#1 21.07.2008 10:42:16

Eski
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 20.07.2008

Kamppailulaji + Girya + Venyttely

Olen joitakin vuosia harrastanut kamppailulajeja säännöllisen epäsäännöllisesti. Peruskunto tällä hetkellä tasoa Ok. Ongelmia lähinnä tuottanut työn, koulun ja harrastuksen sovittaminen yhteen. Nyt on tullut aika ottaa sitten itseä niskasta kiinni ja päätös alkaa kuntoilemaan on muhinut päässä jo koko kesän.
Kyselen tässä neuvoja nyt siis tehostamaan / optimoimaan lajinomaista treenausta, sekä tavoitteena olisi kiinteämpi ja tasapainoinen ruumiinrakenne. Pituutta 170cm ja paino huitelee 70-72kg, joten painoa pitäisi saada 3-4kg pois, tai sama läskimäärä muuttaa lihakseksi.

Treeneissä pyrin käymään 2-3 kertaa viikossa, riippuen töistä.
Käytössäni on nyt 12kg kahvakuula, jolle toivoisin jonkinlaista treeniohjelmaa.
Venyvyys ja liikkuvuus on myös suuri, kenties jopa suurin, ongelma atm. Koko kroppa enemmän tai vähemmän jumissa kauttaaltaan. Tähän myös tukea ja ohjeita kaipaisin.. Olen tuossa katsellut kirjaa "Super Joints" sillä silmällä, että olisiko kannattava ostos? Jos yksi kirja pitää ostaa niin onko muita ehdotuksia?
Omatoimiseen kuntoiluun riittänee aikaa 1-2h päivässä + mieluusti 1 lepopäivä.

Potkutekniikat lajissa suuressa roolissa, joten jalkoihin kaipaisin lisää räjähtävää voimaa.

Tuossa jotain alkuinfoa ja tarkentelen lisää, jos aihetta. Kaikki neuvot tervetulleita.

Kirjautunut ulos

#2 21.07.2008 17:10:47

Diryan
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 21.07.2008

Re: Kamppailulaji + Girya + Venyttely

Jeps itselläni sama tilanne kuin sinulla vaikka tosin reenattua ei ole tullut epäsäännöllisesti wink mutta tosiaan lajitreenit kannattaa aina tietenkin pitää ensimmäisellä sijalla. Välipäivinä itse vetelen kahvakuulilla nykyisin noita pitempia sarjoja eli 5-10 min vaihtelevalla temmolla ja liikearsenaalilla. Vedän yleensä fiiliksen mukaan eli jos olen jumissa niin kevyt reeni + venyttelyä ja jos on hyvä fiilis ni syynähä vedetää sitte oikee kunnolla.  Tuo tietopankin harjoittelu osiossa oleva maailman yksinkertainen lihaskunto-ohjelma on hyvä aloitus ja sieltä olen itse ainakin katsonut muut ohjelmat ja soveltanut itselleni.  Jalkoihin jos räjähtävyyttä kaipaat niin hyppyjä kannattaa tehdä. Itselläni oli joskus hyppyohjelma mutta nyt se on näköjään johkin hukkunut...
Ehkä tuossa pientä osviittaa ja joku viksumpi sitte syventää tongue

Kirjautunut ulos

#3 27.07.2008 19:55:14

Teemu Jantunen
Administrator
Rekisteröity: 02.02.2008

Kamppailulajien harjoittelijoille on tosiaan hyvä kun pysähtyy hetkeksi laatimaan ohjelmansa siten että se mahdollisimman lajinomaisesti palvelee treenaajaa.Kirjo mattotekniikoita painottavista lajeista kuten bjj, lukkopaini, sambo jne. potkuvoittoisempiin korealaislajeihin aiheuttaa sen että ohjelmien on oltava melko erilaisia lajia noudattaen.Esim. vapaaottelijalle saattaa olla hyödyllistä tehdä hieman sekä pitempiä aikasarjatyylin treenejä yhdistettynä (painottaen) räjähtävää maksimivoimatreeniiä koska ITSE lajissakin ottelusuoritukset ovat sekä lyönti-potkukombinaatioita(hyvin lyhyt aika) sekä pitempiä mattovääntöjaksoja(pitempi aika); tällöin lajitreeni jo itsessään on kestävyystreeninä toimivaa ja pelkkä aikasarjojen väsääminen kuulalla vie väistämättä ylikuntoon.Täydentävän treenin on tosiaan edettävä päälajin ehdoilla eikä päinvastoin tai rinnakkain ,niin kuin usein näkee tapahtuvan.Omasta mielestäni, siis vain omasta :-), taistelulajeihin kuuluva "tilanteen räjähdysherkkyys" pitää siirtää täydentäviin harjoitteisiinkin, tällöin asenne on valmiiksi viritetty samalla tavalla riippumatta siitä oletko lenkkipolulla, kuulailemassa vai vääntämässä inhan vihollisen olkapään sijoiltaan.Monesti kuulee sanottavan että yksittäinen kamppailuharjoittelija treenaa vähän kaikkea mutta jossain vaiheessa kehittyäkseen todella hyväksi ON valittava mitä painottaa.Mietteitä?

Kirjautunut ulos

#4 06.08.2008 19:24:59

Diryan
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 21.07.2008

riippuen kehityksen halusta on pakko painottaa.. jos haluaa huipulle tietyssä lajissa on harjoittelu oltava tietty sitä lajia muuten ei pitkälle päästä.. paitsi vaparihemmot nyt voi reenata useita koska se yhdellä lajilla ei vaparissa taasen pärjää.. riippuen tietty henkilöstä aina.. oma reenini on btw tälläinen seuraavat 6 viikkoa. Ma Judo tekniikka Ti maksimivoima salilla Ke nyrkkeily To Judo Pe vapari/kuulat La kuulat/lenkki Su vapaaottelu.. tietenkään en kaikissa käy vaan kun alkaa painaa niin pidän päivän pari vapaata smile ja 6 treenipäivää pidän viikossa.. se riippuu töistä minkä jätän pois

Kirjautunut ulos

Board footer