#1 28.12.2007 10:09:06

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Leposyke

Tietoa kaivataan: Mitä iloa voisi olla oman leposykkeen seuraamisesta? Mitä leposykkeestä voi päätellä, tai siis ei niinkää yhdestä numerosta vaan vaikka sen kehittymisestä pidemmällä aikavälillä? Jos sitä seuraa, mikä on paras aika päivästä mitata se?

Kirjautunut ulos

#2 28.12.2007 13:53:49

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Riihimäki
Rekisteröity: 30.06.2006
Weppi-saitti

Re: Leposyke

Leposyke olis parasta mitata aamulla ennen ylösnousua 3-4 päivän ajalta ja laskea siitä keskiarvo. Jos nyt vaikka kerran kuussa alkaa tosta pitään kirjaa ni luulis riittävän. Ylikunto on ainakin yks mitä tolla voi selvittää. Jos leposykkeet lähtee kovinkin nousuun voi syynä olla just liian kova treeni.

Toki musta kyllä itestä tuntuu et liian moni kotikuntoilija on keksinyt ton sanan ylikunto ja syyttää sitä heti jos vaan tuntuu että ei oo fiilistä eikä jaksa : )

Kirjautunut ulos

#3 28.12.2007 14:36:41

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

Niin varmasti smile Mä en itse usko koskaan olleeni aidossa ylikunnossa treenin takia.

Voiko siitä päätellä onko esim. tulossa kipeäksi tai vastaavaa? Tai jos pitkällä välillä leposykkeet laskee, onko kunto parantunut.

Kirjautunut ulos

#4 29.12.2007 00:07:11

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

marks kirjoitti:

Tai jos pitkällä välillä leposykkeet laskee, onko kunto parantunut.

Henkilökohtaisesti en usko että siitä näkee onko kipeäksi tulossa mutta toi kunnos kehitys on kyllä seikka mitä siitä näkee kans.
Itse muistan kerran jossain lääkärin tarkastuksessa kun tunsin kommentin lähes imartelevaksi kun tohtori sykettä mittaillessa vain tokaisi et: "Oho, sullahan on alhainen syke, treenaatko paljon?" : )

Kirjautunut ulos

#5 30.12.2007 21:32:42

jake heke
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 22.04.2007

Sykkeestä voi "nähdä" tosi paljon JOS osaa! Jos ihminen sairastuu niin lepo syke nousee. Itselläni on leposyke 52 ja jos aamulla leposyke on esim 75 niin joko sairaus/väsymys/ei ole palautunut kovasta treenistä/tai stressi pukkaa päälle. Fiksuja vaihtoehtoja olisi lepopäivä tai ainakin kevyt treeni. Syke pelkästään ei kerro kaikkea. Olen käynyt ajurveda( Intialainen lääketiede) lääkärillä pari kertaa ja intialainen heppu kuunteli pulssin katsoi kielen ja silmän iirikset, sen jälkeen kertoi lähes kaikki elämäni aikana tapahtuneet isommat sairaudet, tapaturmat ja tunne " shokit"! Itse olin huulet tötteröllä että mistä se kaivoi nuo informaatiot??? En ollut ikinä tavannut äijää ja diagnoosi meni täysin nappiin!! Pulssi VOI kertoa kaiken JOS osaa.

Kirjautunut ulos

#6 07.01.2008 20:40:59

Kukka
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 23.10.2006

Kalori- tai sykkeenmittausmaailma ei ole mun vahvuuksia, mutta saatuani sykemittarin joululahjaksi olen nyt vähän innostunut. Oikeastaan niinkin paljon, että olen tänään pitänyt tuota Polaria päällä koko päivän, nähdäkseni paljonko kulutan yhden päivän aikana.

Netissä kerrotaan (vähän lähteestä riippuen), että "kevyttä toimistotyötä tekevän naisen peruskulutus on n. 2000 kcal/päivässä".

Mulla mittari näyttää tämän päivän jäljiltä kalorinkulutuksen olevan jo 3000 kcal. :-O

Okei, huomasin sykkeeni nousevan pitkin päivää jopa 120, (jos esim. eräs työkaveri lähestyy tai kimpaannun jostain tai muuta) mutta voiko tuo mitenkään pitää paikkaansa? Alimmillaan syke on ollut työpäivän aikana jotain 65-70, eli olen ihan kierroksilla koko ajan. Ja pitääkö kalorinkulutus paikkaansa tuon sykkeen kanssa lainkaan? Täytyy kokeilla vielä rauhoittua ja tsekata, mikä se leposyke mahtaisi olla.

Tein aamulla kuulatreenin, jonka jälkeen olen säntäillyt siellä sun täällä tuon toimistotyöni lisäksi (= kaupassa, vienyt lapsen jumppaan, kantanut  kyseistä huutavaa lasta 1/2 kilometriä kainalossa). 

Nämä aamulla rivakasti, ei muuta treeniä:

100 heilautusta 16 kg (kädenvaihdot 20 välein)
Tuulimyllyt 60 toistoa heilumalla
Burpeet 12 kpl

Miten tuota nyt pitäisi tulkita? Osaako kukaan auttaa yhtään? smile

Kirjautunut ulos

#7 08.01.2008 19:43:22

peesu
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Mun mielestä noi kaikki kalorilasku-toiminnot sun muut on suurinta hömppää joita on tungettu sykemittariin. Nehän perustuu kuitenkin suurimmaksi osaksi keskiarvoihin eikä näin ollen oo mitenkään yksilöllisiä.
Hieno markkinointikikka tosin.
Hyvässä sykemittarissa riittää kun on hyvä ja luotettava sykkeenmittaus+monipuolinen kello toimintoineen.

Kirjautunut ulos

#8 10.01.2008 11:31:00

ihra
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 27.10.2006

Mulla on leposyke ollut jo muutaman päivän 85-90 vaikka vain makaisin paikoillani, esim aamulla herätessä. Normaalisti se on aina pysytellyt reilusti alle 70 vaikka olisin juuri jumpannut. Onkohan tämä merkki että lepo tekisi eetvarttia?

Kirjautunut ulos

Board footer