Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Sivuja: 1
Vaihtoehtoja punnitessani tuli vastaan ihan käytännön ongelmia. Leuanvetotanko ehdottomasti on loistava keksintö oven karmissa, mutta mitäs sitten kun karmit lähtee melkein käsissä mukaan ja karmin lista on n.1,5cm leveä. Tangon kiinnitys on ohuimmillaankin jossain 3cm luokkaa. Sitten pohdiskelin renkaiden käyttöä tuolla tangolla. Oven väli on yksinkertaisesti liian kapea mihinkään isompiin liikkeisiin.
Päädyin sitten siihen, että ajattelin jättää tangon virittelemisen sikseen, koska seuraava vaihtoehto olisi ollut kiinnittää se seinään, enkä vuokrakämpässä sitä uskalla mennä virittelemään (minun tuurilla homma menee reisille ja seinässä nyrkin mentävät kolot sen jälkeen).
Kuitenkin leuanvetoja ym olisi saatava kotona jotenkin tehtyä. Päätin sitten laittaa noille renkaille kiinnityksen suoraan kattoon, jolloin kaikkia liikkeitä olisi helppo tehdä suoraan siitä, leuat, dipit jne.
Kysymys sitten kuuluukin, miten saa kattoon rakennettua luotettavan kiinnityksen, missä uskaltaa aikuinen mies roikkua vaikka pää alaspäin ilman pelkoa kallovammasta. Jos mietitään noiden nyrkkeilysäkkien kiinnityksiä, niin ainakin niiden luotettavuudessa on ollut epäilyjä, kun on 35kg säkit tipahdellu kiinnityksistään betonikatosta. Ja nyt noiden renkaiden pitäis kannatella ainakin se 100 kg, ja useimmiten liikkeessä...
Miten olette itse hoitaneet asian ja asennelleet suht varmat kiinnitykset? Millaisiin materiaaleihin ja millaisilla välineillä?
Kirjautunut ulos
Itselläni on katossa vajaan metrin mittainen kakkosnelonen, johon olen ruuvannut 4 jykevää koukkua kiinni. Kakkosnelonen taas on kiinnitettynä betonikattoon 7 kiilapultilla. Pulttien kestämää jännitystä en nyt tarkkaan muista, mutta sen verran vahvat laitoin, että taitavat kestää jotain 140kg/pultti, eli vähempikin olisi varmaan piisannut.
Kun kerrostalossa alkaa noita pultteja kiinnitellä kattoon, niin kannattaa muistaa, että suurimmassa osassa taloista on katot tehty ontelolaattaelementeistä. Eli pulttien kiinnittäminen oikeaan kohtaan (ettei osu juuri ontelon kohdalle -> heikko kiinnitys) vaatii hieman suunnittelua. Varmaan tiesitkin tämän jo etukäteen, mutta ajattelin nyt kuitenkin varmistaa, sillä itse kuulin asiasta vasta juuri ennen kuin aloin omia renkaitani kattoon kiinnitellä:).
Viimeksi muokattu GS (18.12.2007 11:49:48)
Kirjautunut ulos
Mulla on tuollainen, laitettu 10 millin reikään ontelokaton paksuun kohtaan. Teoriassa kuulemma pitäisi kestää useampi sata kiloa mutta tietenkään en voi taata sitä, kun en ole rakennusalan asiantuntija. Noita kiinnityssysteemejä löytyy rautakaupoista. Tuohon voi sitten ripustaa mitä tahansa, mulla on ollut sekä renkaat että leuanvetotanko.
http://www.flickr.com/photos/48434562@N00/2119517989/
Kirjautunut ulos
Kiitoksia tiedoista!
En todellakaan tiedä kattorakenteista tai rakennustavoista mitään, joten vinkit ovat tervetulleita.
Mikä se systeemi sitten käytännössä on? Reiät kovametalliporanterällä kattoon ja sitten vissiin jonkinlaiset ankkurit sinne, minkä jälkeen nuo itse lenkit niihin ankkureihin kiinni. Huhhuh, varmaan morjestelen yläkerran naapuria poraamisen jälkeen.
Miten ne vahvat kohdat bongataan? Ihan vaan koputtelemalla niin kuin seinästä pystyruoteita vai onko fiksumpaa tapaa?
Ja mikä oli se suositeltu leveys renkaille, jos käyttää pelkästään yhtä leveyttä sen kummemmin vaihtelematta?
Kirjautunut ulos
Eiköhän rautakaupassa osata neuvoa ja antaa oikeanlaiset kiinnitysvärkit, kun vain selität mihin tarkoitukseen kiinnittimiä tarvitset.
Kirjautunut ulos
50cm on ilmeisesti joku standardimitta voimistelussa?
Kirjautunut ulos
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ontelolaatta
Mielellään kannattaa katsoa ettei poraa ontelon kohdalle. Kannattaa varmaan porata iskuporakoneella ja siihen terä betonia varten. Niistä kiinnikkeistä en ole varma.
Näin mä näkisin tilanteen ja jos joku tietää paremmin niin korjatkoon vapaasti ![]()
Kirjautunut ulos
Mulla on kans vähä samanlainen kiila-ankkuri kun toi marksinkin. Kiipeilyköysi roikkuu siitä.
Mä oon kyl sitä mieltä et ei sieltä rautakaupastakaan aina kovin asiantuntevaa neuvoa saa mitä tulee noiden kiinnitysten lujuuteen.
Kysyin nimittäin ostaessa että osaako myyjä sanoa kuinka paljon tollai koukku kestää suoraa vetoa alaspäin.
En mä sen viisaammaks ton kysymyksen jälkeen tullut mutta koitti se "asiantuntevasti" mulle jotain newtoneista ja betonin lujuuksista selittää. Huhuili muille kolleegoille että: "mitähän tää koukku kestäis". Sit tuli seuraava hemmo ja alkoi nohevasti tilittään raudan lujuuksista.
Noh, mä koeponnistan noi kiinnitykset aina sillei et ku on jotain vieraita kylässä ni eiku pari kolme äijää roikkumaan esim. vaikka leuanveto tankoon ja vielä hirveetä repimistä ja hyppimistä siinä. Ni jos sen kestää, se riittää mulle. Kiinnitys on läpäissyt lujuustestit : )
Kirjautunut ulos
Kiitoksia neuvoista. Pakkohan nuo on jollain saada roikkumaan, joten ei kai auta muuta kun testata ja kitata pieleen menneet yritykset piiloon...
Itelläni ei ollu niinkään noiden kiinnikkeiden kestävyys mielessä, vaan miten saada se koukku pysymään siinä betonissa kiinni? Joskushan nuo laatat on tehty aika sekundasta tavarasta ja taulujakin on tippuillu seiniltä kunnollisesti asennettujen koukkujen irtoillessa. Joten nyt suurin huolenaihe on tuon itse materiaalin ja kiinnityksen kestävyys. Varmaankin pitää työntää se reikä sen ankkurin jälkeen jotain kiipeilyankkureiden liimaa täyteen...sitten se ei kyllä lähde enää irti...
Pitää etsiä joku lato, missä voi rakennella komeita leukailutankoja jne vaan ruuvaamalla puuhun kiinni, miks pitää olla niin vaikeeta ? ![]()
Kirjautunut ulos
Jos kysessä on betoni ihan tavalliset 12 mm paksuiset ja n.80 mm pituiset metalliproput pultteineen käyvät. Suosittelen käytettäväksi kiskoja ( löytyy kaupan puolelta ), koska niiden avulla saa käyttöönsä suuremman määrän veto/työntökulmia - sivuttaisessa suunnassa. Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että ns. voimakäyrä muuttuu, jolloin rasitus kasvaa punnerrusliikkeissä sen mukaan mitä kauempana vetoliinat ovat toisistaan, ja mitä lyhyempiä liinoja käytetään. Kokeilkaa esim. dippikunerruksia 150 cm pituisilla liinoilla ja samanlevyisellä ripustuksella :-)...rasitus menee rankasti ojentajalle ja lisäpainoja ei juurikaan tarvita.
Jos kummankin kiskon laittaa kinni kahdella yllämainitulla kiinnikkellä se on yleensä riittänyt enemmän kun hyvin. Ihan totta Andy, kyllä kiinnikkeet yleensä kestävät, kyse on nimenomaan siitä millista mömmöä katto on. Meillä kotona betonikuori on vajaan 2 cm paksuinen ja siihen on vaikea kiinnittää mitään lamppua raskaampaa. Yleensä rivi- ja karrostolojen betoni ja ontelolaatat ovat kovaa kamaa ja niihin on helppo kiinnittää raskaitakin taakkoja kun saa vaan kunnon poran...ja Hilti on tähän tarkoitukseen yliveto.
Kirjautunut ulos
Itse poraan duunin puitteissa betoniin ja välillä muuhunkin kanapaskaan. 10mm kiila-ankkuri, pituudella ei nyt loppujen lopuksi ole väliä jos betoni on kestävää - sen saa tietää vasta kun poraa, kestää vetoa n. 1500kg ja leikkausta 2500kg. Jos katton on ontelolaattaa, ja poraa 'taskuun' niin kaupasta saa sitä varten valmistettuja ankkureita.
Oma 'finger board' on kiilaankkureilla oven yläpuolella. Talo kun on sitä kananpaskaa, niin kattoon aikomani kiinnityksen renkaita varten aion asentaa liima-ankkurointeina. Hiltin liimasta tulee lujaa kuin betoni - toivottavasti se muu kananpaska kestää siinä ympärillä ![]()
Kirjautunut ulos
Miten kaukana voimistelurenkaiden kattokiinnikeet tulisi toisistaan olla?
EDIT: renkaiden etäisyys toisistaan selvisi täältä http://forum.harjoittelu.net/t151-Renka … isyys.html
Meillä on seinässä myös puolapuut, joten miten kauas niistä renkaat olisi hyvä kiinnittää, että noita puolapuoita saisi hyödynnettyä parhaiten rengastreenissä (esim. punneruksissa)?
Viimeksi muokattu mako (23.05.2008 11:36:54)
Kirjautunut ulos
Sivuja: 1