#1 30.11.2006 06:41:03

Matti Putkonen
Administrator
Mistä: Helsinki
Rekisteröity: 25.03.2004

Atkins ruokapyramidi

http://sheknows.com/graphics/lowcarbpyramid.jpg

Kohtuu fiksun näköinen. Hakkaa KTL:n ympyrän mennen tullen.

Kirjautunut ulos

#2 30.11.2006 17:24:22

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: Espoo
Rekisteröity: 20.09.2005
Weppi-saitti

Re: Atkins ruokapyramidi

Fiksun näköinen jos seuraa ja uskoo Atkinsia.

Mä en ole kovin vakuuttunut Atkinsista (kuten en muistakaan "kovista" dieeteistä). Eikö Atkinsiakin vastaan ole nykyään aika koviakin ja vakuuttavia argumentteja?

Kun ruokavaliosuuntauksia on niin monia, ja jokainen puoltaa omaansa, niin siitä syntyy mun mielestä hassuja konflikteja. Vaikkapa näillä sivustoilla esiteltävä warrior diet. Ja kun kaikki puoltaa omaansa, tuntuu ne kumoavan toisensa jolloin jäljelle ei jää muuta kuin common sense.

Miksi seuraisin Atkinsia kun Crossfitin mukaan Zone on se HC-treenarin tapa. Mut sit dragondoorissa puhutaan Warrior Dietin vapauttavasta voimasta. Ei ole enää edes kysymys mikä ruokavalio itselleen sopii vaan kenen (rajoitettuun ja usein aika extremeen) systeemin liittyy. Systeemiin joka eroaa 95%:sesti "tavallisen ihmisen" tavasta syödä ja elää.

Jos oikein kovasti pinnistäisin voisin uskoa kirjastossa törmäämääni Kävelydieettiin. Tai liittyä Painonvartioihin ja ihan yhtä lailla se olisi oikea tapa syödä ja elää. Ja jos pyörin pitkään Painonvartioiden ympyröissä, niin totta kai siitä totuudesta tulee Se Totuus jota puollan henkeen ja vereen, koska siinä kirjassahan on vastaus jokaiseen kysymykseen jonka kriittinen epäilijä voi dieetistä esittää.

Viimeksi muokattu Wunder (30.11.2006 17:26:13)

Kirjautunut ulos

#3 01.12.2006 00:51:45

marks
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 29.08.2005

On tosiaan aika jännä miten fanaattisesti jotkut suhtautuvat tuollaisiin erinimisiin dieetteihin, enkä tarkoita nyt ketään tällä foorumilla. Muistan joskus jossain toisella palstalla eräskin kaveri tituleerasi itseään Atkinsilaiseksi smile Eli siitä nimestä ja ryhmästä muodostuu joku paljon ruokavaliota isompi juttu.

Kolme parasta dieettisysteemiä, joihin olen törmännyt ovat "kohtuus kaikessa, kohtuudessakin", "Don't eat so f****ing much -diet" ja "when tired, sleep, when hungry, eat". En oikeasti usko että on olemassa mitään ultimate-dieettiä, koska me emme useinkaan elä laboratorio-olosuhteissa, ja joskus joutuu eri tilanteista johtuen tinkimään niin ravinnosta, treenistä kuin levostakin.

Silti, uskon että kenelle tahansa on älyttömästi hyötyä siitä että tietää jotain peruasioita ravitsemuksesta ja että katsoo mitä eri tuotteiden tuoteselosteissa lukee. Mulla on ollut siinä mielessä hyvä tuuri että en ole ollut ikinä vaarallisesti ylipainoinen ja joutunut tosissaan taistelemaan kiloja vastaan. Voi olla että sellaisessa tilanteessa tiukasta systeemistä on hyötyä, ainakin aluksi ennen kuin oppii kuuntelemaan itseään paremmin ja oppii mikä toimii. Mun oma "systeemi" on sellainen että sekoitan todella terveystietoista ruokavaliota armottomaan mässäilyyn fiiliksen mukaan erilaisilla sykleillä.

Sitäpaitsi, mun mielestä fitness -kauneusihanne, eli kisakireys-koko-ajan on järjetön. Kaipaisin vähemmän poseeraamista ja enemmän toimintaa. Mun valmentaja sanoi aikoinaan jotenkin näin puhuessaan matseista ja ruokavaliosta: "voit syödä vaikka pelkkiä big macceja jos sulla on soturin sydän" smile

Kirjautunut ulos

#4 01.12.2006 09:30:38

Matti Putkonen
Administrator

Olisi varmaan pitänyt jättää tuo atkins otsikosta pois, jää metsä näkemättä puilta...

Pointti oli että sielläkin hiilihydraattien määrää kasvatetaan liikunnan määrän mukaan, perusta on lihalla ja kananmunilla johon lisäksi kasviksia. Sokeri ja kovetetut kasvirasvat pois.

Kirjautunut ulos

#5 01.12.2006 10:02:33

thepanu
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 17.05.2005

Itse asiassa crossfitin 'Se' dieetti on melkeinpä Paleon ja Zonen yhdistelmä, mutta ei siitä sen enempää.

Toi webmasterin tarkennus oli hyvä ja kuvaakin kannattaa miettiä siltä kannalta. Joka tapauksessa jos lähdetään katsomaan eri dieettien eroja niin zone ja wd on hyvin lähellä toisiaan. Wd:n erot tulevat tuosta jaksottamisesta. Ja paleokin vain hieman rajoitetumpi.

Enkä itse ainakaan koe, että kumpikaan näistä mainituista on kovin rajoittavia. Itse pyrin tällä hetkellä zonen mukaiseen syömiseen, aina se ei onnistu mutta en ota siitä mitään isoa stressiä. Käytännön syistä johtuen syöminen painottuu iltaan joten periaatteessa jotain viitteitä wd:stäkin.

Kirjautunut ulos

#6 01.12.2006 10:18:52

marks
Rekisteröity käyttäjä

Allaolevassa pdf:ssä sivulla 10 on Harwardin ruokapyramidi vuodelta 2004. Mielipiteitä siitä?

http://s162044184.onlinehome.us/lib/04m … 504-50.pdf

Viimeksi muokattu marks (01.12.2006 10:19:04)

Kirjautunut ulos

#7 01.12.2006 10:53:14

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Mä tiesin että keskustelu lähtee väärille urille kun postasin ekan viestini, mutta tukeudun silti ensimmäiseen lauseeseeni:

Wunder kirjoitti:

Fiksun näköinen jos seuraa ja uskoo Atkinsia.

KTL:nkin pyramidi on myös ihan fiksun näköinen jos siihen suuntaan nojaa. Tuskin KTL:kään ne ihan höpöjä keksii vailla mitään perusteita. Nojoo ne pitäis olla standardit mutta niinhän hyvän dieetinkin pitäisi sopia kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Varsinkin jos sitä mainostetaan luonnonmukaisena ja ihmisen elimistölle täydellisesti istuvana.

Mä en hankaa tässä kiusalla kaikkia dieettejä vastaan, vaan sen takia kun mun mielestä myös KTL:n pyramidi on ihan järkevä. Vilkaisin myös tota Harvardin pyramidia, ja kas, onpas erikoinen, hiilareiden ja proteiinin suhteen ainakin käänteinen... Jolloin ne ikään kuin kumoavat toisensa, eikä tiedä mitä oikeastaan uskoa.

Kirjautunut ulos

#8 01.12.2006 11:11:47

marks
Rekisteröity käyttäjä

Olin yhdellä KTL:n sponssaamalla ilmaisella luennolla pari viikkoa sitten, ihan sattumalta kun se pidettiin paikassa jossa olimme reissulla. Se pyramidi näytti munkin mielestä ihan hyvältä mutta sitten jostain kumman syystä luennoitsija painotti todella voimakkaasti että päivittäin pitäisi syödä 6-9 palaa ruisleipää. Perusteena oli kuidun saanti mutta mun mielestä se määrä on silti kohtuuton yleistys, varsinkin kun ruisleipä ei ole ainoa kuidun lähde.

Itse olen syönyt aika lähelle tuota harwardin mallia joitain vuosia, sitä aikaisempaan elämään erona lähinnä hiilareiden laaduntarkkailu sekä siementen, pähkinöiden ja öljyjen ottaminen reilusti mukaan.   Kun pudottelin joskus painoja thaikkumatseihin, tein sen yleensä niin että pidin kuvion muuten samana mutta vähensin hiilarit puoleen tai alle, suunnilleen. Eli silloin olin lähellä tuota Atkinsin mallia.

Viimeksi muokattu marks (01.12.2006 11:11:59)

Kirjautunut ulos

#9 01.12.2006 11:22:07

thepanu
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 17.05.2005

Jälleen voimme kiteyttää tämän kaiken pariin lauseeseen:

Paljon kasviksia, hedelmiä kohtuudella. Riittävästi proteiinia monipuolista lähteistä. Hyviä rasvoja kohtuudella ja hiilaririkkaat ainekset kuriin.

En usko, että vois paljon simppelimmin sanoa ja väitän, että soveltuu kaikille. Tuohon vielä lisäksi liikunta niin on jo kumma jos ei ylimääräiset kilot tipu.

Kirjautunut ulos

#10 01.12.2006 12:19:15

marks
Rekisteröity käyttäjä

Niinpä. Yksinkertaista ja helppoa mutta tuota ei voi tuotteistaa smile

Kirjautunut ulos

#11 01.12.2006 12:29:35

Matti Putkonen
Administrator

marks kirjoitti:

Olin yhdellä KTL:n sponssaamalla ilmaisella luennolla pari viikkoa sitten, ihan sattumalta kun se pidettiin paikassa jossa olimme reissulla. Se pyramidi näytti munkin mielestä ihan hyvältä mutta sitten jostain kumman syystä luennoitsija painotti todella voimakkaasti että päivittäin pitäisi syödä 6-9 palaa ruisleipää. Perusteena oli kuidun saanti mutta mun mielestä se määrä on silti kohtuuton yleistys, varsinkin kun ruisleipä ei ole ainoa kuidun lähde.

Kotimaisuus. KTL on Sosiaali- ja terveysministeriön alainen joten eiköhän Maa- ja metsätalousministeriön suunnalta tule aika paljon materiaalia. Ja eihän sitä voi kiistää että parempaan suuntaan kansanterveys menisi jos ranskanleipä vaihtuisi ruisleipään. Tosin jos se vaihtuisi manteleihin, parsakaaliin ja mustikkaan niin menisi vielä huomattavasti parempaan suuntaan.

Kirjautunut ulos

#12 01.12.2006 12:32:13

marks
Rekisteröity käyttäjä

Juu, ja oli tietysti mukana Leipätiedotuksen kuitutesti smile

Kirjautunut ulos

#13 20.05.2007 13:15:00

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Hei, mä kokeilin Marksin kehittämää ja ehdottamaa "Don't eat so f***ing much" -diettiä, ja tuntuu toimivan, 4 kiloa on jo tippunut!!!

Marks, nyt kirjoitat sen kirjan aiheesta niin ei tarvitse enää rahahuolista välittää!!!

Viimeksi muokattu Wunder (20.05.2007 13:15:37)

Kirjautunut ulos

#14 20.05.2007 20:50:27

marks
Rekisteröity käyttäjä

Ikävä kyllä en voi ottaa kunniaa tuosta ihmedieetistä, löysin sen toiselta foorumilta smile Itse asiassa mä olen varmaan viimeinen henkilö kenen pitäisi kirjoittaa ravintokirjoja, tulee mässäiltyä sen verran kohtuuttomasti.. Olisihan se hienoa jos voisi julkaista dieettikirjan, paljon kuvia ja mainoksia, hirveää hehkutusta ja asian ydin olisi yhden lauseen mittainen smile

Kirjautunut ulos

#15 22.05.2007 15:25:06

Martti Nappari
Administrator
Rekisteröity: 17.08.2004

Tuossa on tervettä maalaijärkeä, juuri sitä mitä pitääkin....tunnustelee ja kokeile mikä sopii parhaiten. Yksilölliset erot voivat olla suuriakin.

Toivottavasti jossain vaihessa ihmiset tulevat tietoiseksi siitä, että jatkuva syöminen, se mitä nyt painotetaan niin monessa paikassa, on itseasiassa monian sairauksien alku ja juuri.  En voi käsittää miksi meille tyrkytetään monen aterian kaavaa ( 4 -6 ), vaikka se ei ole ihmiselle luontaista, päinvastoin. Lisäksi -tai pitäisikö sanoa pääasiassa-  vika on siinä että ne ruoka-ainet joita nykyään syödään, ja joihin helpoimmi totutaan ovat yleisesti liian hiilihydraattipitoisia..... ovat muutenkin energiamäärältään liian isoja ( HH + huonolaatuine rasva ) ja ravintomäärältää liian pieniä.

Kirjautunut ulos

#16 23.05.2007 01:56:35

Petri
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.09.2006
Weppi-saitti

Martti Nappari kirjoitti:

Toivottavasti jossain vaihessa ihmiset tulevat tietoiseksi siitä, että jatkuva syöminen, se mitä nyt painotetaan niin monessa paikassa, on itseasiassa monian sairauksien alku ja juuri.  En voi käsittää miksi meille tyrkytetään monen aterian kaavaa ( 4 -6 ), vaikka se ei ole ihmiselle luontaista, päinvastoin.

Kaipaisin tälle hieman perusteluja syvempiä perusteluja. Kun ravintotutkijoiden valtaosa on kumminkin tämän parjaamasi metodin kannalla. Lisäksi kaikenmaailman Paleodieteille ja soturidieteille, joita täällä mainostetaan aika varauksetta naureskellaan varsin syvään ravintotieteilijöiden keskuudessa.

Onko sinulla Martti minkälaista koulutusta ravintopuolelta?

Kirjautunut ulos

#17 23.05.2007 11:12:51

Martti Nappari
Administrator

Kiitos kysymästä. Osasinkin jo odotta tämäntapaista kysymystä, tai kommenttia. Kiitos Petri. Aloitin aikoinani opinnot, mutta lopetin jo muutamien päivien jälkeen, koska koko touhu soti  vahvasti kaikkea sitä vastaan mitä olin itsekseni opiskellut ja valmennustyössä käytännön kautta havainnut. Nykyään homma tosin näyttää olevan toisenlaista kun 20- vuotta sitten. On kuitenki todetava että tästäkin "piireistä " on kautta aikojen löytynyt  avarakatsaisia yksilöitä.

Olet mielestäni osaltaan oikeassa. Kyse on yleisesti kaikista terveyteen liittyvistä seikoista, ei vain ravinnosta. Ravintotutkijoiden ja asiantutiujoiden mielipiteet eivät kuitenkaan ole niin yhdestä puuusta veistettyjä kun yleensä väitetään, paitsi ehkä täällä meillä Suomessa smile. Onhan meilläkin tunnettujakin antioksidanttilääkäreitä kuten Jaakkola ja Arstila, joiden käytännöt eroavat kovastikkin siitä mitä heidän oma koulutustaustansa yleisesti pitää hyväksyttävänä.

Virallisen tahon edustajilla ja koulukunnalla on määrätyt standardit ja näkökanta, jolla asiaa opetetaan ja viedän eteenpäin, olipa kyse sitten ravinnosta tai terveydestä yleensä. Näistä standardeista poikkeavat koulutetut ja kouluttamattomat mielipiteet ja käytännöt leimataan helposti huu haaksi. Toisaalta on hyvä muistaa, että standardeista poikeavia alan ammattilaisia näytää ilmaantuvat jatkuvasti enemmän + ihmiset tulevat tietoiseksi erilaisista vaihtoehdoista koska myös vaihtoehtoinen tieto on nyt kaikkien saatavilla....kiitos internetin.

Nykyää on käytössä paljon sellaisia hoitomuotoja, kuten akupunktio ja eilaiset "jäsenkorjaulut" ( ostopaatit, kiropraktikot, naprapaatit ,) joita käytetään yhdessä koululääketieteen kanssa, tai sellaisenaan, mutta joita ennen pidettiin huu haana . Vieläkään Kela ei  korvaa näitä palveluja, mutta onneksi hyväksi havaittu käytäntö osoitaa toista ja siksi löytyy ihmisiä, myös lääkäreitä, jotka ymmärtävät näiden hoitomuotojen arvon.

Virallinen kanta on vahvasti fakkiintunut, hidas vanha laiva, jonka reagoi heikosti muutoksiin. Lisäksi se on erilaisten lobbausten ja etujärjestöjen vahva  kiinnostuksen kohde, ja osaltaan heidän muokkaama, mikä on selvääkin, koska elintarvikkeisiin ja terveyten liittyvät teollisuuden alat ovat kokonaisuutene, maailman suurimpia taloudellisia voimia.

Ei ole siis vaikea kuvitella että tätä laivaa ohjataan myös taloudellisin intressein, ei vain ja ainoastaan sen mukaan mikä ihmisille on parasta. Monet alan tutkimukset ovat todellakin vähän niin ja näin...esim. sellaist joissa on tutkitu E- vitamiinin suotuisia vaikutuksia ( kokeessa käytetty synteettistä muotoa). Toinen hyvä esimerkki on leipä ja viljatuotteiden lobbaus.Näin ja näin monta palaa leipää on syöltävä päivässä. Oikeasti ei ole. Kuitua ja aivan samoja ravintoaineita saa muualtakin. Kolmas hyvä esimerkki on 2- typin debeteksen hoita. Mirja Pyykä toimittamassa ohjelmassa nähtiin taannoin  2-tyypin taudista kärsivä herra X, joka kertoi siirtyneensä vähähiilihydraatiselle ruokavaliolle ( jolla aikaisemmin tätä seirautta hoidetiin ), ja saaneensa näin teveytensä ja painonsa kuntoo + että hänen insuliininkäyttönsä pienini merkittävästi ( en muista ihan tarkasti oliko hän peräti lopettanut sen ).

Jokatapauksessa  huvittavinta oli, että kaveri joutui erilaisten etujärjestöjen tulituksen kohteksi sitä kuinka leipä on teveellistä ja kuinka tutkimukset osittavat sitä ja tätä.

Olisi hyvä kysyä kenen tutkimukset, kuka ne on maksanut, kuka tehnyt, miksi, mitkä ovat tutkimusmenetelmät, mihin tuloksia  on verrattu, kuka on verrannut, missä ne on toistettu..kenellä ne on tehty jne. " Tutkimukset osoittavat" on fraasi joka yleensä kuulostaa jo niin hienolta, että sillä saa ihmiseet vakuuttuneksi. "Tutkijoiden hyväksymä" kuulostaa myös hyvätä. Tutkimuksia ja tukijoita on kuitenkin monen lähtöön, ihan niinkuin remonttimiehiäkin.   Sama koskee muuten harjoittelua. Täysin älyvapaita tutkimuksia on tuhansittain, ja vaatii paljo aikaa ja vaivaa löytää sellaisia joilla on jotain käytännön merkitystä. Tämä on todella mielenkiintoinen ja laaja aihe josta voisi kijoittaa paljonkin 

Mielenkiintoinen seikka on myös se että esim. vitamiinien suositeltavat päiväannokset vaihtelevat hyvinkin paljon. Ei ole olemassa mitään tieteellistä faktaa esim C- vitamiinin oikealle määrälle. 50mg voi alla yhtä oikea kun 70,90, 120, 200mg tai 300mg tai joissain tapauksissa 500 tai 1000mg. "C-vitaminiguru" ja Nobelisti L. Paulig suositteli määrättyihin tautitiloihi jopa 10g annoksia ja normaalikäyttöönin useita grammoja....vaikka tällä puolestaa tiedetään olevan negatiivinen vaikutus kupari imeytymiseen.

Onko siis Suomalainen tässä mielessä yliverto tietäjä, joka tietää jotain sellaista mitä Englantilainen, Saksalainen tai Yhdysvaltalainen ei tiedä.....enpä usko..   Moni ala ammatilainen suositelee jo nyt suurenpia vitamiinimääriä ( ravinnosta tai lisäravintena ) kun viralliset suositukset. Se minkä yksilä huomaaa käytännössä, itselleen sopivaksi ratkaisee, ei se mitä paperissa sanotaan.

Mielestäni on tärkeä muistaa myös yksilölliset erot, jotka saattavat olle joskut huomattaviakin. Kehomme on loppuvimein "biokemiallinen" laitos ( mieltä unohtamata ) joka toimii niin ulkoisten kun sisäistenki vaikutimien mukaan. Juuri tästä syystä mitään yhtä oikeaa, kaikille samanarvoista ( yhtä terveellistä ), ravitsemuskäytäntöä ei välttämättä ole edes olemassa, vaikka periaatteelisia suuntaviivoja löytyy....ja se ateriatiheys, ei ole olemassa mitään tieteellista faktaa tai käytännön näyttöä sille että TERVEEN ihmisen elimistä tarvitsee ruokaa muutaman tunnin välein....

-palaan asiaan heti kun ehdin,  liitän suoraa tähän viestiin....kiitos

Kirjautunut ulos

#18 23.05.2007 11:29:58

mt7
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: JNS
Rekisteröity: 23.05.2006

Martti Nappari kirjoitti:

Olisi hyvä kysyä kenen tutkimukset, kuka ne on maksanut, kuka tehnyt, miksi, mitkä ovat tutkimusmenetelmät, mihin tuloksia  on verrattu, kuka on verrannut, missä ne on toistettu..kenellä ne on tehty jne. " Tutkimukset osoittavat" on fraasi joka yleensä kuulostaa jo niin hienolta, että sillä saa ihmiseet vakuuttuneksi. "Tutkijoiden hyväksymä" kuulostaa myös hyvätä. Tutkimuksia ja tukijoita on kuitenkin monen lähtöön, ihan niinkuin remonttimiehiäkin.

Olen täysin samaa mieltä.

Tästä tuli mieleen eräs väittely kaverini kanssa.

-Kaverini: "Ruotsissa on maailman vähiten suusyöpää, vaikka ne käyttää nuuskaa.."
-Minä: "Ai, että KOKO maailmassa?"
-Kaverini: "Niin, se on tieteellisesti todistettu"
-Minä: "Ei tuollainen tutkimus voi olla pitävä"

JNE... (kaverini piti päänsä, kun oli jostain niin lukenut ja minä pidin omani;) ).

Kirjautunut ulos

#19 23.05.2007 11:30:17

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Todella hyvä postaus, Martti! Suomi on tosiaan pieni maa pienine totuuksineen ja takaatulevine intresseineen.

Ammattilaisvapaaottelija Mikko Rupposen sanottiin olevan (käytännön) syistä paleodietillä. Tämä mainittiin vuoden 2006 kesällä ilmestyneessä Fighter-lehdessä. Paleodietti ja ammattimainen vapaaottelun treenaaminen tuntuu aika hasardilta yhtälöltä, mutta kuka tahansa miehen kunnon nähnyt voi vain todeta sen toimivan. Juoruilen näin nyt siksi, kun tämä lehdessä silloin mainittiin, ja oletan sen paikkansa pitävän.

Näköjään menijöitä on moneen suuntaan, ja yksi yhteinen ruokavalio ruisleipineen ei välttämättä olekaan se ainoa totuus.

Viimeksi muokattu Wunder (23.05.2007 11:31:07)

Kirjautunut ulos

#20 23.05.2007 11:36:28

Martti Nappari
Administrator

Marksin postittama Harwardin ruokapyramidi vuodelta 2004 on muuten hyvä esimerkki muutoksen tuulista.

Samon Matin postittama Atkinssin uudenpi, vaikka itse laittaisin viherpöperöt, marjat ja hedelmät yhteen, alimpaan laatikkoon. Eläinkunnan tuotteet sekä pähkinät ja hyvälaatuiset kasvisrasvat seuraavaan....

Kirjautunut ulos

#21 23.05.2007 14:55:19

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Niin, ja lisätään vielä, että täällä on/oli ainakin kolme soturidietin puolestapuhujaa, Girevik, veke ja Martti.. Joille kaikille ruokavalio tuntui toimivan enemmän kuin hyvin, niin hyvinvoinnin kuin treeninkin kannalta. Joten miksi heidän tulisi vaihtaa toimiva yleisten normien sisälle mahtuvaan, jos se ei heille alun perinkaan toiminut?

Kirjautunut ulos

#22 23.05.2007 16:22:01

Petri
Rekisteröity käyttäjä
Rekisteröity: 16.09.2006
Weppi-saitti

Täytyy nyt muistaa että ravintotiede on samanlainen tiedeyhteisö kuin kaikki muutkin. Tiedeyhteisöillä on tietyt kriteerit millä tutkimuksia arvotetaan.
Sitä minä en ymmärrä että miten tutkimusta näkemättä voi päättää onko se pätevä vai ei (esim mt7 viestissä) ja tämänkin jälkeen voi tietysti kysyä että omaako riittäviä välineitä sen tutkimuksen arvottamiseen.
Mutta on kuitenkin aika helppo ratkaisu nostaa yksi pieni kuriositeettitutkimus esille ja hehkuttaa sitä ja tuomita sata muuta isompaa tutkimusta lobatuiksi ja älyvapaiksi tai kuten Martti itsekkin kirjoitti että"
Olisi hyvä kysyä kenen tutkimukset, kuka ne on maksanut, kuka tehnyt, miksi, mitkä ovat tutkimusmenetelmät, mihin tuloksia  on verrattu, kuka on verrannut, missä ne on toistettu..kenellä ne on tehty jne.". Selvää on kuitenkin se että mikään älyvapaa tutkimus ei tule tiedeyhteisössä yleisesti hyväksytyksi vaikka kuinka leipätehtaat lobbaisivat.
Tuo Mirja Pyykön ohjelman ottaminen esimerkiksi oli aika kummallista. Maailmasta löytyy joukoittain ihmisiä jotka ovat saaneet eritasoisia terveyshyötyjä ties millä hömppädieteillä ja jos näistä kaikista tehtäisiin dokumentti niin TV:stä loppuisi ohjelma-aika kesken. On myös ihmisiä jotka ovat ruvenneet rukoilemaan ja sen jälkeen parantuneet vaikeasta sairaudesta, mutta en sitä ensisijaisena hoitomuotona suosittelisi kenellekkään. Yksittäistapaus ei välttämättä todista mitään.

Vieläkin kaipaisin perusteluja sille että miten tuo jatkuva syöminen on monien sairauksien alku ja juuri?

Kirjautunut ulos

#23 23.05.2007 17:16:11

Matti Putkonen
Administrator

Petri kirjoitti:

Vieläkin kaipaisin perusteluja sille että miten tuo jatkuva syöminen on monien sairauksien alku ja juuri?

Lieneekö kyseessä jatkuvasti korkeahkot insuliinitasot veressä ?

Kirjautunut ulos

#24 23.05.2007 17:51:17

Wunder
Rekisteröity käyttäjä
Weppi-saitti

Luin joskus Ori Hofmeklerin artikkelin jatkuvasta syömisestä ja sen haittavaikutuksista, ja vaikutti järkevältä (tiivistettynä mitä Matti sanoi). Siinä mielessä järkevältä, etten minä ole mikään ravintoasiantuntija.

Mutta, kuten jo edellisessä viestissä kysyin: jos soturidietti (tai mikä tahansa hömppädietti) toimii ihmiselle yleisesti hyväksyttyä paremmin, miksi vaihtaa? Ymmärrän kyllä että tän tyyppinen ruokavalio herättää humoristisia ajatuksia, mm. bodareissa ja muissa paremmin tietävissä, mutta oletko Petri kokeillut diettiä? On erikoista että ihmiset jotka eivät ole lukeneet mitään perusteluja dietin takana, haukkuvat sitä. Ja jos kovaa treenaava ammattilaisurheilija toimii vastaavalla dietillä, onko se väärä ja toimimaton ruokavalio?

Itse kokeilin diettiä pariin otteeseen, ja olo oli päivisin yllättävän hyvä: ei ollut suurempaa nälkää, olo oli pirteä ja energinen ja illalla oli kiva syödä. Kun syön yleisten totuuksien mukaan, olo on päivällä usein väsynyt ja löysä. Miksi lopetin WD-kokeiluni? Pääsyynä himo syömiseen. Kun jääkaapista löytyy herkkuja, tällainen herkkämieli ei kestä. Tällä hetkellä tilanne on tosin toisin, joten ajattelin ehkä kokeilla ruokavaliota uudestaan.

Kirjautunut ulos

#25 23.05.2007 18:11:55

mt7
Rekisteröity käyttäjä
Mistä: JNS
Rekisteröity: 23.05.2006

Tämä viestini menee Offtopic, mutta vastaan silti Petrille.

Petri kirjoitti:

Sitä minä en ymmärrä että miten tutkimusta näkemättä voi päättää onko se pätevä vai ei (esim mt7 viestissä) ja tämänkin jälkeen voi tietysti kysyä että omaako riittäviä välineitä sen tutkimuksen arvottamiseen.

Koskien aikaisempaa viestiäni, missä mainitsin ruotsalaisten suusyövän määrän.

Niin kyse on tutkimuksen validiteetistä ja reliabiliteetistä. Miten tutkimus, joka käsittelee ihmisten terveyttä, voi käsitellä koko maailmaa? Ei vielä se, että sopivan otoksen saaminen olisi vaikeaa vaan se, että löytyisikö kaikista maista edes kunnollista aineistoa kyseiselle tutkimukselle jne..

Ja enemmän Petri oli kyse siitä, etten hylkäisi kyseistä tutkimusta huuhaana (voi se jotain käyttökelpoistakin sisältää). Vaan, siitä että tuollaisiin ("koko mailma..") väittämiin kannattaa aina suhtautua tietyllä varauksella.

PS. Moderaattorit, tämän viestin voi huoletta poistaa wink

Kirjautunut ulos

Board footer