pitäisi tehdä. Menenkö lääkäriin vai pitäisikö käsiä vain kuntouttaa kevyillä painoilla vai jotain muuta. Kaikki kipua aiheuttavat liikkeet olen jättänyt tekemättä kesän ajaksi, mutta ei se ole pahemmin hyödyttänyt. Ei näillä tiedoilla tietenkään paljoa voi neuvoa, mutta olen kiitollinen kaikesta avusta.

Yleensä moneen vaivaa auttaa juuri Veken mainitsema lepo+ särkylääkkeet.
Jos vaiva kuitenkin uusiutuu voi kyseessä olla myös jokin toiminnallinen vika/ nostoissa käytetyt väärät teknikat. Eli liikkeitä kanattaisi analysoida asintuntija avustuksella. Hemmetin hyvä kiropraktikko tai fysiatri vois olla avuksi.

Sitten noista Relax Into Stretch - jutuista se verran että vaikka kevyt "retkuttelu" on ok, se kirjan meininki on kyllä haitallista nivelille. Sanoo sen järkikin, ettei siitä hyvää seuraa jos tekee löysiä "retkutuksia" kovalla voimalla. Opin leirillä paljon paremman tavan, joka on vahvistanut niveliä. Olen tehnyt niitä maaliskun leiri jälkeen 3-5x viikkoa. Alussa tuli lihaksetkin tosi kipeäksi. Sittemmin lihaskipu on hävinnyt ja nyt on jotenkin jämäkämpi tunne joka nivelessä+ loukkaantumisia ei juurikaan ole ollut ( no niska meni kerran )

Kirjautunut ulos

#16 07.09.2006 15:14:02

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Meinaatko niitä Super Jointsin käsienpyörittelyä tolla retkutuksella? Eikö niissä ollutkin idea ettei käsiä (tai mitä vaan) pyöritellä kädet rentoina kovaa vauhtia, vaan nimenomaan kädet tiukkoina.

Eli ei löysiä retkutuksia kovalla voimalla...Jos oikein ymmärsin.

Kirjautunut ulos

#17 07.09.2006 15:18:33

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Joo, Super Joints oli just sitä samaa mitä Martin leirilläkin mutta hitaammalla temmolla ja hieman eri liikkeillä, eli hallittuja liikkeitä koko nivelen liikeradalla. Nivelrikkoisena oma kokemus on että noi hallitut liikkeet tekee tosi hyvää nivelille. En tiedä miten tempo vaikuttaa, mutta ainakin tosi hyvä tapa ottaa lämpöä ne leirin liikkeet ovat.

Kirjautunut ulos

#18 07.09.2006 15:30:59

juzzaz
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.04.2006

Niin vai tarkoitettiinko tässä Simon retkuttelulla sitä kun lihas rentoutetaan jännityksestä ja samalla lisätään venytystä. Oiken tehtynä en näe tuossä mitään kummallista tahi vaarallista. Toki kaiken venyttelyn voi tahdä väärin.

Tämä niveljuttu on kyllä tosiaan jees siis  juuri Napparin. Tosin en minä siinäkään mitään ristiriitaa näe Pavelin juttuun. Oon ottanut niitä Pavelin liikkeitä ja tehnyt ne niinkuin Nappari opasti ja hyvin toimii.

Kirjautunut ulos

#19 07.09.2006 15:49:39

Simo
Rekisteröity käyttäjä

marks,Sep 7 2006, 03:18 PM kirjoitti:

Joo, Super Joints oli just sitä samaa mitä Martin leirilläkin mutta hitaammalla temmolla ja hieman eri liikkeillä, eli hallittuja liikkeitä koko nivelen liikeradalla. Nivelrikkoisena oma kokemus on että noi hallitut liikkeet tekee tosi hyvää nivelille. En tiedä miten tempo vaikuttaa, mutta ainakin tosi hyvä tapa ottaa lämpöä ne leirin liikkeet ovat.

Mun mielestä ero on kuitenkin sinä että lerillä korostettiin nimenomaan hallittua liikettä ja lihasten voimaa. VOIMAA LIIKESSÄ ja siinä on juuri se merkittävä ero.

Katselin Pavelin vidosta jalan heitoja sun muuta ja liikkeet näyttivät hyvin löysiltä verratuna siihen tapaa mitä Nappari leirillä korosti . Sitten on vielä se vauhti ja liikeen hallinta vauhissa jotka tekevät mielestäni eron.

Retkuttelulla tarkoitan just sitä löysää tapaa....  Tätä samaa termiä käytettiin, ainaki siihen aikaan kun vielä juoksin 400m, käseien ja jalojen renoista heiluteluista / ravistelista.  Joo, kyse oli kylläkin rentoutuksesta ...eli vähän eri jutusta. 

Kirjautunut ulos

#20 07.09.2006 16:07:48

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Ah, joo, musta tuntuu että monissa paikoissa (kuten meilläkin thaikussa ennen) pyöriteltiin käsiä rivakasti rentoina. Eli just toisin kuin SJ:ssa, jossa, Simon sanoin korostettiin hallittua liikettä ja lihasten voimaa käsien ja muiden pyörittelyssä, eikä suinkaan rentona vispausta.

Mutta niissä jalkojen heittelyssä tais olla kyse dynaamisesta venyttelystä, eli ihan eria asiasta kuin edellä mainitusta käsien pyörittelystä, joka viittasi enemmänkin nivelten öljyämiseen.

Kirjautunut ulos

#21 07.09.2006 18:13:23

kickboxer
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.07.2005

Kyseessä ei ole käsien pyörittely, vaan liike jossa ollaan polvillaan maassa ja laitetaan kädet vaakatasoon jonkin korotetun tason päälle ja painetaan siitä alaspäin (vaikea selittää).  Tällä hetkellä uskon että kyseessä on jonkinainen tulehdus. Tekniikassa ei pitäisi olla mitään vikaa. Tuli vaan keväällä treenattua aivan liikaa olkapäitä (varsinkin thai-nyrkkeilytreeneissä). Huomenna on aika fysioterapeutille, saa nähdä mikä on tuomio.

Nyt olen lopettanut thainyrkkeilyn ja keskityn täysin kahvakuulatreeneihin. En vain osaa keskittyä kahteen asiaan kerralla. Osaan tehdä vain yhtä asiaa kerralla täysillä, joten hyvä näin.

Kirjautunut ulos

#22 08.09.2006 11:36:21

Simo
Rekisteröity käyttäjä

Wunder,Sep 7 2006, 04:07 PM kirjoitti:

Ah, joo, musta tuntuu että monissa paikoissa (kuten meilläkin thaikussa ennen) pyöriteltiin käsiä rivakasti rentoina. Eli just toisin kuin SJ:ssa, jossa, Simon sanoin korostettiin hallittua liikettä ja lihasten voimaa käsien ja muiden pyörittelyssä, eikä suinkaan rentona vispausta.

Mutta niissä jalkojen heittelyssä tais olla kyse dynaamisesta venyttelystä, eli ihan eria asiasta kuin edellä mainitusta käsien pyörittelystä, joka viittasi enemmänkin nivelten öljyämiseen.

Samaa periaatetta noudattaen pitäisi treenata kaikki nivelet. Lähinnä halusin vaan korostaan niitä eroja vauhdi ja liikeen hallinan suhteen  joista Martti siellä leirillä puhui, ja mitä siinä SJ:ssä jäin mielestäni juuri kaipaamaan.
Näillä on nimittäin käytännössä eroa. En ole pilkun viilaaja, mutta tässä on mielestäni kyse koko idean ytimestä, jossa SJ jää mielestäni jotenkin puolitiehen. Eli juuri näin tehtynä tästäkin treenistä saa mieletömän hyvän aerobise treenin, kaiken muun ohella.

Kirjautunut ulos

#23 08.09.2006 12:42:42

juzzaz
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.04.2006

Täytyy häpeissään myöntää, että en oo ees super jointsia läpi lukenut, vaikka kirjan omistankin roll . Oon vaan katellu niitä liikkeitä muistutukseksi ja tehnyt ne juuri sillätapaa kuten Simokin on hyväksi maininnut. 

Kirjautunut ulos

#24 08.09.2006 13:15:36

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

SJ:stä:

""Amosov’s aggressive technique may be too radical for many comrades. A more
conservative approach to mobility training is to make slow circles with your joints,
starting with small amplitude and working up to the joint's max range. That is the
Super Joints prescription for all the exercises laid out in this book.

"Do not bounce, especially when it concerns your spine; control your movements."

"Slowly turn your head to the left, then right. Gradually build up the range of
motion ."

Mä olen aina tulkinnut tuon kirjan ohjeet niin että tehdään kontrolloidusti kaikki liikkeet, pikkuhiljaa liikerataa laajentaen. En näe mitään ristiriitaa leirillä opittuun.

Mullakin on tuosta kickboxerin mainitsemasta venytyksestä joskus tullut olkapää kipeäksi, mutta siihen auttoi oteleveyden vaihtaminen, kyynärpäiden suorana pitäminen ja olkapäiden pitäminen alhaalla ja takana. Tietty jos on joku tulehdus niin asennon säätö tuskin auttaa...

Kirjautunut ulos

#25 08.09.2006 13:52:26

girevik
Moderator
Weppi-saitti

No eihän tuossa minunkaan mielestäni mitään ristiriitaa ole. Super Jointsissa on aivan hyvät ohjeet.

Se on tuossa mainitussa liikkeessä todellakin opeteltava vetämään olkavartta nivelkuoppaansa kohti ja pidettävä kädet aika leveällä, muuten ärsyttää vain rotator cuffia ja seuraukset ovat juuri kuvatun laiset.

Kirjautunut ulos

Board footer