Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Onko tämä tuttu jollekin?:
http://www.simplefit.org/
Vähän kuten crossfit mutta ilman mitään välineitä, idea on hakea METCON -treenejä punnerruksilla, leuoilla tms.
http://www.simplefit.org/workout.html
Kirjautunut ulos
Kaikessa yksinkertaisuudessaan aika hurjannäköinen. Itse pystyisin arviolta vetään noi level 2-3:n setit.
Mut level 8, huh huh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kirjautunut ulos
Yhdyn edelliseen, huhhuh...
Samat ku peesu pystyisin vetämään, eli 2-3, ehkä 4 mutta siinä leukojen osalla saattaa tehdä tiukkaa, tollasta vois ehkä kokeilla joskus muutaman viikon ajan.
Kirjautunut ulos
Jeh, crossfitistä tuo on lähtöisin. Tyyppi tuskasteli kun joutu niin usein selittämään tuttaville mitä crossfit on ja miten vois ilman välineitä kokeilla yms. Teki sitten tuollaisen sivuston apuvälineeksi.
Kirjautunut ulos
Onkos joku kokeillu tuota SimpleFittiä ihan pitempää pätkää? Eli useampaa viikkoa? Itse meinasin aloittaa tuon perussetin tekemisen tasolta 4-5 ens viikolla ja lisätä sekaan hieman erilaisia kuulakuvioita, kuten perus-heilautusta ja TGUta, sekä rengasharjoittelua kunhan saan nuo ripustettua.
Eli onko kellään kertoa kokemuksia kyseisestä simppelistä reenistä suuntaan tai toiseen?
Kirjautunut ulos
Kaipaan hiukan vaihtelua nykyiseen jumppaan ja ajattelin alkaa koekaniiniksi tämän ohjelman kanssa:
http://www.simplefit.org/advanced-bodyw … cises.html
Aloittelen varovasti Level 3:sta varmuuden välttämiseksi. Voisin kenties kirjoitella kokemuksia tuonne treenipäiväkirjat -osioon tästä kunhan pääsen vauhtiin.
Kirjautunut ulos
Kiitoksia hyvästä esimerkistä! En itse vois kuvitellakaan tekeväni noita advanced-harjoituksia mitenkään täyspainoisesti, sen verran haastavia vielä mulle, mutta we are getting there!
Kirjautunut ulos
Mä rupesin nyt uusiks tota ohjelmaa tutkimaan ja toi kohta "for time" ei nyt oikein aukea mulla vaikka sitä noista ohjeista luenkin.
Ku mä niin ku käsitin et tota pitäis vetää liikkeitä putkeen ilman taukoja (edes kierrosten välillä)?
Mut sit jos katsoo vaikka esim. tota level 8 kohtaa ni eihän sellast jamppaa ookaan kuka 50 leukaa vetää putkeen, hymyilee ja jatkaa siitä 100 etunojaa jne.
Kirjautunut ulos
For time tarkoittaa just tota aikaa vastaan, eli ilman määrättyjä taukoja.
Saat kuitenkin huilata aina kun tarvitsee, eli toi 50 leukaa vedetään niin ripeään tahtiin kuin mahdollista. Vaikka kymmenessä sarjassa, kunhan toi 50 kpl on tehty.
Viimeksi muokattu Wunder (02.12.2007 19:24:03)
Kirjautunut ulos
Joo, jotenkin noinhan mä ton kans ymmärsin, mut mut...
Jos nyt ihan alusta alan niin ensimmäinen kohta on täysin selvä ja menee mun kaaliin. Kyseessä on siis kuntopiiri jota pyöritetään se 20minsaa.
Toinen kohta kans selvä. Kehitetään nopeusvoimaa ja pyritään tekemään kierros mahdollisimman nopeasti (hyvällä tekniikalla kuitenkin liikkeet) ja kierrosten välissä max 3min palautus.
Mut tää viimeinen... Jos kerran aikaa vasten tehdään ja kuitenkin korostetaan että ei saa tehdä uupumiseen (train to failure) asti?
Niin niin siis hetkinen... Tehdäänkö tota vaan toi yksi kierros mutta liikkeessä pidetään heti tauko kun tuntuu että seuraavat toistot saattaisvat mennä ihan loppuun asti?
Kirjautunut ulos
Tosta on eri näkemyksiä, mä teen aina niin että huilaan kun tuntuu että menis vaan joku yks toisto puhtaasti. Eli vältän totaalista failurea. Noin pystyy kuitenkin tekemään rankankin treenin loppuun asti. Mutta tietenkin ottaen realiteetit huomiin. Jos tyyppi joka vetää 2 leukaa alkais tekemään 50 leuan treeniä, ei siinä olis mitään järkeä. Siinä vaiheessa katellaan apuvälineitä ja helpotuksia, jolla kaveri saa tehtyä loppuun asti järkevästi, mutta rankasti.
Noissa treeneissä ei muuten välttämättä korosteta leuanvetojen tiukkaa asentoa. CrossFitissä ne tekee leuat kippaamalla, joka on ihan oma tekniikkansa (mulla meni vain 3kk oppia se..) Se mahdollistaa suuremman määrän toistoja lyhyemmässä ajassa, tehden leuoista hieman kevyempiä rytmikkäällä liikkeellä. Eli ei noissa ole mitään järkeä lähteä tekemään aikaa vastaan 50 leuan treeniä, ja tehdä jokainen leuka tiukasti (koska, kuten yllä kippausesimerkki, ton treenin idea on kovassa tehossa)
Toivottavasti auttoi.
Kirjautunut ulos
Jep. Tossa ohjeissahan onkin että jos treeni kestää alle5min tai yli 30min niin silloin pitää säätää leveliä sen mukaan.
Kyllä tää nyt täst alkaa hahmottuun. Ihan omana mielipiteenä kuitenkin ni en tiiä on toi aikaa vasten homma niin hyvä sitten. Ainakaan ihan aloittelijoille.
Esimerkkinä tulee mieleen oma juoksu-lenkkien teko vuosia sitten, alle kolmekymppisenä.
Jälkeenpäin on tullut ihmeteltyä että miten sitä kiinnostus hommaan riitti kun jokainen lenkki tuli vedettyä aikaa vasten.
Ei siis mitään käsitystä silloin ollut perus-, vauhtikestävyydestä jne. Verenmaku suussa vaan ja kello käyntiin kotiportailta ja usvaa putkeen, huh huh...
Kyllä se varmaan helposti tossa simplefitinkin "for time" kohdassa tulee esiin että yrittää joka viikko parantaa sitä omaa aikaa, mutta eihän se kehitys ihan niin nopeasti voi kulkea mukana että aina ennätyksiä tehdään. Joka taasen johtaa siihen että otetaan aikaa sieltä palautuksesta pois ja vedetään toistot uupumiseen asti.
Noh, niin tai näin. Mielenkiintoiselta toi ohjelma silti kokonaisuutena vaikuttaa, vaikka tota viimeistä kohtaa epäilenkin ja aion kyllä testata tota uinnin rinnalla nyt jonku aikaa.
Kirjautunut ulos
"# Speed should not come from fast movements but rather less rest between exercises
# Movements should be: slow, full range of motion, with good form
# Please do not sue me I am poor, if something hurts stop use common sense"
Tuossa on jo aika hyviä ohjeita
Tuossa ei oteta kantaa siihen että vedetäänkö ihan joka kerta niin paljon kuin pystyy, vai otetaanko yhden viikon sisällä eri tasoisia treenejä. Se sentään on mukana että kerran kuussa olisi selkeästi kevyempi viikko.
Wunder, onko 10 kippausleukaa tehokkaampi kuin 10 tavallista koska ne on nopeampia tehdä? Onko idea siinä että kippaamalla saa saman kehon liikutettua ylös nopeammin eli siinä mielessä tehokkaammin? Vai voiko kippausleukoja ja tavallisia edes verrata, niissä kuitenkin tehdään ihan eri lihaksilla töitä?
Kirjautunut ulos
Viimeinen kohta on ilmeisesti vain Amerikkalaiselle väestölle suunnattu. Eikös siellä oo vähä tapana et jos homma ei toimi niin mennään raastupaan : )
Noita kippausleukoja olis kyllä kiva opetella mutta eivät onnistu ihan kotitangossa mikä on ovenkarmeihin laitettu (ellei oo niin lyhyt tyyppi että ylttää siinäkin roikkumaan jalat suorana).
Kirjautunut ulos
Marks, ei, mutta 20 kippausleukaa on parempi kuin 10 tiukkaa.. Siinä on jo ero. Ja ne on kyllä jo eri liikkeitä, kippauksessa tarvitaan jo hyvää rytmitajuakin. Ja eri lihaksetkin tekee töitä, mutta kippausleukavoima siirtyy hyvin myös perusleukoihin.
Peesu, kyllä ne nopeat, aikaa vasten tehdyt treenit toimii hyvin. Testattu on, jo ihan hyvällä otannalla.
Viimeksi muokattu Wunder (04.12.2007 19:14:20)
Kirjautunut ulos
Tiiä mikä siin on et aina pitää säätää jotain mut tein tost simplefitin pohjalta tällaisen version:
Max kierrokset 20 min
1 leuanveto
2 voimapyörä
3 etunojapunnerrus
4 hindukyykky
5 kierrosta ajalla
2 leuanveto
3 long-cycle (2x24kg kuulat)
5 voimapyörä
3 pistoolit/jalka
1 kierros ajalla
50 burpee
Kirjautunut ulos
http://www.simplefit.org/phpbb/viewtopi … =8117#8117
Mitä mieltä täällä ollaan tuosta ohjelmasta? Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta.
Kirjautunut ulos
Itse käytin noita pohjina, vähän tosin kuulailua ja uintia viikkoon lisäten muutaman kuukauden ajan. Sit aloin noita Crossfitin ohjelmia seuraamaan.
Se on vaan et se into noihin liikkeisiin täytyy lähteä itsestä sit homma kyl toimii. Mut jos perusliikkeet tuntuu kivoilta ja haastavilta ni eiku testiin vaan. Mun mielestä erittäin hyvät sivut.
Kirjautunut ulos