Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Tästä on ehkä ennenkin täällä keskusteltu, (mutten löytänyt haulla).
Niin oletteko kokeillut tehdä Crossfit:n treenejä/ vastaavia? Ja millaisia kokemuksia saitte?
Marks etkös sinä ainakin joskus kokeillut?
...Sillä oli itsellä mielessä, tehdä "tässä joskus" sellainen kuukauden mittainen kokeilu ![]()
Kirjautunut ulos
Itse tein tuolla systeemillä viime vuonna. Kevään aikana ahkerammin. En tosin päässyt missään vaiheessa 3-1 suhteeseen. Blogistani voit lukea sen aikaisia kokemuksia, mukana tosin juttua myös soturidieetistä.
Itse olen sitä mieltä, että se on yksi tehokkaimpia treeniperiaatteita ja kannattaa ehdottomasti tutustua. Tällä hetkellä treeni ei ole crossfitin mukaista, koska ei ole pääsyä tankoon. Tosin, esimerkiksi Crossfit Philly julkaisee WODeja kuulille sovitettuna.
Kirjautunut ulos
WODit on mun mielestä hyviä monipuolisuuden vuoksi. Jos välineitä riittää, ei sitä ehdi kyllästyä.
CrossFitin systeemeissä treenataan n. 5 päivää viikossa pitäen vapaapäivän parin-kolmen treenin jälkeen. Jos ei ole todella kovassa kunnossa, jokaisen superrankan treenin vetäminen loppuun tuntuu palautumisen kannalta nihkeeltä. Ellei sitten itsetuntu anna periksi sarjojen ja painojen rankkoja pudotuksia.
Se, että kunto riittää CrossFitin treeneihin, on myös monimutkaisempi kysymys, kun noi treenit on niin monipuolisia. Vaaditaan maksimivoimaa, kestovoimaa, juoksukestävyyttä, anaerobista kestävyyttä jne. Joten siltäkin kannalta saa olla aika supermies, jos noita vetelee täysillä 5 kertaa viikossa.
Itse on kopioinut koneelle muutamia lempitreenejä, joita voin sitten sopivana päivänä kotona tehdä omilla välineillä ja omiin tarkoituksiin soveltaen.
Ja kuten Thepanu mainitsi, jos välineinä on lähinnä kuulat, kannattaa tsekata toi CrossFit Philly. Treenit on myös inhimillisempiä.
Kirjautunut ulos
marks kirjoitti:
En ole samaa mieltä siitä että kaikki treenit pitäisi aina tehdä loppuun asti/täysillä, kuten olen idean ymmärtänyt.
Ihan näin se ei mene. Periaatteessahan WODit voi jakaa metcon ja maximum effort kertoihin, joita sitten vuorotellaan Glassmanin sopivaksi katsomalla tavalla.
Nyt viime aikoina WODit ovat ollet ME painotteisempia johtuen havainnosta, että voimakkailla on huomattavasti helpompaa päästä treenin syrjään kiinni kuin sellaisilla henkilöillä joilla kestävyys on parempi.
Sen mittaamiseen on jokin aika sitten tullut mm. uusi WOD nimeltä Crossfit Total joka sisältää seuraavat:
Back squat, 1 rep
Shoulder Press, 1 rep
Deadlift, 1 rep
Puhtaasti siis benchmarkki, samalla tavalla kuin nimetytkin treenit. Näiden lukujen parantamiseksi WODit ovat sitten olleet usein matalilla toistomäärillä ja selkeästi voimanhankintaan suuntautuneita.
Kirjautunut ulos
Oon jo pitemmän aikaa miettinyt CrossFitin ja voiman treenauksen yhtymäkohtia. Jos otetaan esimerkiksi muutama treeni:
"Linda"
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 reps of the triplet:
Deadlift: 1 1/2 body weight
Bench press: body weight
Clean: 3/4 body weight
Set up three bars and storm through for time.
For time:
95 pound Clean and Jerk, 50 reps
Three rounds, 21-15- and 9 reps, for time, of:
95 pound Hang squat clean
Handstand push-ups
185 pound Deadlift
Ring Dips
Eikö oli helpompaa ja loogisempaa, että että treenaisin voimanostotyylisesti tangolla tehtävien liikkeiden painot ylös (kuten myös ring dipsit, HSPU:sit ja muut..), ja vasta sitten tekisin noita CrossFit-treenejä? Pointti on siinä, että noita treenejä, joissa pääsee tekemään (esimerkiksi) tangolla liikkeitä suurilla painoilla, on suht harvassa, ja nekin on yleensä pitempiä sarjoja, joten mun silmiin niissä kehittyminen on kyseenalaista. Joten jos aloitan tekemään tätä treeniä...
For time:
95 pound Clean and Jerk, 50 reps
...Niin voisin kuvitella, että joku joka on huonossa kunnossa, ja aloittaa tekemään treeniä pelkällä tangolla, ottaa hyvän ajan ennen kuin pääsee tohon 95 poundiin.
Toisaalta taas, tää logiikka pätee moniin liikkeisiin, kuten vaikka runsaaseen leukojen vetelyyn, muscle-up-treeneihin, ring dipseihin ja muihin sekä voimaa että kestävyyttä vaativiin liikkeisiin. Eli mun mielestä Workout jää turhaksi liikkeen treenaamiseksi tai sitten vajavaisen liikkeen hinkkaamiseksi kunnollisen voimatreenitaustan puuttuessa.
Ja toisaalta liikkeen treenaaminen siinä päivän WODin aikana on taas vähän hölmöä, kun seuraavan kerran kyseinen liike saattaa tulla parin viikon kuluttua. Ja kaikki dippejä renkailla testanneet tietää, miten vaikeita ne on. Ja monien liikkeiden rakentamiseen menee kuitenkin hyvä tovi, varsinkin, jos yritetään nollasta päästä maastavedossa 1 1/2x kehonpainoon.
Entä kannattaako mun tehdä tätä treeniä:
"Mary"
Complete as many rounds in 20 minutes as you can of:
5 Handstand Push-ups
10 One legged squats, alternating
15 Pull-ups
...Kun leuat ja pistoolit tuottaa vaikeuksia, jolloin treeni ei olisi mikään hikitreeni 20 minuutin aikarajaa vastaan. Vaan se tarkoittaisi esimerkiksi leukojen vetämistä ihan tappiin muutama toisto kerrallaan, jolloin palautuminen hidastuu ja kehittyminen leuoissa on muutenkin kyseenalaisempaa.
Tietysti treeniä voi skaalata, vaikka näin:
3 Handstand Push-ups
5 One legged squats, alternating
5 Pull-ups
...Omalle tasolle sopivammaksi, mutta mun mielestä se sotii vieläkin treenin luonnetta vastaan, joka tässä tapauksessa on hikitreeni 20 minuutin aikarajaa vastaan! Ja toi olisi vieläkin mulle enemmänkin voimatreeni. Ja leukojen kehittämiseen on mun mielestä järkevämpiäkin systeemejä, kuten vaikka ladderit.
Ja kun me kaikki tiedämme, miten sarjojen jatkuvasti loppuun asti vieminen on voima lisäämisen kannalta huono asia, ihmettelen vähän CrossFitin logiikkaa.
Jos voimatasot olisivat mulla sellaisella tasolla, että pystyisin viemään tälläisen treenin...
Deadlift: 1 1/2 body weight
Bench press: body weight
Clean: 3/4 body weight
Set up three bars and storm through for time.
...Kunnialla loppuun hyvällä tekniikalla, samoin kuin muutkin WODit, ja ehtisin niistä vielä palautuakkin seuraavaa päivää varten, tekisin pelkästään CrossFittiä.
Pitkä asia, ja vähän vaikeaa selittää ymmärrettävästi. Toivottavasti tajusitte pointin.
Viimeksi muokattu Wunder (09.04.2007 11:49:02)
Kirjautunut ulos
Jos sulta löytyy se journal josta löytyy aloittelijoille suunnattu ohjelma, pystytkö mailaamaan sen mulle?
Kirjautunut ulos
Kovasti vain tuntuu porukalla kehitystä tapahtuvan myös voimatasoissa, mitä olen crossfitin foorumia seurannut. Että kyllä siinä jotain tehdään oikein.
Koita nyt Wunder saada se sali pystyyn niin pääsee treenaamaan crossfit-ystävälliselle salille ![]()
Kirjautunut ulos
Tehdään tehdään.
Sali saattaa olla pystyssä piankin, joten thepanu ja marks voi alkaa jo pidättää hengitystä ja valmistautua hikoilemaan... ![]()
Kirjautunut ulos
Samanlaista testiä mäkin oon miettiny. Kiinnostaisi kovasti.
Kirjautunut ulos
marks kirjoitti:
Heh, muistan vieläkin kun tein leikkipuistossa puolikasta Murph:ia, ihan lopussa
Varmaan melkein tunnin tahkosin niitä leukoja ja punnerruksia.
Mä testasin just äsken ton Murph:in. Huh huh, kädet tärisee vieläkin. Juoksu mulla tosin oli 1.5km et mailihan taitaa olla 1.6km jos ihan tarkkoja ollaan.
Leuat hyytyi pahiten vaikka kippaamalla yritti. Loppu meni n. 2 toiston seteissä. Punnerrukset sain pidettyä että ne ei alle 5:den menneet. Kyykyt oli ainoita (tein hindukyykkyinä) jotka jaksoin sen 300 toistoa putkeen.
Kokonaisaika oli: 1h 17min. Saa nähdä kuin jumissa sitä huomenna on mut toisaalta ei sillei väliä ku ens viikko on palauttavaa.
Heh heh... Katselin tuolta Crossfitin sivuilta noita aikoja ja kärki on mennyt ton treenin alle 30min!
Aivan uskomatonta. Meikä ei ihan kärkeä kutittele : )
Viimeksi muokattu peesu (03.05.2008 20:24:56)
Kirjautunut ulos
Miten Wunder suunnittelet GPP:lle treenit? Tai lähinnä kiinnostaisi se miten valitset treenit viikolle, että tulee hyvä kokonaisuus? En vain itse ole huomannut niistä mitään selkeää logiikkaa (ei tosin tarvitse välttämättä ollakaan) Sen tosin olen havainnut, ettei kahta aivan samantapaista treeniä taida olla peräkkäin.. Mutta miten usein esim. selkeitä maksimivoimapäiviä (kuten esim. mave 5x3 tai vast)??
Kirjautunut ulos
Crossfit total: 320kg
Kirjautunut ulos