Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Kun ei oikein selkä (huono tekniikkakin?) tykkää isoilla painoilla takakyykyn tekemisestä,
niin olisi hauska tietää liikkeen suhteellisuutta voimassa yhden jalan kyykkyyn.
Omalla painolla (83kg) menee puhtaasti ainakin 5 pistoolia.
Vastaako tämä "raassa voimassa" viittä toistoa 83 kilolla takakyykkyjä??
Toiminnallisuutta ei tietenkään voi verrata, puhun vain "raasta voimasta".
Lähinnä siis maksimin arviointia voimannostokyykyssä kun ei uskalla kokeilla levytangolla.
Mielestäni pitkät sarjat takakyykyssä eivät anna todellista kuvaa 1 toiston maksimista.
(Teen siis vain pitkiä sarjoja pienillä painoilla levytangolla).
Ei sillä, että takakyykkytulos olisi tärkein, mutta lähinnä voimatasapainoani olen miettinyt ala- ja yläkropan osalta, eli onko jalat paljon heikommat suhteessa ja takakyykkytulosta verrataan usein vaikkapa penkkitulokseen..Mielipiteitä?
Voimatasapainosta kerron sen verran vielä, että leukoja menee 5x5 10 kg lisäpainolla ja penkkimaksimi luokkaa 100kg, maastavetomaksimia en ole kokeillut.
Käsilläseisontapunnerruksia menee täristen 3x1 hieman vajaalla liikeradalla...liike tosin vasta muutama viikko arsenaalissa:)
Viimeksi muokattu juji82 (04.07.2008 17:12:49)
Kirjautunut ulos
Pistoolin ja levytangolla tehtävän kyykyn tuloksia on mahdotonta verrata toisiinsa suoraan, oon usein törmänny hyvinkin suuriin kyykkytuloksiin kykeneviin voimanostajiin jotka eivät saa tehtyä yhtäkään pistoolia vaikkei voimassa puutu, päinvastoin.Liikkuvuuskin on usein teoriassa riittävän hyvä mutta tuo suoritustapa vain on niin erilainen.Toiminnallisuutta ei mun mielestäni oikein voi ohittaa siis vertailussa koska hermotus ja siten lihasten ohjaus: pistoolin lasku(="jarruvaihe") ja nousu("kiihdytysvaihe")osissa siirtää liikkeen suorituksen painotusta eri lailla kuin ns. takakyykky.Jos kokeillet esim tehdä ilman lisäpainoa takakyykkyä ja vastaavasti pistoolia niin hitaasti kuin se omat taitosi ja voimatasosi huomioiden !Tekniikan hajoamatta! on mahdollista ja pyrit erottelemaan liikkeiden eri vaiheita tunnustelemalla kropan antamaa palautetta niin tod näk. huomaat että pistoolissa liikkeen huomattavasti reilummin taakseistuttava vartalonkäyttö eroaa dramaattisesti takakyykystä, paas tunnustellen samalla mitä lihaksia käytät asennon ylläpitämisessä ja mitä joudut jännittämään ja mitä vastaavasti rentouttamaan jotta pääset liikettä jatkamaan.Kyykkyjä ajatellen kaikkein oleellisin pointti mitä kaikki valmentajat korostavat aina on että alaslaskeuduttaessa lantio liikkuu aina ensin, sitten vasta ketjun muut osat.Muutoin selän kuormitus taatusti vinoutunutta plaatua :-) vai mitäs mieltä olet?
Kirjautunut ulos
Joo totta puhut vaikea verrata, vaikka haluaisikin...
(Kysyessäni pohdinkin samalla myös omaa voimatasapainoa, pistoolien sisällyttäminen ohjelmaan on kyllä heti auttanut, sen huomaa esim. painiessa tai juoksuspurteissa!)
Ongelmana mulla oli (kun tein liian isoilla painoilla/huonommalla tekniikalla)
takakyykyssä ajoittain kyykyn "eteenpäin kaatuminen",
jolloin tasapaino ei oikein pysy kuosissa.
Etureidet jaksoivat työntää painot ylös, mutta selkä joutuu silloin liian kovalle rasitukselle.
Päättelin ongelmaksi heikohkot vartalon ojentajalihakset(alaselkä/takareidet) ja tietysti tekniikankin, niitä olen nyt ruennutkin erikseen treenaamaan, mm. hyvää huomenta liikkeellä.
Myös tekniikkaan olen panostanut, teen pienillä painoilla ja olen alkanut nostamaan sarjapainoja varovasti pelkästä tangosta ylöspäin, nyt teen 60 kilolla 10 sarjoja lyhyillä palautuksilla, vaikka tuntuisi että voimaa olisi isompiinkin kyykkypainoihin.
Selkä on kestänyt hyvin ja tekniikka paranee koko ajan, pitää vain muistaa keskittyä joka toistossa.Pistooleilla olen sitten tehnyt maksimivoimaharjoitteet, esim 4x3 per jalka jne.
Liikkeiden erosta vielä. Karkeasti kuvailtuna minusta tuntuisi, että pistoolissa syvät vatsalihakset(??), lantionpohjan lihakset (??) vaimitkäneoli toimivat tasapainoittajina ja liikkeen painopiste vaihtelee huomattavasti.(Alussa meinasin kaatua välillä eteen välillä taakse)
Takakyykyssä taas alaselkä/pakaraosasto tasapainottavat ja "painopiste" ei muutu niin paljoa, myös takareidet lienee tukevina lihaksina(?).
Mulla on kohtalainen tasapaino, mutten saa takakyykyssä koko kroppaa tukevaksi, tosin nykyään vähän paremmin.
Lantion käytössä on varmasti parannettavaa, pitääpä huomioida vielä entistä enemmän!
Kirjautunut ulos
....älä lykkää suotta niitä kysymysmerkkejä vaimitänenytoli,oot ihan oikeilla jäljillä :-)Tässä gahvaguulahihhuloinnissa ja siihen liittyvissä treenisysteemeissä ,mihin pistoolikin kuuluu, on musta edelleen hienointa se painotus harjoittaa itseään "sisältä ulospäin " verrattuna esim. bodaustyyppiseen harjoitteluun eli kuten tuossa totesit kropan tehoketjua ruvetaan rakentamaan ensin sisemmistä lihas/hermotus-asetelmista.Väistämättä tulee muuten mieleeni ton kuvaamasi tasapainoilun kyykyn kanssa että kuinkahan sulla tuo etureisi-takareisivenyvyys ja niiden suhde sekä yleensä liikkuvuus mahtaa olla, treenatkohan sitä riittävästi....?Meinaan kun kroppa on ketju siinä(kin) suhteessa.Yleensäkin pistoolia treenatessa useimmilla tuntuisi toimivan palautteen perusteella treeni jossa riittävän perustason omava(=johon kuulut) tekee itse sitä pistoolia helpottamalla suoritusta kaverin avulla, keventämällä vetokumilla, kyykkäämällä tuolille jota lasket jne. eli mitä vain jossa rata on mahd. identtinen itse "puhtaaseen " suoritukseen.Kandee ainakin kokeilla eli be specific!
Kirjautunut ulos
Enpä ole tuota sisältä ulospäin juttua ajatellut noin, vaikka tottahan se on. Voisi tehdä hyvää analysoida muitakin liikkeitä...
Uskoisin, että liikkuvuutta on tarpeeksi, venyteltyä tulee miltei päivittäin ja liikkuvuusliikkeitäkin tehtyä. Etureisi/takareisi suhteesta en osaa sanoa. Hetken venyteltyäni pääsen selälleen molemmat jalat taaksepäin.
Kämmenellä saan kiinni jalkaterästä ulko tai sisäkautta ja ei jää hirveän kauas rinta polvista "uimahyppääjän" asenossa.
Sen olen huomannut, että etureidet jumivat helpommin jos niitä ei venyttele/huolla kuin takareidet.
Uskoisin, että ongelmat on siellä hermotus/tekniikkapuolella (lantion käyttö) ja aionkin alkaa tekemään lisänä sitä avustettuna pistoolia, jolla saisi varmuutta liikkeeseen ja ehkä sitä liikkeenomaista liikkuuvuuttakin.
Kirjautunut ulos